A prosecco lekörözte a champagne-t

Varga Andrea
2015. szeptember 28., 21:19


Az amerikai IRI Intézet kutatásai alapján az Egyesült Királyságban most először haladta meg a prosecco eladási száma a champagne-ét, a változás oka az olasz buborékos ital árában keresendő.
A prosecco lekörözte a champagne-t
A legfrissebb adatok szerint a prosecco eladása mintegy 72%-ot ugrott (479 millió eurónyi értékben). Ez időszak alatt a champagne-ok eladása szerényen emelkedett csupán (1,2%), 353 millió eurós forgalmat generálva. A prosecco értékesítése felmúlta már a nagy francia csendes borok eladási arányát is, míg az elsőből 37 millió literrel többet értékesítettek, addig a második fogyasztása mintegy 0,4% -kal csökkent, összesen 9,8 millió liternyi eladást jelentve.

Toby Magill, az IRI alkoholos italok piacának elemzője szerint „a prosecco divatos ital, olcsóbb és jó minőségű alternatíva a pezsgővel szemben. Angliában a két legismertebb champagne márka (Moet és Lanson) még jó évet tudhat maga mögött. Remek márkaépítésüknek köszönhetően sikerült megtartaniuk fogyasztóik nagy részét a piacra újonnan belépőkkel szemben is.” Ami pedig a spanyol cavat illeti, ő a brit buborékos piac egyik nagy vesztese, mintegy 16,5%-os értékesítés csökkenéssel. 
A fentieket olvasva kíváncsian érdeklődtünk hazai adatok iránt. A kereskedők részéről Mátéffy Krisztinát a Dolce Vita Bor & Delikát gasztrobolt tulajdonosát kerestük meg, akinek beszámolójából kiderül, hogy az utóbbi két évben a rosé borok mellett észrevehető a habzó, gyöngyöző borok, prosecco és pezsgő fogyasztásának növekedése. Idei évben nagyjából 20-25%-kal nőtt a kereslet irántuk. A vásárlók kifejezetten keresik az olasz buborékosokat, a proseccot. 
 
A prosecco lekörözte a champagne-t
Pezsgő Szalon Nagy Pezsgő Kóstoló (Fotó: Graselly Balázs)
 
A termelői oldalról Kertész Zolit kérdeztük. Elmondása szerint hazánkban jelenleg pezsgő forradalom zajlik. Minőség, maximalizmus és kiváló alapanyag: aki ezen kulcsszavak mentén készíti a borait, biztos sikerrel jár. Mintegy ötszörös növekedést tapasztalt saját borainak eladásánál, pedig bevallása szerint nem volt könnyű a fröccs fölött győzelmet aratni. A Carla atyja vallja, hogy a piacon tapasztalható kiélezett verseny a fő inspiráló erő a minél jobb termék megalkotásában. Nagyon nagy ugrás tapasztalható a keresletet tekintve, kérdésként még az is felmerült, hogy lehet, hogy abba kéne hagyni a csendes borok gyártását. A számok magukért beszélnek: 20-25 ezer palack buborékos ital fogy éves szinten a 6000 palack csendes bor mellett.
 
Tény, a buborékos forradalom végre elért hozzánk is- és valljuk be, nagyon vártuk már. Hogy ki lesz a győztese a versenynek: a gyöngyözők, a habzók, a prosecco, a cava vagy a pezsgő, esetleg a champagne, 1-2 éven belül a piac rendeződése után biztosan kiderül. A jó hír: jelenleg mi fogyasztók vagyunk a legnagyobb nyertesei a folyamatnak, hiszen a viszonylag gyorsan bővülő, egyre jobb minőségű szortimentnek hála, igencsak el vagyunk kényeztetve.
Winelovers borok az olvasás mellé