Valószínűleg az összes tipológia érvényes, és erre mind a whiskey-lepárlók, mind pedig a dizájnerek ráébredtek, akik a speciális kiadások, újító szándékú miniimalista palackok és a tradicionális, méregdrága márkák kozmopolita csomagolásán fáradoznak. Hogy milyen sikerrel: ezt rögtön megmutatjuk.
Pár éve váltott ki zajos nemtetszést Eric Asimov, a New York Times vezető borkritikusának tollából származó írás, mely a whiskey-t - szemben a többi prémium szeszes itallal - komoly üzletnek nyilvánította. Nem is ez ellen ágáltak az "agresszívebb skótok" és néhány Scotch-fanatikus, akik a nyomdafesték tűréshatárát átlépve bírálták a cikket, hiszen Eric Asimov neves, jól informált publicista, aki ritkán téved. A probléma a helyesírás volt, mert a skótok nemzeti büszkeségét, a whisky-t következetesen "lewhiskey-zte". Ezzel a plusz 'e' betűcskével pedig vérig sértette a whisky-zők elit társaságát, és bizonyosan az összes skótot is.
Whiskey és whisky - tehát nem mindegy, de még a whisky-fogyasztók kulturális közegén belül is vannak ellentétek. Vannak, akik azt állítják, hogy csak a Skóciában készült ital lehet whisky, van aki a walesit és a kanadait is idesorolja, sokan a japánok produktumát is ide vennék, de egy biztos, az amerikai és az ír készítésű az whiskey.
Ha arra nem is kapunk százszázalékos garanciát, hogy melyik palack whiskey és melyik whisky, akkor a választás alapját meghatározhatjuk úgy is, hogy mibe csomagolták, hiszen a végén úgy is csak annyi marad belőle. A palackra pedig talán csak sikerült helyesen ráírni.
Kuriózumok: legdrágábbtól a skót kockás melegítősig
Minden idők legdrágább és feltételezhetően legjobb whisky-je a The Crown Royal XR Extra Rare Heritage Blend, ami II. Erzsébet királynő tiszteletére készült 2007-ben, amikor ellátogatott a Kentucky Derbire. Ez alkalomból a kanadai Corwn Royal whiskycég,- amit a királynő szülei tiszteletére alapítottak 1939-ben - hozakodott elő egy szerény ajándékkal. A 24 karátos arannyal díszített palack ára 10 ezer körül dollár lenne, ha kereskedelmi forgalomba hoznák.
Az üveg tervezésére a Diageo, - a Smirnoff-ot, a Balies'st és a Hennessy-t is birtokló italkereskedelmi cégóriás - Casey Hyland üvegművészt, a
Louisville Glassworks vezető tervezőjét kérte fel. A lágy vonalvezetésű üveg tiszta és méltóságteljes, karaktere nőies. A királynő whisky-je inkább a konyakok hagyományát követő dekantert kapott súlyos, ólomkristály dugóval, aranydísszel.
Szintén a legdrágább címre pályázott még 2005-ben a Live Aid - elsőként 1985-ben, az éhezők megsegítésére szervezett szuperkoncert Londonban, aminek amerikai változata az USA for Africa volt - huszadik évfordulójára tervezett dekanter, aminek (szerintem) téli olimpiás hangulata van annak ellenére, hogy az ólomkristályba az Afrika kontinens képét ábrázoló Live Aid logót metszették. Összesen két darab készült a hasáb forma, súlyos üvegekből, melyekbe a speyside-i whiskyrégió 20 éves remekét töltötték. A Live Aid palackok a Whisky Magazin aukcióján keltek el, New York-ban.
25 éves, igazán ritka whisky-t tartalmaz a King Of Scots Royal Family kézzel készített kerámia dekantere. A név mindent elárul a whiskykészítő cég szerint, akik a tradicionális tartalmat ebbe a különleges, bár átlátszatlan csomagolásba helyezték. A számozott darabokat a Douglas and Laing aranyozott díszítéssel és emblémával látta el, ami megfelelően reflektál a benne tárolt whisky különleges minőségére.

Ha már skót whisky-nél járunk, a skótságtól a tartánt, azaz a skót kockamintás szövetet ugyanúgy nem lehet elválasztani, mint a szóban forgó italt. Talán a legskótosabb kivitel ebből - ami lehetséges, hogy a skótok számára épp olyan megítélésben részesül, mint nálunk a matyóhímzéses batyuba kötött kecskeméti barack - a
Balblair whisky 1989-es évjáratának tartán szütyőbe bújtatott, inkább gyümölcslevekre valló csomagolása. Parafa dugót, alumínium vasalást és gyapjúszövet szoknyácskát valószínűleg csak viccből készített el az
NTGJ. Eddig nem került a boltok polcaira.
Az újabb zsákba öltöztetett skót whisky-t Vivienne Westwood követte el, aki a Chivas Regal speciális kiadásainak legújabb remekét tervezte. A korábbi darabok elkészítésére Alexander McQueent és Christian Lacroix-t kérte fel a londoni cég. Összesen 2500 palack készül ezekből a Vivienne Westwood szabta ruhát viselő Chivas Regalokból, melyek 18 éves whisky-t tartalmaznak.
Fadobozosok előre!
Az 1952-ben palackozott Glenfarcles Family Case darabja 140 ezer forint, kivitele pedig jól tükrözi a mintegy 60 évvel ezelőtti dizájnállapotokat: nyers fadoboz kalligrafikus felirattal, melybe egy teljesen szimpla formaüveg került jól átgondolt rögzítési megoldással, kézikönyvvel. Valami ilyesmit várnánk el Indiana Jones kedvenc italaként is: érett, különleges, egyszerű és lényegre törő, ugyanakkor professzionális.
Csak 190 palack készült a cseresznyefa dobozba zárt Old Rare Platinum 30 éves whisky-ből. 1979-ben palackozták és 2009-ben kerültek először forgalomba. Egyszerű - szinte rumos - formaüveg, fényes címkével, ami elég különleges egy italritkasághoz, mégsem túlzó, viszont nem is próbál lépést tartani a kortárs dizájnnal.
A whisky turizmus központjában, Islay-ban készített malátapárlatnak kerámia laposüveget és finom mintával díszített dobozt készíttetett a Douglas Laing. A céljuk az volt ezzel a kivitellel, hogy a praktikus lapos üveg elférjen a kabátzsebben és melegen tartsa gazdáját a hideg éjszakákon.
Egy kis hazai és válogatott papírdobozosok
Bár nem igaz, hogy az Arran skót whisky magyar ital lenne, a cím annyiban igaz, hogy a 10 éves malt párlatot néhány hónapig használt tokajis hordókban utóérlelik, amitől különös ízvilágot, és számos elismerést nyert. A tokaji whisky hazánkban is kapható 14 ezer forint környékén.
Különleges dobozt készített a
Comprass Box, a kifejezetten whisky csomagolások készítésére szakosodott grafikai műhely. Az Orangeie semmihez sem hasonlítható whisky-jéhez, - melyben a minőségi skót whisky narancshéj, fahéj és szegfűszeg kíséretében kerül palackba - , egy varázslatos, meleg színekkel (arany és narancs) előhívott kelta grafikát tervezett a cég. Az ital szinte sokkoló összhatása mind ízlelésekor, mind látványában a különlegességet és az intenzív érzékiséget szeretné megmutatni a fogyasztóknak - ami sikerült is.
A Penderyn-t, ami kiérdemelte a walesi arany - vagy walesi nyelven a Cymru - nevet, 100 évvel készítették először Wales-ben. A viszonylag fiatal történelemmel rendelkező whiskyfajta egy régi faluról kapta a nevét. Csomagolása inkább egy modern prémium borszelekciót juttat az ember eszébe, és annak kiváló is lenne, de a whisky-től valahogy mást várnánk el.
Átlátszó a legújabb vonal
Furcsa képződményeket is készítenek a whisky-hez, ennek ellenére a legújabb vonalat a dizájnban itt is a teljesen átlátszó, könnyen újrahasznosítható patika-style jelenti. Amivel többet tud a Monkey Shoulder, az a három fém majmocska az üvegen. A legenda szerint ez a whisky nevét a készítői iránti tiszteletből kapta, akik naphosszat jártak vállukon a malátás zsákokkal, amitől görnyedté vált a testtartásuk. A köznyelv ezt deformációt nevezte majom vállnak.
A Clan Denny palackjai pontosan úgy néznek ki, mint ahogy 200 évvel ezelőtt elvárta volna a fogyasztó. A címke már modernebb, de nem lógna ki Fülig Jimmy matrózládájából.

Szinte köptetőt is tölthettek volna a
Douglas and Laing fekete műanyagtetős karcsú üvegeibe, annyira gyógyszerszerűek. A 25 éves whisky-hez használt palack esetében egyértelműbb már nem is lehetne a gyógyszeres üvegcse dizájn, az utolsó apró részlet is ezt sugallja, sőt, ordítja: a lezáró szalag, a forma, és természetesen a címke is. A címke specialitása a kézírás: okos dizájn, ami nem viszi vakvágányra a koncepciót, sőt, lényegesen hatásosabb egy túlerőltetett grafikai zsonglőrködésnél.