Büszkék vagyunk olvasóinkra!

Dr Harsányi Dávid
2013. március 26., 18:11


Felmérés - Gratulálunk! E cikk olvasója valószínűleg igényesebb, nyitottabb borivó, aki a minőséget preferálja, és bátran fogyaszt bort otthonában is. Mindez persze sejthető volt, legutóbbi kutatásunk azonban alá is támasztotta a várakozásokat. Cikkünkben ennek részleteit mutatjuk be, vagyis látogatóink szokásairól gyűjtöttünk össze izgalmas információkat.
Büszkék vagyunk olvasóinkra!
 
Büszkék vagyunk olvasóinkra!

A kutatásról
Korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk a kutatás hátterét, most csupán a leglényegesebb szempontokra szorítkozunk. Az először 2011-ben készült borfogyasztási felmérésünket 2012 év végén megismételtük – ám ebben az esetben különválasztottuk látogatóinkat a többi kitöltőtől. A 10.633 válaszadóból 4889 érkezett az oldalról, ezáltal jó összehasonlítási lehetőséghez jutottunk.
Az adatok megmutatták, hogy olvasóink eltérő jellemzőkkel bírnak, mint a többi internetező. Az általános minta válaszadóinak 56%-a nő volt, ez a Borászportál esetében pont fordított, hiszen itt 55% férfi. A végzettség tekintetében nagyobb arányú a felsőfokú papírral rendelkezők aránya (47% a 31%-kal szemben), és többen élnek a fővárosban (28% a 22%-kal szemben). Jövedelmüket nézve is nagyobb arányban vannak a felsőbb kategóriába tartozók.
 
Borfogyasztás
Az internetezők körében eleve igen gyakori volt a borfogyasztás, de a Borászportál látogatók esetében ez még inkább igaz. A 13%-uk nyilatkozta, hogy napi rendszerességgel iszik bort (szemben a 8%-kal), legalább hetente pedig közel 70%-uk iszik (szemben az 55%-kal). Olvasóink nagyobb arányban fogyasztanak bort étteremben, rendezvényen, illetve otthon is – viszont kevésbé kocsmában, illetve vendégségben.
A fehérbor és rozé kedveltségi szintje magasabb a Borászportál látogatóinál, a vörösbor esetében nem tapasztalható lényeges eltérés. Ez a fogyasztási arányoknál is kifejezésre jut bár az eltérés minimális.
A Borászportál olvasóinak a hozzáállása pont ellentétes az általános mintáénak, hiszen minél szárazabb a bor, annál inkább kedvelik. Fontos azonban megjegyezni, hogy a különbségek ez esetben sem olyan nagyok, és a magas szórásértékek mutatják, hogy azért nem egységes ez az álláspont. Testesség tekintetében hasonló a helyzet a két vizsgált csoportban. Érdekességként megemlíthető, hogy látogatóink gyakorlatilag ugyanannyira kedvelik a könnyed, a közepesen testes, valamint a testes borokat (3,9-es érték az 5 fokú skálán, ahol az 5 volt a legkedvezőbb érték).
Lényeges különbség tapasztalható ugyanakkor a borfogyasztás módjában. Fröccsben alig fogyasztanak többet olvasóink, ugyanakkor lényegesen kevesebbet isznak kólával, Fantával (7% szemben az általános minta 12%-ával).
Borismeret
A Borászportál látogatók saját boros ismeretüket jobbnak tartják. Egyszerű borfogyasztónak mindössze a válaszadók harmada mondta magát – míg ez az érték általános mintában 50% felett volt. A többi kategóriában viszont lényegesen nagyobb arányt képviselnek, így például a két felsőben (borismerő, borszakember) 7%-ot, szemben az általános minta 3%-ával. Ennek megfelelően több bort tartanak otthon, leggyakrabban 5-öt (11%), kettőt (11%), vagy hármat (10%). Kétharmaduk legalább 5 palackkal rendelkezik, negyedük legalább 20-szal.
A olvasóink általában véve hasonlóan gondolkodnak a borról, borfogyasztásról, mint a többi internetező: szinte egységesen úgy vélik, hogy a bor egészséges, ízlik nekik, és szívesen adják ajándékba. (Az átlagértékek itt valamivel magasabbak is voltak, mint az általános mintában.) Abban is egyetértettek, hogy a bor összehozza a társaságot, és fogyasztása elegánsabb, mint a söré. A többi válaszadóhoz hasonlóan kicsit már megosztotta őket, hogy mikor fogyasszanak bort: kevésbé kötik különleges alkalmakhoz, és ezzel összefüggésben inkább vélik mindennapi italnak. Amiben viszont lényeges eltérés tapasztalható, hogy a olvasóink szívesebben fogyasztják étkezéshez az italt, valamint jóval érdeklődőbbek, gyakrabban informálódnak és beszélgetnek a borokról.
Borvásárlás
A Borászportál olvasói több szempontot mérlegelnek a borválasztásnál. Összességében minden megadott jellemzőt nagyobb arányban említették – kivéve egyet, a kiszerelést. A legfontosabb szempontok sorrendje is nagyon hasonló: a borvidék, szárazsági fok, borszín, szőlőfajta, évjárat vezeti a listát. Emellett náluk is igen lényeges még az ár, és a korábbi kóstolás. A legnagyobb különbség a borász személyénél, illetve a borversenyek eredményeinél tapasztalható: ezen szempontokat lényegesen nagyobb arányban említették. Emellett kiemelendő még a borászat / márka szerepe, és jóval többen jelölték meg az egyéb szempontot is.
A borok beszerzési helye különbséget mutat a két csoportnál. A látogatóink lényegesen nagyobb arányban vásárolnak szaküzletben (15% a 11% ellenében) és interneten keresztül, de a pincészetben (27% a 22% ellenében) és rendezvényen történő beszerzés is fontosabb náluk. A többi helyszín értelemszerűen kevésbé alkalmazott. Az online vásárlás iránti nyitottság abból is látszódik, hogy 16%-uk már kipróbálta (a többi válaszadó csak 10%-ban), és kevesebben zárkóznak el tőle (48% az 57% ellenében).
A Borászportál olvasók egy-egy alkalommal több bort vásárolnak. Ritkábban említették, hogy 1 vagy 2 palackkal vesznek, ugyanakkor gyakrabban, hogy ennél többet. Leginkább ők is 2 üveggel szereznek be, de a 3 darab vásárlása közel olyan népszerű, mint az egy palacké. Náluk jóval gyakoribb, hogy 6 tételt visznek haza.
Az eddigi eredmények függvényében nem meglepő, hogy a Borászportál olvasói többet szánnak egy palack borra: mindennapi fogyasztás esetén 761 helyett 895 forintot, különleges alkalmakkor 1825 helyett 2173 forintot, ajándékozáskor pedig 1979 helyett 2257 forintot. Nagyobb arányban vásárolnak otthoni fogyasztásra (46% a 41% ellenében).
Borvidékek
Látogatóink általában véve több olyan borvidéket jelöltek meg, ahonnan szoktak bort fogyasztani. A leginkább Etyek-Buda, Pannonhalma, valamint Nagy-Somló esetében tapasztalunk eltérést, de Szekszárd, Neszmély, Tolna, Balatonfüred-Csopak, Hajós-Baja, valamint Sopron is kedveltebbek. Az eltérő preferenciák miatt a borvidékek sorrendje is másként alakul.
Érdekes módon nincs lényeges különbség a hazai és külföldi borok fogyasztási arányánál. A külföldi borok közül látogatóink is Olaszország borait fogyasztják leginkább (46% jelölte ezt meg), Franciaországot pedig jobban kedvelik, mint Spanyolországot. Chile előkelő helyen végzett, olvasóink 16% szokott innen bort fogyasztani.
Zárszó
Összességében tehát megállapítható, hogy a Borászportál olvasók igényesebbek és nyitottabbak, mint az átlagfogyasztók. Örülünk, hogy ez láthatóvá vált kutatásunkból – és természetesen annak is, hogy cikkeinkkel, híreinkkel hozzájárulunk a borkultúra fejlesztéséhez.
Winelovers borok az olvasás mellé