Stratégiai pont a kékfrankos, az olaszrizling és a furmint

Borászportál
2015. október 22., 11:55


Még idén elkészülhet a szőlészeti-borászati ágazati stratégia, amelyben az illatos fajtákat, a kékfrankost, a nagy fehérborokat, a rozékat és a bikavér helyezik majd előtérbe.
Stratégiai pont a kékfrankos, az olaszrizling és a furmint
Gál Péter (Fotó: Trademagazin.hu)
Gál Péter, a Földművelésügyi Minisztérium eredetvédelemért felelős helyettes államtitkára szerdán mondta ezeket Szekszárdon, egy konferencián. A helyettes államtitkár azt is kifejtette, hogy a stratégia jövőképének legfontosabb eleme, hogy a magyar borászatnak legyen egy kelendő terméke, amelyet a piac megfizet, és amely biztosítani tudja az ágazat jövedelmezőségét.
 
Gál Péter szerint az illatos fajtákat, a kékfrankost és a nagy fehérborokat, az olaszrizlinget, a hárslevelűt és a furmintot érdemes előtérbe helyezni, de ide tartozhatnak a rozék és a kékfrankos alapú házasítások is, főként a bikavér.
A helyettes államtitkár ismertetése szerint a stratégia további fontos része a borászatok hatékony működése, a magas szintű szakigazgatás és a jól működő közösségi bormarketing. A magyar borászatok - eltekintve néhány nagy cégtől - nem mondhatóak tőkeerősnek, és a piaci jelenlét erősítésére sokszor nem maradnak forrásaik - mutatott rá.
 
A magyar bor legfontosabb piaca Magyarország, de a külföldi piacokra is nagy hangsúlyt kell fektetni - húzta alá, megemlítve az egyesült királyságbeli, a német, lengyelországi és a skandináv piacokat, ahol jelentősen tudna nőni a magyar bor értékesítése. A siker záloga az állandó és szervezett jelenlét - hangsúlyozta.
 
A helyettes államtitkár előadásában szólt arról, hogy a hazai szőlőterületek nagysága nőtt: 2013-ban 61 223 hektáron, 2014-ben 63 285 hektáron termesztettek szőlőt. Magyarország a világ 16. legnagyobb bortermelője, a világ bortermelésének 1 százalékát, az Európai Unió termelésének 1,5-2 százalékát adja.
 
Ismertetése szerint a hazai borok exportátlagára is jelentősen elmarad a világátlagtól: míg utóbbi 2013-ban 2,62 euró volt literenként, a magyar boroké némileg egy euró felett alakult. Gál Péter szerint ez azt mutatja, hogy sokat kell tennünk azért, hogy magasabb hozzáadott értéket állítsunk elő.
 
Az eredetvédelemről szólva megjegyezte: vannak, akik soknak tartják a 22 magyar borvidéket, de nem a borvidékek száma a fontos, hanem az, hogy jellegzetes termékük legyen. Jelenleg azonban a földrajzi árujelzők termékleírásainak jelentős része azt mutatja, hogy az adott termelő közösség még nem tudta eldönteni, hová pozícionálja borait.
 
Gál Péter kitért arra is, hogy a jövedéki törvény előkészületben lévő módosítása után a bortermelők 90-95 százaléka valószínűleg kikerül a jövedéki körből. A stratégia céljainak megvalósulását segíti az is, hogy a borászati beruházásokra a következő öt évben húszmilliárd forint áll rendelkezésre - mondta a helyettes államtitkár.
Winelovers borok az olvasás mellé