A világpiac bevételére készül a Tokaji bor

Borászportál
2014. június 16., 20:25


Néhány éven belül valódi világhírnévre tehetnek szert a nemzetközi piacon a tokaji borok a hamarosan elinduló márkaépítési programnak köszönhetően. A Tokaji első számú nemzeti márkaként történő sikeressé tétele érdekében a legnevesebb borászok és marketingszakemberek részvételével egy új tanácsadó szervezet áll fel a Tokaji Borvidéken - áll a Tokaj Kereskedőház Zrt. közleményében.
 
A világpiac bevételére készül a Tokaji bor
A külföldi brandépítést a legelismertebb márkatanácsadó cégek között jegyzett Claessens International fogja segíteni. A várakozások szerint a márkaépítés eredményessége esetén a Tokaji Borvidéken a borágazatból származó éves jövedelem tízéves távlatban 8-10-szeresére nőhet. A Tokaji magyar nemzeti márkaként történő megjelenítése pedig a többi magyar borvidék külpiaci értékesítésének is lökést adhat a Tokaj Kereskedőház Zrt. és a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsának várakozásai szerint.

A Tokaji mint első számú nemzeti márka megteremtése a célja annak az újonnan felálló tanácsadó szervezetnek, amely a legnevesebb tokaji borászok és marketingszakemberek részvételével kezdi meg munkáját. A Tokaj Kereskedőház Zrt. és a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsa közös kezdeményezésére létrejövő testület 5 fővel alakul meg. A testület tagjai: Winkler János, a Tokaj Kereskedőház Zrt. felügyelőbizottsági tagja; Molnár Péter, a Patrícius Borház birtokigazgatója; Kalocsai László, a Dereszla Pincészet birtokigazgatója; Mészáros László, a Disznókő Szőlőbirtok birtokigazgatója; valamint Szepsy István, a Szepsy Pincészet tulajdonosa. Később a testület munkájába további magyar és külföldi szakemberek kapcsolódnak be a tervek szerint.
 
„A testület összetétele is demonstrálja: a Tokaji Borvidéken közös a felismerés, hogy két alapvető feltétele van annak, hogy a tokaji borok igazán sikeressé válhassanak külföldön. Az egyik feltétel, hogy minden termelő a minőségi termelésre álljon át. A másik, hogy ezzel párhuzamosan a tokaji borok egységes márkaként, az első számú magyar nemzeti brandet képviselő termékként jelenjenek meg a fogyasztók előtt” – fejtette ki Tombor András, a Tokaj Kereskedőház Zrt. felügyelőbizottságának elnöke.

A teljes Tokaji Borvidék minőségi termelésre történő átállását és megújulását célként kitűző társaság a külföldi márkaépítést azzal is segíteni kívánja, hogy szerződést kötött a nemetközi italpiac vezető márkatanácsadó cégei között jegyzett Claessens Internationallel. Francis Michael Claessenst, a társaság elnökét világszerte a brandépítés szaktekintélyeként ismerik az italszektorban. Munkásságát olyan prémium márkák imázsának megteremtése jelképezi, mint a legkiválóbb bordeaux-i vörös borok között jegyzett Petrus; vagy a legexkluzívabb pezsgők között számon tartott Mumm és Perrier Jouet. Emellett olyan márkák piaci átpozícionálásában és sikeressé tételében működött közre, mint az Észak-Amerika legnagyobb borászati vállalataként ismert Gallo, vagy az egyik legnagyobb múlttal rendelkező olasz borászatként tevékenykedő Antinori. Ugyancsak a Claessens International segítette a Chivas Regal, a Bombay Sapphire, a Bacardi és a Johnnie Walker márkák sikeressé tételét. „A Claessens International már a világ számos pontján igazolta, hogy a legösszetettebb márkaépítési problémákat is képes megoldani. Az eredmény pedig minden helyszínen az eladások gyors ütemű növekedésében volt mérhető” – hangsúlyozta Tombor András.

„A Claessens International nagy tapasztalatokkal rendelkezik a borágazatban. Így több országban számos borvidéket segítettünk már abban, hogy fel tudják tárni, és ki tudják használni tényleges piaci potenciáljukat. Munkánk során a klasszikus reklámtevékenységgel szemben az adott márka erősségeinek reflektorfénybe állításával igyekszünk megszólítani a fogyasztókat” – fejtette ki Francis Michael Claessens, a Claessens International elnöke.

A Tokaj Kereskedőház Zrt.-nél szakértői elemzéseket alapul véve azzal számolnak, hogy mintegy 5-7 évre van szükség ahhoz, hogy a Tokaji márka minden célpiacon ténylegesen ismertté váljon. A brandépítés sikere esetén a Tokaji Borvidéken a borágazatból származó jelenlegi évi mintegy 20 milliárd forintra becsült jövedelem tízéves távlatban 8-10-szeresére nőhet. Ezzel párhuzamosan a szőlőtermesztésbe ténylegesen bevont területek nagysága az évtized végére 5500-ról 7500 hektárra nőhet, és az ágazat a jelenlegi mintegy 5 ezer helyett 8-10 ezer munkahelyet  tarthat fenn a borvidéken.

„A Tokaji márkanevet egész Magyarország jól ismeri. Azonban a célunk az, hogy a nemzetközi piacon is hasonló ismertséget érjünk el, a Tokaji Borvidék pedig a világ prémium borrégióinak szűk, exkluzív klubjához csatlakozhasson” - szögezte le Tombor András. A Tokaj Kereskedőház Zrt. felügyelőbizottságának elnöke hozzátette: a Tokaji márkanév első számú nemzeti ikonként történő megjelenítése a többi magyar borvidék borainak értékesítését is segíteni fogja. Ennek eredményeképpen a magyar borexport értéke az előttünk álló évtizedben a kormányzati közlésekben szereplő jelenlegi évi 75 millió dollárról a többszörösére nőhet, jótékony hatást gyakorolva az egész nemzetgazdaságra. Erre szolgálhat mintaként például Új-Zéland, ahol a szőlő- és borágazat fejlődése csak az utóbbi 20 évben gyorsult fel, ám a szigetországi borok zászlóshajójaként is emlegetett Sauvignon Blanc nemzetközi piaci sikerének köszönhetően a borexport értéke tavaly már mintegy 1,2 milliárd dollár volt.
Winelovers borok az olvasás mellé