Polgár Zoltán: „A RedY abszolút az ellenpólusa a Villányi Franc-nak”

Geri Ádám
2018. április 09., 09:00


Egy méltatlanul elfeledett szőlőfajta újbóli felemelkedését is szolgálja Villány új márkája, a RedY – véli Polgár Zoltán borász. A fiatalokat megcélzó új közösségi villányi bisztróbor a nyár slágere lehet.
Polgár Zoltán: „A RedY abszolút az ellenpólusa a Villányi Franc-nak”
Hogyan jött az új, fiatalokat célzó márka, a RedY ötlete, amelyet – ahogy mi is beszámoltunk róla korábban –  kezdetben 9 villányi pincészet készít?

Mintegy 6-7 hónapja ült össze a villányi közösségi bormarketingért felelős tanács, ahol a fiatalok vetették fel, jó lenne létrehozni egy könnyű, jó ivású, fiatalos bisztróbort. A Polgár Pincészetnek egyébként van már egy hasonló bora, a Rubin Cuvée, amit 1996 óta készítünk  szinte ugyanazokból a fajtákból, amiből a RedY-t is készíthetjük, csak más arányban. A RedY egy feszesebb, kicsit lendületesebb eredményt ad.
 
A RedY-nek legalább 51 százalékban portugieserből kell készülnie. Miért a portugieserre esett a választás?

Villányban az egyik legrégebben termesztett fajta a portugieser, amit még mindig legnagyobb mennyiségben termelnek a borvidéken. Mégis egy kisebb bűnt követtünk el a szőlőfajtával szemben, amikor hagytuk elmenni abba az irányba, hogy akciósan olykor akár 1000 forint alatt is kapni a szupermarketekben portugieser bort. Leértékelődött ez a fajta. Ezért is tartottam nagyon jónak az ötletet, hogy poroljuk le ezt a történetet. Mutassuk meg, hogy igenis lehet ebből a szőlőből egy élénk, vidám, friss, fűszeres bort készíteni, ami eközben megtartja a portugieser kedvességét. A RedY-t ennek megfelelően szeretnénk magasabbra pozicionálni és vinotékákban, borbárokban kínálni. Jó lenne, ha ezt a régi emblematikus fajtát újra fel tudnánk emelni a jól megérdemelt helyére.
 

A portugieser mellett más fajták is megjelenhetnek a borban. Hogy áll össze a Polgár Pincészet RedY-je?

A megegyezés szerint még legalább egy magyar fajtának kell benne lennie, a külföldi fajták aránya pedig nem haladhatja meg a 30 százalékot. A mi REdY-nkben van még kékfrankos, merlot és kadarka. Utóbbi szőlőfajtát nagyon szeretem, úgy gondolom, megérdelmi hogy beszéljünk róla, dolgozzunk vele, mert nincs könnyű helyzetben.

Mikor ismerkedhet meg a nagyközönség a RedY-nal?

A borokat a mi pincészetünkben már lekezeltük, a töltésre várnak, az egységes címketerv, amit nagy örömünkre egy siklósi tehát helyi tehetséges grafikus tervezett, elkészült.
Mindenképpen szeretnénk, hogy nyárra már be legyen járatva a márka,
mert ez abszolút arról szól, hogy akár fröccs helyett is ezt poharazgassák a fiatalok a melegben. Az április 7-i pécsi Portugieser du Monde versenyhez kapcsolódó, nagyközönség számára is nyitott kóstolóra már vittünk tartálymintát. Pár nap múlva lesz egy gasztroest, ahol villányi borászok tételeit párosítják az ételfogásokhoz, ott az egyik ételhez a mi RedY-nket választották ki. A gasztronómia, és különösen a villányi gasztronómia is egy fontos megjelenési területe ennek a bornak. De szeretnénk közösségi standdal részt venni rendezvényeken, úgy, ahogy a Villányi Franc-nal is szoktunk.

Ha már a Villányi Franc-t említi: mennyire volt tudatos, hogy a borvidék csúcsterméke után egy teljesen más karakterű márkával jelentkezik Villány?

A RedY abszolút az ellenpólusa a Villányi Franc-nak, ahol kimondottan testes, gazdag beltartalmú, barrikolt borokat készítünk. Előbbinél ezzel szemben a könnyedségen, gyümölcsösségen, elegancián van a hangsúly. A barrique hordó a RedY-nél ki is van zárva, de a borász ízlésére van bízva, hogy egyáltalán használ-e hordót. Többször felmerül a gondolat, hogy a Villányi Franc-ból készüljön egy kicsivel kevésbé szigorúan szabályozott classicus minőség is. Én azt gondolom, a többféle Villányi Franc kategória inkább csak összezavarná a fogyasztókat. Ha könnyedebb, frissebb borokkal akar a Villányi borvidék nyitni a fiatalok felé, akkor a RedY ragyogó megoldás.