Angyali borok vagány köntösben

Borászportál
2017. május 22., 17:10


Az utóbbi hetekben több szupermarket polcain is szembejöhetett velünk egy-egy olyan feltűnő palack, amelyről talán nem is gondoltuk volna, hogy Tokaj-Hegyaljáról származik. Kíváncsivá tettek, ezért Bukovinszky Tamást, az Angyal Borászat kereskedelmi és marketing vezetőjét alaposan ki is kérdeztük.
Angyali borok vagány köntösben
A vadiúj termékcsalád létrehozásakor mi volt meg előbb: a külső dizájnra vagy a beltartalomra vonatkozó terv?
 
2015 januárjától fél éves borászati és kreatív munka vette kezdetét az Angyal Borászatnál. Radics Barnabás borászunkkal, a kiváló hordós és tartályos folyóbor tételekből az aktuális piaci trendeknek megfelelően 4 termékcsoport 10 tételét alkottuk meg. Kreatív csapatunkkal és az Angyal Borászat sok marketing lehetőséggel kecsegtető nevének felhasználásával egy teljesen új arculat kialakításába vágtunk bele.

Munkánk kezdetekor teljes egyetértés volt abban, hogy minden bornak keresztnevet adunk, amely harmóniában van a beltartalommal és az Angyal névvel is. Az arculat tervezésekor a legfontosabb szempontok voltak, hogy újszerű, a konkurensek között a vásárlók számára feltűnő, igényes összhatású és a legmodernebb nyomdatechnikával készülő címkék illetve csomagolások szülessenek meg.

Az általunk „trendinek” nevezett kategóriába tartozó három csavarzáras, átlátszó burgundi palackba kerülő boraink voltak egyedül azok, amelyeknél az egy éves kereskedelmi eredményeket elemezve úgy éreztük, hogy változtatásra van szükség. Ha viszont változtatunk, akkor egy „nagy dobás" kell; így jutottunk el oda, hogy a palack teljes felületét megtöltjük látvánnyal. A pezsgők és égetett szeszek piacán az elmúlt években több nyugat-európai cég is sikerrel vetette be a sleeve technológiát.
 
Merész döntést hoztunk és bevállaltuk, hogy Magyarországon a minőségi borok piacán és ezáltal Tokajban is elsőként, a „trendi” kategóriánkban egy nagyon látványos dizájnt, a sleeve technológiát alkalmazzuk.

 
Ki tervezte a csomagolást és milyen instrukciókkal látták el őt?

A csomagolást a szegedi Fingerprint Kreatív Kommunikációs Ügynökség tervezte, akikkel a teljes Angyal arculatváltást alkottuk meg. Azért kapták ők a feladatot, mert évek óta sikeresen dolgoztam velük, kreatív elképzeléseinkkel mindig egy hullámhosszon voltunk, ezért engem már a tervezőcsapat részeként kezeltek.
 
Fontos volt, hogy 
  • egy művészi tervezésű,
  • a borok beltartalmával harmonizáló látványvilágú,
  • az Angyal borok design elemei közé illeszkedő úttörő arculatú,
  • és a teljes palackot beborító sleeve csomagolást kreáljanak.

Lényeges szempont volt az is, hogy a sleeve fólián átlátszó részeket is hagyjunk, hogy a vásárló ezeken keresztül a bor színét is láthassa. A tervezés és kivitelezés nagyságrendekkel nehezebb és költségesebb volt, mint ha egy szokásos címkét hoztunk volna létre.
 
Ennél a csomagolás technológiánál, nem elég a látvány megtervezése. Itt térhálós tervezésre és elkerülhetetlen próbagyártásokra van szükség, hogy a végeredmény tökéletes legyen.
 
Angyali borok vagány köntösben
 
Miért pont ez a három stílus képviselteti magát a termékcsaládban?
 
A történet a félédessel kezdődött (TÉZIS). A tulajdonos érdekeltségébe tartozó és egyéb gasztro helyekről is azt a visszajelzést kaptuk, hogy rengeteg az olyan borfogyasztó, aki sem a csontszáraz, sem a túl édes borokat nem kedveli. A borfesztiválokon is mindig van egy igen széles réteg, aki ezt a stílust keresi, számukra ezért a félédes kategória lehet az ideális választás. Ezért döntöttünk úgy, hogy legyen - az eredeti borsorunkban egyébként nem szereplő - minőségi félédesünk is, amelyhez szerencsére kiváló alapanyagokkal rendelkeztünk.
 
Nekem az volt a tézisem, hogy a félédeset extrém látványos külsővel kell forgalomba hozni.

Mivel nálunk a friss, könnyű borok kerülnek csavarzáras burgundi palackba, így eldöntöttük, hogy a muscat blanc száraz, és a furmint száraz, de könnyedebb változata kerül a félédes cuvée mellé és így alkotják majd együtt a sleeve csomagolású családot. A borok stílusa már meg volt, ezt a sleeve csomagolás bevezetése előtt továbbfejlesztettük és új tételek felhasználásával, még inkább a könnyedség, gyümölcsösség felé toltuk el.
 
Milyen technológiával készülnek az említett borok?
 
Az ÜDVÖZLET Muscat Blanc és a TÉZIS Cuvée oxigéntől elzárt feldolgozással, irányított erjesztéssel, reduktív technológiával készülnek. Az ÉRINTÉS Furmint pedig az évjárattól függően 3-6 hónapig, fiatal és új 5 hl-es médium és médium+ pörkölésű tölgyfa hordókban érlelődik. Almasavbontásra pedig nem szorulunk.
 
Angyali borok vagány köntösben

 
Kiket céloznak meg az új termékcsaláddal? 
 
Elsődleges célunk, hogy azt a széles réteget szólítsunk meg, akiknek fenntartásaik vannak a borvidékkel szemben.
 
Azaz szeretnénk eloszlatni azt a tévhitet, hogy Tokajban nem lehet könnyű fogyasztású, lágy savakkal rendelkező, illatos, gyümölcsös borokat készíteni.
 
Elsősorban a hiper- és szupermarketek vásárlóit, illetve a borfesztiválok közönségét szeretnénk megcélozni, de meggyőződésünk, hogy a tavasztól őszig tartó időszakban a gasztróban is nagy sikere lehet ezeknek a boroknak. Ehhez egy, a boros piacon szintén úttörő, világító display-t is kialakítottunk a kreatív csapatunkkal, melyek jelenleg a Metro áruházak borszakértőinek pultjain csábítják a vásárlókat.
 
Emellett a borászat fölött egy 12 szobás apartman várja Rátkán minden héten, péntektől vasárnapig a tokaji borok szerelmeseit. Így a helyi Vinotéka forgalma is jelentős, ám legnagyobb arányban, 70%-ban a kereskedelmi láncokon keresztül juthatnak hozzá borainkhoz a vásárlók. Az export 10%, a többi pedig a cégcsoporthoz tartozó nagykereskedésen keresztül kerül a gasztro és kiskereskedelmi egységekbe.
 
Apropó, milyen a rátkai bor – meg lehet fogalmazni?
 
Dűlőink a Rátka–Szerencsi termőterülethez tartoznak, amelyek nagyon jó adottságúak ahhoz, hogy igazán fogyasztóbarát borokat készítsünk. Nálunk lágyabbak a savak, boraink hamarabb érnek, ez nagyrészt a talajösszetételnek tudható be. Riolit tufa az aljréteg és barna erdőtalaj a felső réteg, nincs agyagos nyiroktalaj egyik dűlőnkön sem. Szőlősoraink É-D-i irányúak, ezért egyenletesen érik be mindkét oldal. 60-70 q/ha optimális tőketerheléssel, 140 cm-es vegetációs felülettel neveljük a szőlőt. Mottónk az, hogy:
„olyan borokat készítünk, amelyből szívesen isznak még egy pohárral.”
Erre igazolást kaptunk minden borfesztiválon, ahol országszerte megjelentünk.
 
 

Most kóstoljuk! Ismeritek már, hogy mit rejt a sleeve csomagolás? #angyal #tézis #érintés #üdvözlet

Boraszportal.hu (@boraszportal_bormagazin) által megosztott bejegyzés,


Dolgoznak felvásárolt szőlővel is?
 
Évről-évre kiegészítésként, a növekedő piaci igények kielégítése érdekében felvásárlásra szorulunk.
 
A három tétel közül melyik a kedvence?
 
Jelenleg az ÉRINTÉS Tokaji Furmint a kedvencem a három közül, mert Radics Barnabás borászunk tökéletesen megvalósította, amit megálmodtunk ennél a bornál. Szinte már parfümös az illat, de könnyű ihatóság, és éppen csak annyi fahordós íz jellemzi, ami kell a furminthoz. Azonban ha kánikulákkal lesz teli a nyár, akkor vélhetően az ÜDVÖZLET lép első helyre, amit akár egy kiváló hűsítő fröccsként sem szentségtörés elkortyolni. A TÉZIShez pedig van két étel, amelyhez személyes tapasztalatom szerint a legideálisabb választás: töltött káposzta szabolcsiasan, édes káposztalevélbe töltve, illetve a sült kacsacomb párolt lilakáposztával.
 
Milyen reményekkel fordulnak az idei év felé? 
 
Nagyon fontosnak véljük, hogy a sleeve borcsaládot eredményesen bevezessük, mert nagy potenciált látunk benne. A többi, már sikerrel futó termékcsaládunkat pedig tovább szeretnénk erősíteni, partneri körünket tovább bővíteni, a meglévőknél a polci jelenlétet hatékonyabbá tenni. Export tárgyalásaink alapján bízunk benne, hogy mind kelet, mind nyugat felé eredményesen nyithatunk. Továbbá a tavaly szeptemberi „Borászat termékfejlesztésének és erőforrás-hatékonyságának támogatása” pályázat keretében komoly technológiai és logisztikai fejlesztéseket kívánunk végrehajtani.
Winelovers borok az olvasás mellé