A magyar bormarketing új körvonalai

Sztanev Bertalan
2013. augusztus 14., 14:30


Háttér - Fölöslegesen fizette be a már megszüntetett forgalombahozatali járulékot borai után? Érdekli, milyen elképzelések mentén dolgozik a magyar bormarketingért felelős Magyar Turizmus Zrt.? Mit tehetnek a hegyközségek a magyar bor népszerűsítéséért? Kattintson!
A magyar bormarketing új körvonalai
 
A magyar bormarketing új körvonalai
 
Az Országgyűlés 2012 júliusában hozott döntése alapján a 2011. november 30. után forgalomba hozott bor után bor forgalombahozatali járulékot már nem kell fizetni. Aki ezt mégis befizette volna a megszűnt kötelezettsége ellenére, az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény módosításáról szóló 2012. évi XVIII. törvény 46. § (4) bekezdése értelmében téves befizetését visszaigényelheti.
A jogszabály egészen pontosan így szól: A 2011. november 30. után forgalomba hozott bor után megfizetett bor forgalombahozatali járulék visszaigényelhető. A visszaigénylési kérelmet a borászati hatóság részére legkésőbb 2013. november 30-ig kell megküldeni a befizetett forgalombahozatali járulék összegét és teljesítését megalapozó dokumentumok másolatának csatolásával. A visszaigényelt forgalombahozatali járulék visszafizetéséről a borászati hatóság haladéktalanul intézkedik. A visszaigénylés eredeti határideje 2012. november 30. volt, de a jelentős számú járulékbefizetés miatt az Országgyűlés 2013 tavaszán a visszaigénylés dátumát még egy évvel meghosszabbította.
 
A törvény tehát 2013. november 30-ig ad lehetőséget arra, hogy a tévedésből megfizetett járulékot vissza lehessen igényelni. A határidő jogvesztő, azaz ezen időpont után a téves befizetés visszaigénylésére már nem lesz lehetőség. Nem minősül téves befizetésnek, ha valaki még a járulékfizetési kötelezettség időszakában keletkezett tartozását egyenlíti ki.
A 2011-ben befolyt bor forgalombahozatali járulék összegéből még bőven jutott a 2012-es évben a korábban elindított marketingtevékenységek továbbvitelére, befejezésére. Ez az összeg majdnem elérte a 300 millió forintot Az idei évben a bormarketing hazai forrását a Magyar Turizmus Zrt. költségvetése jelenti.
Az utóbbi években jelentős átalakulás volt a bormarketing területén, amelyek közül a bor forgalombahozatali járulékfizetési kötelezettség eltörlése csak az egyik lényeges változás volt. A közösségi bormarketing területén lezajlott másik fontos változásnak tekinthető, hogy az önálló Agrármarketing Centrum megszűnt, és tevékenységét a Magyar Turizmus Zrt. keretein belül, a nevet megtartva, új vezérigazgatóság jött létre.
Az idei évben az MT Zrt. a helyi rendezvények támogatását célozza, valamint folytatja a legjelentősebb borászati kiállításokon való közösségi megjelenést is. Az új szervezeti formában és állami finanszírozással megnyitott pályázati lehetőség alapján a magyar borkultúrát, borászatokat, borokat népszerűsítő, helyi-, regionális rendezvényeken, fesztiválokon, vásárokon, valamint országos rendezvényeken való részvétel támogatására lehetett először pályázni. A pályázatra rendelkezésre álló keretet a pályázók maximálisan kihasználták. A helyi rendezvények támogatására az MT Zrt. 60 millió forint értékű pályázatot hagyott jóvá.
Borászatoknak az idei évben az élelmiszerek marketingjén belül, valamint az OMÉK rendezvénysorozathoz kapcsolódó kampányok keretében lehetett pályázni bormarketing tevékenység támogatására. Ezek keretösszege a pályázati kiírásokból következően nem csak bormarketing tevékenységet szolgál, de lehetőséget adott bormarketingre is.
A magyar bormarketing lehetőségeit az idei évben az is bővítette, hogy az Európai Unió területén kívül megvalósuló marketingtevékenységre is lehetett pályázni. A rendelkezésre álló forrás mintegy 800 millió forint. Az Európai Uniós keret lehetőséget nyújt az Amerikai Egyesült Államokban, Japánban, Kanadában, a Kínai Népköztársaságban, és Oroszországban az elkövetkező 3 évben végrehajtandó promóciós tevékenységek támogatására. A pályázati lehetőség már lezárult, a benyújtott programok hiánypótlása, értékelése most van folyamatban. A promóciós tevékenységet a benyújtott programok alapján 2013. október 15 után lehet megkezdeni.
A helyi vagy borvidéki bormarketing megszervezésére, alakítására új lehetőségeket jelenthet az új hegyközségi törvény. Az új törvényi szabályozás alapján a hegyközségi tanácsok, azaz a borvidék vezetése, kizárólagos hatáskörébe tartozinak a borvidék közép- és hosszú távú stratégiájának kidolgozásával, a borvidéket érintő közéleti eseményekkel kapcsolatos tevékenységek. A tágan értelmezhető tevékenységek közé tartozhat a bormarketing is.
A borvidéki hegyközségi tanácsot a hegyközségek alkotják, a legfontosabb döntéshozó testülete a közgyűlés. A tanács közgyűlésébe a hegyközségek küldötteket küldenek. A hegyközségi tanácsnak alapszabályban kell rögzítenie, hogy milyen tevékenységet kíván ellátni, azokat hogy szeretné finanszírozni. Az alapszabályba foglalás biztos és hosszú távú garanciát jelenthet egy borvidék számára, hogy akár hosszú távú bormarketing tevékenységet végezhessen. A hegyközségi tanácsok számára ezekhez a tevékenységekhez a tanács közgyűlésének döntése alapján a tanácsot alkotó hegyközségeknek hozzájárulást kell fizetniük a törvény alapján.
A hegyközségi törvény a bormarketing tevékenység országos szintű szervezését a nemzeti tanács szintjén is lehetővé teszi. Az új szabályozásból és finanszírozási rendszerből az látszik, hogy a bormarketing legfontosabb elemeiről helyi szinten szükséges dönteni.
Winelovers borok az olvasás mellé