Fröccs

A legkiválóbb furmintok egy helyen

Július 06. 11:02
Az idei évben kiemelt figyelmet kap a furmint: a Furmint éve jegyében egész évben tematikus események keretében foglalkoznak ezzel az egyedülálló magyar szőlőfajtával. Július 5-én bemutatták a Furmintkiválóságok Könyvét - a kiadványban a borkiválóság versenyre benevezett 124 tétel közül a legjobb 85 került be.
 
"Ez volt az első alkalom, hogy a furmintokat ilyen széles körben és ilyen alaposan megmérették és az eredményeket megismertették. A Furmintkiválóságok Könyve 10 ezer példányban jelent meg magyarul, illetve angolul, és a várakozások szerint eljut majd ahhoz a célközönséghez, amely a furmint iránt érdeklődik és annak potenciális fogyasztója lehet" - mondta el Kiss Eliza, kiemelt borágazati feladatokért felelős miniszteri biztos az MTI-nek. 
 
A kiadványt borkereskedésekben, borászatokban is megtalálhatják majd az érdeklődők, valamint a VinCE Magazinhoz csomagolva is elérhető lesz.

A gasztronómiát is bevonták a Furmint évének eseményeibe, vannak például olyan partnerek, amelyek különböző kedvezményeket kínálnak azoknak, akik felmutatják a Furmintkiválóságok Könyvét - jelezte Kiss Eliza, de felhívta a figyelmet arra is, hogy tovább folytatódnak a Furmint évének eseményei, az év végéig lesznek a tudományt, illetve a fogyasztókat is érdeklő rendezvények. A "Fogadj örökbe furmintot" kezdeményezéssel pedig elindult a fiatal agrárkutatókat ösztönző pályázati rendszer is, ősszel érkeznek majd be azok a tudományos munkák, amelyek közül a zsüri kiválasztja a díjazásra leginkább érdemeseket - emelte ki.

Jó VOLT a Soundja a Szigetnek idén, mi?

Július 05. 16:23
A Kristinus Borbirtok díjnyertes borait választották a Sziget fesztiválok hivatalos borának: az exkluzív partnerségi szerződés keretében dél-balatoni borokat kóstolhat a nagyközönség az elkövetkező két évben a legismertebb hazai fesztiválokon, többek között a Szigeten, a VOLT-on és a Balaton Soundon is. 
 
Idén és jövőre a legnagyobb hazai fesztiválok minden egyes vendéglátóhelyén, bárjában kizárólag a Kristinus Borbirtok minőségi, díjnyertes dél-balatoni boraival találkozhat a nagyközönség.
 
A fesztiválbor minősége azért is fontos, mert a külföldi fesztiválozók által viszi a hazai bor jó hírét szerte a világba.
 
A Kristinus Borbirtok 3 exkluzív fesztiválbora már több díjat is bezsebelt az idei évben. A Balatonboglári Borvidéki Borversenyen a Kristinus Sziget Fehér aranyérmet, a Sziget Rosé és Vörös ezüstérmet nyert. A Sziget Fehér az Országos Borversenyen ezüstéremmel is gazdagabb lett.  
 
A három díjnyertes cuvée már biztosan a nyár fesztivál slágere lesz, hiszen a Kristinus szortimentjéből külön Sziget-válogatásnak készült borok a magas minőségen túl igazi balatoni élményt hoznak a meleg nyári napokba.

A borok címkéje a következőként szól a fesztiválozókhoz: „Jó VOLT a Soundja a Szigetnek idén, mi? Ja, meg bora is a szigetes fesztiváloknak: a VOLT-nak, a Soundnak, a Strandnak meg a Szigetnek. Ezt tartod most a kezedben: a Sziget borát. Minden cseppje tartalmaz: Balatont, Szigetet, Strandot, Soundot, napsütést, VOLT-ot. Tudod már mit iszol jövő nyáron?

Florian Zaruba birtokigazgató az együttműködés és az új fesztiválborok kapcsán elmondta: „Nagy örömünkre szolgál, hogy kiváló balatoni borokkal szolgálhatunk a fesztiválok tömegeinek, akik élettel töltik meg a legnagyobb hazai zenei eseményeket. Számunkra a terroir legfontosabb eleme a hegyet művelő ember, a borász, aki e nemes nedűt készíti és a magyar emberek, akik mindig is tudták hogyan kell bulizni. Küldetésünk a fesztiválokon is megmaradt: a lehető legjobb balatoni boros pillanatokat nyújtani, a helyszíntől függetlenül. És végre tegyük hivatalossá: nem bűncselekmény, ha jó minőségű borból némi szódavíz hozzáadásával fröccs készül, sőt a buborékok képesek még inkább kiemelni a borainkban rejlő aromákat.”

Június végétől a Sziget-válogatás borai mind a 49 Borháló kereskedésben megtalálhatók lesznek szerte az egész országban.

Ma nyit a St. Andrea Wine&Skybar!

Június 28. 10:42
A 2017-es évre ismét sok meglepetést tartogat a St. Andrea. Ma például hivatalosan is megnyílik a St. Andrea Wine&Skybar, méghozzá a város egyik legforgalmasabb pontján, a Vörösmarty téren!
 
Az étterem 2015-ös nyitása utána 2017-ben újabb egységgel bővül a St. Andrea brand. Az egri borászat és a budapesti étterem után egy merőben új koncepcióval színesíti a cégcsoport a már meglévő portfólióját. A St. Andrea Wine & Skybar a jelenlegi magyar piaci viszonyok mellett egyedülálló, prémium kategóriájú, évszaktól független étterem-bár lesz a belváros egyik legfrekventáltabb helyén, a Vörösmarty téren. A Skybar-nak otthont adó impozáns épületet - az Unesco által - a világörökség részeként tartják számon, emellett pedig számos nemzetközi építészeti díjjal is jutalmazták. Grandiózus mérete és páratlan megjelenése senkinek sem kerüli el a figyelmét, aki éppen a Váci utca-Vörösmarty tér környékén tartózkodik. 
 
St. Andrea-tól megszokott minőséggel és profizmussal találkozhat majd az, aki ellátogat a Váci 1 tetőteraszára. 
 
A St. Andrea Wine & Skybar kialakításának köszönhetően egész évben várja vendégeit, hiszen a két  nyitott körterasz mellett teljesen zárható, üvegfalú bár és étterem rész került kialakításra! A bár teljes kapacitását tekintve 120 fő befogadására képes, míg a teljesen zárható belső tér 65 ember kényelmes időtöltését teszi lehetővé.

A hangsúly természetesen a borokon és koktélokon lesz, emellett pedig Barna Ádám séf bar food fogásokkal készül majd. A csapat célja, hogy páratlan skybar élményt nyújtsanak Budapest belvárosában azoknak, akik igényes szórakozásra vágynak. 

Placido Domingo választása

Június 22. 17:30
Plácido Domingo Classics Selection néven limitált kiadású vörösborral rukkolt elő a villányi Bock Borászat. A világhírű operacsillag ízlése szerint készült cuvée Pécsett debütál a Plácido Domingo Classics fesztiválon, amelynek június 24-ei Traviata-előadásán maga a Maestro is fellép.
 
Placido Domingo választása
Fotó: Pince Művek
 
A testes vörösborokért lelkesedő művész 2008-ban ismerkedett meg a borvidék, így a Bock Pince boraival. A villányi borászat a Pécs–Plácido Domingo Classics által idén alapított új nemzetközi multikulturális rendezvénysorozat és a névadó művész tiszteletére készítette a limitált kiadású vörös házasítást. A bor méltán viseli a fesztivál nevét, ugyanis a Maestro választotta ki azt a 2012-es prémium cuvée-t, amely Plácido Domingo Classics Selection néven került a palackba.
 
A fesztivál látogatói elsőként Pécsett, a június 22–25. között megrendezésre kerülő komolyzenei fesztivál ideje alatt kóstolhatják meg a Domingo ízlését tükröző bort, amely a sorozat további állomásain is kísérni fogja az évenként jelentkező rendezvényt.

Igazi különlegesség az év pálinkája

Június 21. 15:00
A Földművelésügyi Minisztérium Nemzeti Pálinkakiválóság Programjának, és a Pálinka Nemzeti Tanács Országos Pálinka és Törkölypálinka versenyének eredményeit június 20-án hirdették ki a Parlamentben. Az idei országkóstolón minden idők legnagyobb tételszámából, 382 féle pálinkából válogathattak a verseny bírálói. Magyarország legjobb pálinkája a Mályinkai Pálinkafőzde Konkordi-Izabella szőlő pálinkája lett
 
A legeredményesebb pálinkafőzdének járó elismerést a Brill Pálinkaház nyerte el - termékeik közül 6 főzetük Champion díjat, 14 arany, 7 ezüst és 5 bronz minősítést kapott. A Pálinka Nemzeti Tanács idén új díjat alapított: a legjobb 10.000 palack feletti pálinka a Villányi Pálinka – Magyarbólyi Pálinkafőzde Válogatott Vörös törkölypálinkája.
 
A 43 pálinkaház által nevezett 382 tételből 115 nyerte el a Pálinkakiválóság címet, 46 tétel pedig TOP Pálinkakiválóság díjat kapott. Az Országos Versenyre nevezett főzetek közül 24 tétel érdemelte ki a Champion, azaz kategória győztes díját, de további 342 tétel kapott minősítést, melyből 110 arany, 144 ezüst és 88 bronz.
 
Koós Józsefné, a Konkordi-Izabella szőlőpálinka főzője az eseményen elmondta, hogy  
a díjnyertes pálinka gyümölcse édesapja kedvenc szőlőfajtáiból készült.
Hozzátette, hogy 40 éve foglalkozik pálinkafőzéssel és nagyon büszke, hogy Mályinka község régóta termesztett szőlőfajtáival nyerhette meg az év pálinkája elismerést.
 
A Konkordi-Izabella szőlőpálinka olyan ritkaság, amihez hasonló eddig még soha nem szerepelt a versenyen. Kevésbé ismert, nagyon harmonikus íz- és illatvilágot jelenít meg, és mind ízében, és illatában nagyon bársonyos, szokatlanul kedves. Az ember szeretné újra és újra először megkóstolni. – hangsúlyozta a 2017-es év legjobbnak választott pálinkájáról Kovács András pálinkabíráló. 
 
Mihályi László, a Pálinka Nemzeti Tanács elnöke arról számolt be, hogy az előző évekhez képest sokkal több volt a magas vagy kimagasló minőségű és ízletes pálinka. Kiemelte, hogy a nyertes főzetek nem elsősorban a szakértőkhöz, bírákhoz, hanem az átlag hazai és külföldi fogyasztók ízléséhez igazodva, a piaci igényeknek megfelelően készültek.
 

Egyre népszerűbbek az ízesített alkoholmentes és különleges sörök

Június 15. 08:04
A hazai sörfogyasztásnál továbbra is az alacsony árfekvésű sörök viszik a prímet, tavaly például összesen 150 versenymedencényi sört értékesítettek a kiskereskedelemben.

A sör magyarországi kiskereskedelmi forgalma értékben változatlan maradt 2015-ről 2016-ra, mennyiségben pedig 1 százalékot csökkent. A jellemzően július-augusztusra koncentrálódó, nagy szezonalitású kategóriából értékben 133 milliárd forint fogyott tavaly.
 
Főként a sörkülönlegességek, kézműves sörök, valamint az alkoholmentes ízesített sörök „mentek nagyot”, forgalmuk 20 százalékot meghaladó mértékben nőtt - derül ki a Nielsen 90 élelmiszerkategóriát mérő kiskereskedelmi indexéből. Az itthon még mindig különlegességnek számító cider forgalma értékben 15 százalékkal, mennyiségben pedig 17 százalékkal emelkedett.
 
Szeretik a magyarok a sört: a feldolgozott hús után ebből fogy a legtöbb a kiskereskedelemben: éves mennyisége tavaly megközelítette a négymillió hektolitert. Ugyanakkor összfogyasztása erőteljesen időjárásfüggő; a tavalyi enyhébb nyár minimális értékbeli és mennyiségi csökkenést eredményezett éves szinten.
 
A 2016-os július-augusztusi főszezonban az időjárás gyártókra kedvezőtlen alakulása miatt az értékbeli csökkenés több, mint 4 százalék volt, mennyiségben pedig közel 6 százalékkal kevesebb alkoholos és alkoholmentes sör csúszott le országos szinten - ez 43 000 hektoliterrel marad el a 2015-ös volumentől.
 
A Nielsen adataiból az is kiviláglik, hogy bejöttek a gyártóknak a kézműves és különleges sörök. Értékben 25 százalékkal, mennyiségben 20 százalékkal nőtt a forgalmuk, és a teljes piacból hat százalékot hasítanak ki.  A sörmixek piacán pedig különösen az alkoholmentes szegmens népszerűsége szembeötlő: minden száz értékesített, ízesített sörből 48 alkolholmentes, ez 10 százalékkal haladja meg a 2015-ös adatokat.
 
Az ízesített, alkoholmentes sörök között a legnépszerűbb ízek a citrom, lime-menta, grapefruit, bodza-citrom és bodza, melyek ily módon a többi üdítőital kategóriával veszik fel a versenyt.
 
A még mindig különlegességnek tekintett cider kiskereskedelmi forgalma is erőteljesen fejlődik: közel hárommilliárd forint értékben fogyott belőle tavaly, mennyiségben ez 34 ezer hektoliter. Fogyasztásban vezet az alma, alma-piros gyümölcs és körte ízesítésű cider.

Újabb magyar sikerek Londonban

Június 14. 12:57
Két magyar bor, a Grand Tokaj 2013-as 6 puttonyos Tokaji Aszúja és a somlói Tornai Pincészet 2015-ös Prémium Juhfarkja is elnyerte idén a legmagasabb elismerést, a Trófea-díjat a londoni International Wine Challenge-en.
 
A magyar termelők a világ egyik legbefolyásosabb és legalaposabban bírált borversenye, az IWC által közzétett eredménylista szerint idén 8 aranyérmet, 11 ezüstöt és 11 bronzérmet nyertek el, további 15 magyar bor pedig elismerő oklevélben részesült.
 
Az IWC-re évente több mint 15 ezer bort neveznek a világ több mint 50 országából, közülük mindössze 500 kap aranyérmet és kategóriánként egy érdemel Trófea díjat. Ezek a legjobbak közül is kiemelkedőek, hiszen az aranyérmes borok újrakóstolásával választják ki őket. 

Aranyéremmel díjazták a következő tételeket: 
  • Bezerics Borház - Cserszegi Fűszeres késői szüret 2015
  • Grand Tokaj - Aszú 2013
  • Oremus - Berry Bros. & Rudd Tokaji Aszú 5 Puttonyos 2011
  • Royal Tokaji - Blue Label 5 Puttonyos Aszú 2013
  • Tornai Pincészet - Top Selection Furmint 2015
  • Tornai Pincészet - Premium Juhfark 2015
  • Zombori Pince - Tokaji Aszú 6 puttonyos 2013

Prémium borokkal ünnepli 25 év sikerét Koch Csaba

Június 14. 12:00
Nagypapájától kapott néhány sor szőlővel kezdte a borászkodást negyedszázada Koch Csaba, akinek a munkáját rengeteg hazai és nemzetközi aranyérem mellett az Év Pincészete díjjal is elismerték. A Koch család 10 generáció óta foglalkozik szőlőtermesztéssel és borkészítéssel. "Szőlőművelő, borkészítő, borkereskedő felmenőimtől a föld szeretetét, a munka becsületét, az érték tiszteletét tanultam." - vallja Koch Csaba a pincészet honlapján. A Hajós-Bajai és a Villányi borvidéken egyaránt aktív borász - és ötgyermekes családapa - mindig is alázatos volt a borkészítésben, és az ő példája is jelzi, a kemény, kompromisszummentes munka a szőlőben és a pincében meghozza a sikert. 
 
Koch Csaba 2000 óta palackozza a borait, az elmúlt években 33 rezisztens szőlőfajtával kísérletezve igyekszik teljesen vegyszermentes borokat készíteni. Első aranyérmét az 1990-es évek elején a jánoshalmai borversenyen kapta. A borászat termése nemzetközi elismerésekből is kimagasló volt az utóbbi tíz évben: borszakírói összesítés szerint világversenyeken 5 arany és 5 ezüst, nemzetközi versenyeken 53 arany és 19 ezüst, országos borversenyeken 104 arany és 18 ezüst, régiós borversenyeken 98 arany és 13 ezüst született.
 
Koch Csaba újabb prémium borsorozat piacra dobásával is megünnepelte a negyedszázados munkásságot. A Frisch márkanevű borcsaládba magas minőségű, dűlőszelektált Irsai Olivér, cserszegi fűszeres, chardonnay, rozé és merlot borok tartoznak. 
 

Új lendületet kap a bormarketing

Június 13. 12:17
Közös szakmai rendezvénysorozatot indít a Magyar Turisztikai Ügynökség és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa.
 
2017 júniusától új alapokra került a bor- és gasztromarketing irányítása a Magyar Turisztikai Ügynökségnél (MTÜ) annak érdekében, hogy a szakmával szorosabb együttműködés jöhessen létre olyan projektek kapcsán, mint amilyen a turisztikai országmárka kialakítása is. Az MTÜ a nyáron intenzív munkába kezd: mind a hat borrégióba ellátogat a Hegyközségek Nemzeti Tanácsával közösen az ügynökség szakmai rendezvénysorozata, létrejön az új egységes borarculat, információs portál indul a magyar borról, de idén második alkalommal megrendezésre kerül a Budapesti Borbár Túra is.
 
„A most készülő, új turisztikai országmárka szerves részét képezi majd a magyar bor- és gasztrokultúra, hiszen Magyarország elképzelhetetlen a minőségi borok és a sajátos magyar ízek nélkül” – fogalmazott Bánhegyi Zsófia, az MTÜ marketingkommunikációért felelős vezérigazgató-helyettese. "A Magyar Turisztikai Ügynökségnek a Hegyközségek Nemzeti Tanácsával együttműködve az a feladata, hogy az országmárkán keresztül a magyar bor értékeit megismertesse a világgal, és így lendületet kapjon a borturizmus is. A magyar borászatok megismerhetők, bejárhatók és nem utolsó sorban, történetük is van, mindez pedig vonzóvá teszi a borainkat minden érdeklődő számára. Egy átfogó információs portált is indítunk hamarosan, amelyen keresztül mindenki megismerheti a magyar bor értékeit ” – tette hozzá Bánhegyi Zsófia.
 
Az MTÜ a bor- és gasztromarketing területén már az első félévben is látványos eredményeket ért el: az ügynökség több nemzetközi kiállításon és szakmai rendezvényen is képviselte Magyarországot (így Düsseldorfban, New York-ban, San Francisco-ban és Londonban is), de fontos szakmai visszajelzés az is, hogy Budapest nyerte el az International Wine Tourism Conference (IWINETC) szervezési jogát 2018-ra, amely Európa legjelentősebb nemzetközi borturisztikai konferenciája.
 
Folytatódik a tavaly nagy sikerrel útjára indult Budapesti Borbár Túra is, amelynek keretében a főváros borbárjaiban autentikus magyar borvidékek, kiemelkedő boros települések és önszerveződő módon létrejött borászati körök, egyesületek mutatkoznak be az érdeklődőknek.