Mid van a boron kívül?

Nagy Gábor / bormarketing1x1.hu
2017. május 02., 15:12


A tavasz visszavonhatatlanul megérkezett, ezzel pedig együtt jár, hogy az emberek egyre nagyobb kedvvel kelnek útra egy-egy borvidéket megcélozva. Az idegenforgalom kulcsfontosságú kérdés egy borászat életében. Foglalkozzunk vele, vagy sem? Nézzük meg a pro és a kontra érveket.
Mid van a boron kívül?
Rögtön egy olyan jelenség leírásával kezdeném, amelyet már számos borászattól hallottam vissza. A jelenség lényege, hogy vendégül látnak a borászatok kisebb-nagyobb csoportokat, akik természetesen rendkívül jól érzik magukat, és fogyasztanak is. A fogyasztással és pozitív élményekkel megjön a vásárlási kedv is, és szinte soha nem távoznak üres kézzel az elégedett vendégek. Majd egy-két hét múlva jön a telefon, hogy nem azt a bort kapták, amit a pincében ittak. Pedig dehogynem - jóérzésű borász nem is tenne ilyet. Ki akarná, hogy rossz hírét keltsék? De akkor mi történhetett? Miért gondolja azt a vendég, hogy mást kapott.?
 
A megfejtés egyszerű: otthon a tévé előtt ülve és ott borozgatva nem kapta meg azt a plusz élményt és érzést, amit a pincénél - adott esetben a panorámás teraszon barátok között - megkapott. Ez a kulcs. A teljes "feeling" két összetevőből áll: borból és élményből.
 
A címben feltett kérdés tehát adott. Mid van a boron kívül? Vagy erre az esetre lefordítva: foglalkozol-e idegenforgalommal, vagy nem? A kérdés nagyon jó, és a válasz egyáltalán nem annyira egyértelmű, mint képzelnénk. Nézzük először a kontra érveket!
 
  • Vendégekkel foglalkozni kihívás. Odamennek a pincéhez jól érezni magukat, ráadásul az esetek 80 százalékában jól el is becstelenednek, és nekünk józanul nézni az elázott tivornyázókat nem egy felemelő érzés. Arról nem is beszélve, hogy lőttek az összes szabad hétvégének, mert aki idegenforgalommal foglalkozik, az akkor dolgozik a legtöbbet, amíg mások pihennek.
     
Ez eddig nem túl fényes, de lássuk a pro érveket:
 
  • A legerősebb vásárlói elköteleződést a személyes eladással tudjuk elérni. Akiket egyszer személyesen itattunk meg, soha nem felejtenek el, és nagy valószínűséggel rendszeres vásárló válik belőlük. Az élmény a hozzáadott érték a borodhoz, és már nem bort adunk el, hanem életérzést.
 
Mid van a boron kívül?

Szóval a pro és kontra érveket figyelembe véve fel kell építeni az üzleti modellt, ahogy a bort értékesíteni szeretnénk. Ha amellett döntünk, hogy használjuk az idegenforgalmat a céljainkhoz, akkor több szintet különböztethetünk meg.
 
  1. Kisebb nagyobb csoportokat fogadunk a pincénél. Kóstoltatjuk őket, esetleg egy kis hidegtálat készítünk nekik. Ez az alap kategória. Ha ügyesen kommunikáljuk és hirdetjük a fogyasztóink felé, akkor már ezt is haszonra tudjuk váltani az értékesítésben.
  2. A csoportoknak szállást is létesítünk, hogy többnapos kirándulásban is gondolkozhassanak. Itt a borértékesítésen kívül már a szálláshely is termelő opcióként működik, hozzájárulva az év végi eredményedhez.
  3. Komolyan vesszük a gasztronómiát, és nem csak itatjuk, hanem etetjük is a vendégeket, kialakítunk egy kis vendéglőt a pincénél. Már a kettes pontnál is, de itt még inkább számolni kell már a jelentősödő költségekre, melyek nagy részét az alkalmazottak bére és járulékai teszik ki. Komolyan kell matekozni és a vállunkat nyomja a teher is, hogy ki kell termelni az üzemeltetés költségét.
  4. Az expert fokozat pedig, ha mindezek mellé még rendszeres rendezvényekkel is szórakoztatjuk a vendégeinket. Ez a szint csak akkor működik, ha az előző hármat már sikeresen megugrottuk, és jól működnek. A rendezvényekkel a vendégek számát tudjuk még jobban feltornázni.

Bármelyik modellt is választjuk, tisztában kell lennünk annak feladataival, azt meg pláne el kell fogadni, hogy vendég nem csak a pince látványáért utazik oda, hanem a borászt is látni szeretné. Akkor fog elégedetten távozni, ha legalább egyet koccinthat a bor készítőjével.

Fontos, hogy az idegenforgalmat külön kell beépíteni a marketingtervbe. Bár nyilván nehéz külön kezelni a két üzletágat, hisz egymásra épülnek, mégis a marketing költségvetésében és stratégiájában is el kell választani, átfedéseket hagyva persze. Így lesz mérhető az eredmény, és külön lehet majd finomhangolni a következő évek terveit.
 
Amellett, hogy nem győzöm hangsúlyozni a stratégia és a szervezettség jogosultságát a marketingben, nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy mindig adjunk valami pluszt, valami különlegeset magunkból, amivel megkülönböztetjük magunkat a piactól. A vendég ugyanis erre fog felfigyelni. Idegenforgalomra vetítve nagyon jó példák erre az egyre népszerűbb bormozik, de hallottam már komolyzenével és felolvasóesttel összekötött borkóstolóról is. Külön kedvencem egy kaliforniai példa, ahol új megvilágításba helyezték a "kisvonat" fogalmát, és stílszerűen egy traktor helyettesíti a mozdonyt a dűlőtúrán. Elragadó, én tuti felülnék rá.
 
További hasznos tippekért keresse a Bormarketing1x1 blogot!
Winelovers borok az olvasás mellé