Szenvedély és élethosszig tartó tanulás a borokról

Borászportál
2021. december 04., 09:03


Piskor Fanni borszakértő már 16 évesen tudta: neki a szőlővel, a borral dolga van.
Szenvedély és élethosszig tartó tanulás a borokról
Sokszor bebizonyosodott már, hogy abban leszünk a legsikeresebbek, amiben igazán motiváltak vagyunk, és motivációink csírája a gyermekkorban keresendő. Valami hasonló történhetett Piskor Fanni borszakértő esetében is, aki a családi szőlőben gyerekként is különös vonzódást érzett a szőlő, a szőlőben folyó munka iránt, 16 évesen pedig egy toszkán szőlőben a lemenő nap fényében dolgozó munkásokat figyelve már határozottan megfogalmazta: neki a szőlővel, a borral dolga van.
 
A főiskolai szőlész-borász évek alatt ámulattal hallgatta oktatóit, és bár Kovács Nimród borászatában a borkészítés folyamatának minden lépését megtanulta, őt jobban motiválta, ha a borokról mesélhet másoknak, és ezzel hírét viheti a kiváló magyar boroknak. Még a tanulóévek alatt kezdett el dolgozni a Borkollégiumban, ahol szinte mindenbe belekóstolt: volt irodavezető, content marketing menedzser, felelt a Winelovers blog tartalmi szerkesztéséért, rendezvényt szervezett. Mindössze 4 év kellett számára ahhoz, hogy folyamatos tanulással, a nemzetközi WSET felsőfokú borismereti képzésének elvégzésével ő is a Borkollégium oktatója legyen, és 2018-tól folyamatosan kurzusokat tartson Magyarország első és legszínvonalasabb boros iskolájában.
 
Amellett, hogy tanítasz a Borkollégiumban, létrehoztad saját vállalkozásodat, amelyben, felsorolni is nehéz, mennyi mindennel foglalkozol, de egy valami összeköti az egyes területeket: minden a borral kapcsolatos.
 
Tényleg sokrétű a munkám, és a borokkal foglalkozni igazán szeretetteli számomra, nekem ez nem is munka, inkább szenvedély. Így mondhatom, hogy minden feladat egy szerelemmunka számomra, legyen szó brandépítésről, social media tervek megalkotásáról vagy éppen borkóstoló tartásról. Előadni egyszerűen imádok a borokról, beszélni róluk, ajánlani őket. Karácsony táján sok a céges megkeresés, hogy tartsak borkóstolókat, borvacsorákat: ezek különösen kedvesek a szívemnek, és úgy látom, a résztvevők is élvezik, mert a szórakozás mellett tanulnak is tőlem a borokról. De nemcsak karácsonykor, hanem az év bármely szakaszában tartottam már borkóstolót: idén nyáron például a boglári Tejvirág fagylaltozóban szerveztünk borpiknikeket. 
 
A borkóstolókon kívül milyen feladataid vannak?
 
A borkóstolók mellett számos más területen tevékenykedem. Borászatok számára marketing szaktanácsadást végzek, kommunikációs stratégiát írok, social média vagy egyéb menedzsmentet, szövegírást és egyéb tartalom gyártást is vállalok. A borozzfannival instagram oldalamon több mint 13 ezer embert érek el, így influencer social média együttműködést is vállalok: tesztelem az adott terméket, tartalmakat készítek róla, majd megosztom Instagram-feed és -sztori formájában. A követőim között nemzetközi borkedvelők, borszakértők, master of wine-ok is jelen vannak.
 
 
Melyik eddigi eredményedre vagy igazán büszke?
 
Egyrészt nagyon büszke vagyok arra, hogy a Borkollégium legfiatalabb oktatójaként már harmadik éve zsűriként vehetek részt a Winelovers 100 – A 100 legjobb magyar bor teszten a hazai elismert boros szaktekintélyekkel. Másrészt 2021 januárja óta tagja vagyok a Herczeg Ágnes Wine Consulting csapatának. Ez nagy elismerés számomra, hiszen Herczeg Ágnes az egyik legmotiválóbb ember, akivel valaha találkoztam és sokat tanulhatok tőle.
 
Mit látsz, hogy állnak a magyar borászatok a marketinggel?
 
Sok borászat még mindig nem tartja olyan fontosnak a tudatos márkaépítést, pedig ezen nagyon sok múlik. A facebook-on, az instagramon való jelenlét ma már elengedhetetlen, ezek a borászat névjegyei, a borászatról mondanak el valamit, amit a fogyasztó értékel, és sokszor ennek alapján hozza meg a döntését a vásárlásról. Egyáltalán nem mindegy tehát, hogy hogy van felépítve egy webshop vagy egy social media oldal. Van, amikor egy borászatnak nincs kapacitása erre, én szőlész-borászként ismerem is a borokat, tehát hitelesen tudok nekik segíteni. Hogy lépést tartsak a fejlődő világgal, folyamatosan képzem magam marketing területen is, valamint jövőre kezdem a WSET 4 diplomakurzust Ruszton.
 
Téged mi érdekel egy pohár borban?
 
Egy pohár bor mindig egy mesét mond el, hogy éppen milyen fajtából, milyen technológiával, tudással, türelemmel és figyelemmel készült. Izgalmas kutatómunka azt fejtegetni, mi történt a borral a pincében. A borszakértőknek egy pohár bor mindig többet jelent egy pohár bornál. Oktatóként is az a célom, hogy megmutassam az embereknek:
ne csak élvezeti cikknek tekintsék a bort, hanem nézzenek a pohár mögé.
 
 
Évek óta Te tartod a Borkollégium Ízelítő kurzusát: ez egy olyan kurzus, amelyen a résztvevők a borokkal való ismerkedésük elején tartanak. Mikor csillan fel a szemük? Mikor látod, hogy beszippantja őket a borok világa?
 
Amikor megérzik az aromákat egy könnyű fehérborban, amikor megértik, hogy mennyibe kerül valójában egy üveg bor, vagy egy új technológiai fogalmat tanulnak meg: ezek mind ilyen pillanatok. A legnagyobb öröm, amikor óra végén odajönnek hozzám, és elmondják, mennyire élvezték az egészet.
 
Mi a cél? Hová kellene fejlődnünk borismeret tekintetében?
 
Az már egy jó irány, ha minél többen tudatos döntést hoznak a bor kiválasztásakor. Nem kell mindig drága bort inni, a lényeg a tudatosság: legyünk tudatában, mikor, milyen alkalomból és kivel szeretnénk meginni a bort. Ezek ugyanis mind befolyásolják a döntésünket. Szeretném, ha itthon is eljutnánk odáig, hogy jó bort inni nem kiváltság, hanem a kultúránk része.
 
Piskor Fanni szőlész-borász mérnök, WSET Level 3 Awarded, a Borkollégium oktatója, Gasztro Pr & Bormarketing tanácsadó, a 13 ezres követőtáborral rendelkező Borozz Fannival instagram oldal kitalálója, számos borászat kommunikációs partnere. Szolgáltatásairól itt tájékozódhatsz.
 
Winelovers borok az olvasás mellé