Hogyan hódítsuk meg a világot?

Sztanev Bertalan
2013. március 21., 21:43


Bormarketing - Ez év elején jelent meg a harmadik országokba irányuló bormarketing támogatásáról szóló jogszabály. A rendelethez kapcsolódóan március 18-án jelent meg az egyes agrártámogatási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 17/2013. (III. 18.) VM rendelete keretében az egyes borászati termékek harmadik országokban történő promóciójának támogatásáról szóló 6/2013. (II. 5.) VM rendelet módosítása. A módosító „saláta” rendelet 7. §-ban olvashatók a promóciós rendelet technikai módosításai.

Hogyan hódítsuk meg a világot?
 
A módosítás lehetővé teszi a benyújtók számára az alaposabb felkészülést a megvalósítandó promóciós programra vonatkozóan, mivel a benyújtás első napja április 2-ára módosult. A módosítás a program összeállítását érintő legfontosabb elemeket nem változtatja meg. A jogszabály változása egyedül a program végrehajtását követő elszámolásokat érintik. Ezek finomhangolására azért volt szükség, mert az Európai Bizottság a borágazatban igénybe vehető támogatások felhasználására vonatkozóan útmutatókat adott ki, amelyekben részletesen bemutatja az elszámolással kapcsolatos követelményeit. Az útmutató a jogszabály kihirdetése után vált ismertté.
 
Mit takar a harmadik országokba irányuló promóciós tevékenység támogatása?
A támogatás célja az oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel vagy oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel rendelkező, illetve a borszőlő fajtájának jelzésével ellátott borászati termékek harmadik országokban történő megismertetése. A támogatás alapja a vidékfejlesztési miniszter által jóváhagyott promóciós program lehet, amely legfeljebb három évre szólhat. A programnak legalább tíz akciót kell tartalmaznia, és költségvetése 50 ezer és 500 ezer euró között változhat. A támogatás mértéke a nettó költségek 50%-a.
A programban megfogalmazott akciókat az Amerikai Egyesült Államokban, Japánban, Kanadában, a Kínai Népköztársaságban, Oroszországban lehet a támogatás fejében megvalósítani.
A marketingakciók az alábbiak lehetnek:
  • PR-tevékenységek, promóciós és reklámtevékenységek,
  • nemzetközi jelentőségű eseményeken, vásárokon, kiállításokon való részvétel,
  • tájékoztató kampányok különösen az eredetmegjelölésekre, a földrajzi jelzésekre és a biotermelésre vonatkozó közösségi rendszerekre vonatkozóan,
  • új piacok felmérése a piacbővítés érdekében,
  • a tájékoztató és promóciós intézkedések eredményeit felmérő tanulmányok,
  • valamennyi esetben a promóciós üzenetnek a borászati termék belső tulajdonságain kell alapulnia.
Programjavaslatot nyújthat be a szőlő és borágazatban működő szakmaközi szervezet, borvidéki tanácsok, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, vagy legalább öt hegyközségi tag által létrehozott társadalmi szervezet, egyesület vagy gazdasági társaság.
A programjavaslatot a Vidékfejlesztési Minisztériumhoz kell benyújtani 2013. április 2. és április 30. között. A beérkezett programjavaslatokat rangsorolni kell tartalmuk alapján, amely alapján a vidékfejlesztési miniszter dönt a támogatás elnyeréséről. A program megvalósítása 2013. augusztus 1-jétől kezdhető meg. A támogatás kifizetését a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalnál a borpiaci év negyedéveit követő egy hónapban lehet kérni az elvégzett tevékenységekre.
Winelovers borok az olvasás mellé