Fröccs

Amforában érlelt Tokaji Eszencia a világ legnagyobb borversenyének élmezőnyében

Június 19. 10:11
Idén 22. alkalommal rendezték meg a világ legnagyobb, egyben legjelentősebb hatású borversenyét. A Decanter World Wine Awards-ra 57 országból érkeztek borok: mintegy 17 000 tételt értékelt vakon a 248 szakértőből álló zsűri, köztük 72 Master of Wine és 22 Master Sommelier.
A Grand Tokaj Amforában Érlelt Tokaji Eszencia 2013 a grandiózus mezőny élvonalában végzett: 97 ponttal a beküldött tételek mindössze 0,81%-át kitevő platinaérmesek között szerepelt.
Magyarország összesen három platinaéremre és 16 aranyéremre lehet büszke. A Tokaji borvidék kivételes adottságait mutatja, hogy az eszencia mellett az aszúkat és száraz furmintokat is díjazták.
 
Amforában érlelt Tokaji Eszencia a világ legnagyobb borversenyének élmezőnyében
Grand Tokaj Amforában Érlelt Tokaji Eszencia 2013 

A Decanter World Wine Awards 2025-re 35 ország neves borszakértői gyűltek össze Londonban. A többfordulós zsűrizési folyamatban a 95 pont feletti borok jutottak tovább, a bírálat végére a világ minden pontjáról érkező, 17 ezer nevezésből mindössze 50 ’Best in Show’, 137 platina- és 732 aranyérem született.

A Decanter által frissen publikált eredmények alapján Magyarország három platinát, 16 aranyérmet, emellett 63 ezüstöt és 70 bronzot szerzett. A regionális zsűripanelt dr. Caroline Gilby Master of Wine, a régió specialistája, Wojciech Bońkowski lengyel Master of Wine és Simon J. Woolf együtt vezették. A három hazai platinaérem tükrözi, hogy a tokaji eszencia és az aszú páratlan kvalitásokkal bír, ahogy platinát kapott a somlói Kreinbacher Birtok Brut Classic Magnum 2019 tradicionális pezsgője is. Szintén izgalmas hír, hogy az aranyérmes tokaji borok között ezúttal többségben voltak a száraz furmintok.

A platinaérmes eszencia egyetlen szóban: TOKAJ
Rendkívüli eredmény, hogy a Grand Tokaj Terroir Selection Amforában Érlelt Tokaji Eszencia 2013, amely az első amforában érlelt eszencia a borászat történetében, 97 ponttal emelkedett az élmezőnybe. A zsűri „folyékony aranyként” jellemezte, kiemelve a telt édességérzet és lélegzetelállító savak egyensúlyát, vibrálását. Ez a magas pontszám és az újabb nemzetközi elismerés a Grand Tokaj szakmaiságán túl a Tokaji borvidék adottságainak és szőlőfajtáinak, az aszúszemek és az évjárat csodájának, a tradícióknak és a 10 éven át tartó amforás érlelésnek is szól.
 
Amforában érlelt Tokaji Eszencia a világ legnagyobb borversenyének élmezőnyében
Áts Károly főborász

Olyan pillanat ez, amire sokáig emlékezni fogunk, épp, mint az a nyári nap 2024-ben, amikor 10 év után megbontottuk az első kőagyag amforát a Szegi pincében” – fogadta a hírt Áts Károly, a Grand Tokaj főborásza. A 125 literes Légli amforába anno a borvidék legértékesebb mustja került: eszencia egy kivételes aszú évjáratból, 2013-ból. „Ennyi év után meglepő volt, mennyire friss és üde ez az eszencia”, mesélt első benyomásáról a főborász. Most a DWWA zsűri is igazolta a tézist: az amforában üdébb, gyümölcsösebb lesz a végeredmény, mint egy hordóban. Az érlelési idő alatt egészen más személyisége alakulhatott ki ugyanannak a bornak, és hihetetlen komplexitásban mutatja meg a borvidék minden szépségét.
A Grand Tokaj emellett a Terroir Selection 5 Puttonyos Aszú 2019-es évjáratával ezüstöt, két dűlős furmintjával pedig egy-egy bronzérmet is kapott.
 
A tokaji eszenciáról
Már egy dűlős aszú is a legtisztább, koncentrált szimbóluma a termőhelynek, hiszen az aszúszemekben a sav, a cukor és az aromák is koncentrálódnak. Azonban hátra van még egy dimenzió: egy mázsa szőlőből mindössze 5-7 liter eszencia csöpög le a saját súlyánál fogva – ettől lesz az eszencia végtelenül koncentrált.
Napfény. Tokaj. Az emberek gondos, fáradtságos munkája. A Bodrog és a Tisza köze. Zempléni-hegység. A fajtáink. A Szegi Pince. Ebben minden benne van. Ezt egy életben egyszer mindenkinek meg kell kóstolnia” – mondta Áts Károly.
A Terroir Selection Amphora Aged Eszencia 2013 alapanyagát botritizált aszúszemek adták, furmint, hárslevelű, sárgamuskotály, zéta, kabar és kövérszőlő fajtákból. Természetes maradékcukor tartalma 550 g/l, 16 gramm/liter sav- és mindössze 2,5% alkoholtartalommal.
Ásványi anyagokban, cukorban és az aszúszemre jellemző különleges aromákban, zamatokban gazdag. Aranyló borostyán szín, sűrű és krémes, olajos textúra. Intenzív, tiszta gyümölcsösség jellemzi, végtelenül gazdag botritiszes jegyekkel.

Botrányt kavart Wáberer György antialkohol-kampánya Tokajban

Június 17. 10:21
Komoly felháborodást váltott ki a hazai borász közösségben Wáberer György kampánya, amelyben a közösségi médiában közzétett videójában még a mértékletes borfogyasztást – például egy pohár vörösbort – is méregnek nevezi. A kampány részeként egy „száraz hónap” kihívást is meghirdetett, amelyhez nyereményjáték is kapcsolódik.
 
Botrányt kavart Wáberer György antialkohol-kampánya Tokajban
 
Wáberer nemcsak ismert üzletember, hanem a Tokaj-Hegyalja Egyetem fenntartójának, a Tokaj-Hegyalja Egyetemért Alapítványnak kuratóriumi elnöke is, valamint több, a Tokaji Borvidék fejlesztéséért felelős testület vezetője volt. A borászati ágazat képviselői szerint épp ezek a pozíciók teszik elfogadhatatlanná a nyilatkozatát.
 
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa közleményében hangsúlyozta:
a bor nemcsak gazdasági termék, hanem a magyar kultúra, hagyomány és közösségi élet szerves része. A borászati képzés célja nem csupán szakmai ismeretek átadása, hanem a bor iránti tisztelet és a mértékletes, tudatos fogyasztás kultúrájának továbbörökítése is.
A kampány – meglátásuk szerint – ezzel szemben a borfogyasztás teljes elutasítására buzdít, ami hosszú távon alááshatja a szőlő-bor ágazat társadalmi elfogadottságát és jövőjét.
 
A szakmai szervezet szerint elfogadhatatlan, hogy valaki, aki a Tokaji Borvidék jövőjének alakításáért felelős pozíciókban ül, ilyen nyilatkozatokkal szembemegy mindazokkal az értékekkel, amelyekre a borvidék múltja, jelene és jövője épül.
 
A HNT állásfoglalása a témával kapcsolatban teljes egészében itt olvasható.
 

A magyar bor új arca - Új nemzetközi imázsfilmmel pozicionálja újra Magyarországot a borvilág térképén a Magyar Bormarketing Ügynökség

Június 16. 09:45
A Magyar Bormarketing Ügynökség bemutatta legújabb imázsfilmjét, melynek célja, hogy újraértelmezze Magyarország és a magyar borok helyét a nemzetközi porondon. A film friss, modern és egyúttal mélyen szakmai megközelítéssel mutatja be Magyarországot, ezzel a nemzetközi közönség számára újrafogalmazza, mit jelent ma a magyar bor: sokszínűséget, mélységet, kalandot és karaktert.
 
A magyar bor új arca - Új nemzetközi imázsfilmmel pozicionálja újra Magyarországot a borvilág térképén a Magyar Bormarketing Ügynökség

A film vizuálisan és érzelmileg is új nyelvet keres, hogy a magyar borokat közelebb hozza a világ közönségéhez. A koncepció kialakítása során több neves Master of Wine tanácsai, valamint nemzetközi kampánytapasztalatok és piackutatási eredmények is beépítésre kerültek.  A filmben kiemelt szerepet kapnak a vulkanikus borok, az olaszrizling, a bikavér, a tokaji aszú és a szamorodni – ezek a típusok bizonyítottan a legnagyobb figyelmet keltik a nemzetközi piacokon.

Fontos volt számunkra, hogy olyan üzenetet fogalmazzunk meg, amely egyszerre könnyen érthető és mégis hiteles. Tisztában vagyunk vele, hogy Magyarország borkínálata jóval gazdagabb, de világos, nemzetközileg érthető üzenethez fókuszálni kellett. A cél nem az volt, hogy mindent megmutassunk, hanem hogy kíváncsiságot keltsünk – és ez a jó bormarketing első lépése” - emelte ki Rókusfalvy Pál, nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos.

Szakmaiság és élmény kéz a kézben
A film különlegessége, hogy nemcsak promóciós céllal készült, hanem tanító funkciója is van. Segít a külföldi nézőknek a magyar bornevek – mint például furmint vagy szamorodni – helyes kiejtésében, miközben bemutatja azok kulturális és történelmi jelentőségét.

Külön figyelmet kap a Tokaji Aszú történelmi szerepe, hiszen a világ első eredetvédett borvidékeként Tokaj évszázadok óta meghatározó pontja a borkultúrának. Ugyanakkor a film hangsúlyozza, hogy a magyar borvilág nem csupán a múltról szól: mára egy dinamikusan megújuló, rendkívül sokszínű boros ökoszisztéma alakult ki országszerte. „A film célja az is, hogy megmutassa: a magyar bor új nyelven is tud szólni. Nem nosztalgiázni akartunk, hanem friss, karakteres üzenetet adni – vizuálisan, hangban, tartalomban” - hangsúlyozta Menzkie, a film rendezője a premiert követő kerekasztal beszélgetésen.

Budapesten túl: borvidékek, tájak, élmények
A film kiemelt hangsúlyt fektet a borturizmusra, ráirányítva a figyelmet arra, hogy bár Budapest továbbra is Magyarország szíve, érdemes messzebbre is utazni. Hazánk 22 borvidéke nemcsak kivételes borokat kínál, de autentikus élményeket, lenyűgöző tájakat és gasztronómiai sokszínűséget is. A borturizmus népszerűsítése fontos cél, különösen abban a kontextusban, hogy egyre több fiatal keres élményalapú utazási és fogyasztási lehetőségeket. „A bor nem unalmas, nem öreges – épp ellenkezőleg. A borozás lehet felfedezés, játék, zene, kaland, társaság. Ezt az élményt szerettük volna átadni a zenén keresztül a fiatalabb közönség felé is” – tette hozzá Sági Viktor, a Jazzbois baszusgitárosa, a film zeneszerző csapatának tagja.

Egy szó: BOR
A film egyik erős szimbóluma maga a szó: „bor” – amely a világban szinte egyedülálló módon nem a latin eredetű „wine”, „vino”, „wein” variánsa, hanem saját utat járó kifejezés. Ez is jelzi, hogy a magyar bor saját karakterrel, identitással és világlátással bír – és ezt a karaktert most új, kortárs eszközökkel mutatjuk be.

Az imázsfilm bemutatóját követő kerekasztalbeszélgetésen Rókusfalvy Pál kiemelte, hogy „a film nem csupán egy marketingeszköz, hanem egy kulturális híd – célja, hogy a nemzetközi közönség felismerje: Magyarországon a bor nem csupán ital, hanem identitás, történelem és jövő egyszerre.”

A film a Magyar Bormarketing Ügynökség 2025-ös nemzetközi kampányainak meghatározó része lesz, és június 12-től elérhető a hivatalos platformokon.

A premiert követő kerekasztalbeszélgetés hamarosan visszanézhető a magyar bor YouTube csatornáján, míg a filmforgatás kulisszatitkaiba a social media felületeken nyerhetünk betekintést a következő hetekben.
 

Új korszak kezdődik a balatoni borturizmusban: Megnyílt a Balaton Wines Visitor Center Balatonszőlősön

Június 13. 13:04
2025 nyarán új mérföldkőhöz érkezett a magyar borturizmus: Balatonszőlősön ünnepélyesen megnyílt a Balaton Wines Visitor Center, az ország első olyan látogatóközpontja, amely a balatoni borrégió teljes kínálatát egy helyszínen mutatja be.
 
Új korszak kezdődik a balatoni borturizmusban: Megnyílt a Balaton Wines Visitor Center Balatonszőlősön
 
A látogatóközpontot a Casa Christa alapítói – Forrai Miklós és Forrai Kovács Kriszta – hozták létre, akik több évtizedes turisztikai és gasztronómiai tapasztalatukra, nemzetközi kapcsolataikra és a három Michelin Bib Gourmand minősítéssel rendelkező balatonszőlősi éttermük sikerére alapozva álmodták meg a projektet. A cél, hogy a balatoni borok széles spektruma egész évben elérhető legyen, ezzel erősítve a régió gasztronómiai és turisztikai vonzerejét.
 
A Balaton Wines Visitor Center több mint 70 balatoni borászat összefogásával valósult meg, és olyan hiánypótló funkciókat lát el, mint a vezetett borkóstolók, sommelier-képzések, szakmai workshopok, borvásárlási lehetőségek, valamint a helyi gasztronómiai szereplők és őstermelők bevonása. A helyszín egész évben nyitva tart, és több nyelven kínál programokat, így a külföldi látogatók számára is elérhetővé teszi a balatoni borkultúrát.
A Balaton Wines Visitor Center nem csupán turisztikai attrakció, hanem egy integrált szakmai és kulturális központ, amely lehetőséget ad a balatoni borászoknak a megjelenésre, értékesítésre és nemzetközi kapcsolatépítésre is
 – mondta Forrai Miklós, a látogatóközpont egyik alapítója.
 
A kezdeményezés szervesen illeszkedik a 365 napos Balaton koncepcióba, amely a térség egész éves látogatottságának növelését célozza. A centrum a VisitBalaton365 stratégiai célkitűzéseit is szem előtt tartva referenciapontként is működik, amely jó gyakorlatot mutat más desztinációk számára is. A cél közös: a balatoni térség tartalékainak – legyen szó időbeli, térbeli, kreatív vagy kommunikációs lehetőségekről – kiaknázása, és a bor, mint desztinációs érték integrált megjelenítése.
 
Új korszak kezdődik a balatoni borturizmusban: Megnyílt a Balaton Wines Visitor Center Balatonszőlősön
 
A balatoni borászati szektor eddig jórészt földrajzilag széttagoltan, szezonalitásnak kiszolgáltatva működött. A Balaton Wines Visitor Center ezt hivatott feloldani egy olyan közös tér létrehozásával, amely nemcsak a borok, de a Balaton-márka hosszú távú építését is szolgálja.

​Buborékban az igazság – Te mennyit tudsz a magyar pezsgőről?

Május 26. 10:51
Pezsgőzni tudni kell – de vajon ismered is azt, ami a poharadban gyöngyözik? A pezsgő nem csak ünnepi ital: mögötte évszázados hagyomány, szigorú szabályrendszer és meglepően izgalmas részletek állnak.
 
Újabb kvízünket a június 1-i Magyar Pezsgő Napja alkalmából állítottuk össze. Tudod, mi az a brut vagy doux? Hogy mikor alapították az első magyar pezsgőgyárat? És hogy mi az a tirázs likőr?
 
Tölts egy pohárral, és kezdődhet a buborékos kihívás!
 
A Magyar Pezsgő Napjáról itt olvashatsz bővebben.
 
 
​Buborékban az igazság – Te mennyit tudsz a magyar pezsgőről?

Teszteld magad kvízünkkel, mennyire vagy képben a fröccsök terén!

Május 21. 10:47
Kevés ital testesíti meg olyan tökéletesen a nyár könnyedségét és társasági hangulatát, mint a fröccs. Ez a magyar különlegesség nem csupán egy egyszerű ital – kultúra, hagyomány és életérzés. Kevés hozzávaló kell hozzá: egy jó minőségű bor, szódavíz, egy kellemes hely, és természetesen jó társaság. A fröccs a hőség ellenszere, a délutáni piknikek és a hosszú esti beszélgetések kísérője, és szinte minden magyar ismeri legalább egy tucat változatát.
 
 
Teszteld magad kvízünkkel, mennyire vagy képben a fröccsök terén!

A 70 éves Hungaria márkát ünnepelték

Május 19. 08:47
A jellegzetes kék címkéjéről és kiemelkedő minőségéről ismert pezsgőcsalád töretlenül nagy népszerűségnek örvend a fogyasztók körében. A partnertalálkozó keretében megrendezett kerekasztalbeszélgetés vendégei – Müller Kornél ügyvezető igazgató, Csomay András marketingvezető, Koczuba Róbert pezsgőmester és Gáncs Zoltán gasztronómiai értékesítési vezető, – a hetvenéves múltra visszatekintő Hungaria értékeit a lehető legváltozatosabb témakörök mentén igyekeztek megragadni.
 
A 70 éves Hungaria márkát ünnepelték
 
Ennek megfelelően szó esett a Hungaria gasztronómiában betöltött szerepéről, arról, hogy a márka miként fonódott össze az idők folyamán a stílussal és a kortárs művészettel, beszéltek a pezsgőcsalád egyes tagjainak előállítási technológiáiról, a Hungaria új, limitált kiadású termékeiről, valamint a Hungaria egyik új, a vásárlók körébe egyre kedveltebb italáról, a Hungaria Alkoholmentesről és annak piaci bevezetéséről is.
 
A partnertalálkozóra tervezett pinceséta keretében a vendégek látogatást tettek a pincerendszer Hungaria díszágában, ahol Koczuba Róbert pezsgőmester rendhagyó pezsgőkóstolót tartott egyenesen az érlelőpalackokból.
 
A 70 éves Hungaria márkát ünnepelték
 
A pezsgőpincészet május 13-i rendezvényén mutatta be a 2025-ös limitált kiadású termékeit. Az ún. gasztronómiai limitált kiadás, a Hungaria Chardonnay-Pinot Noir Brut – amely kizárólag az éttermek és szállodák, valamint a pezsgowebshop.hu kínálatában érhető el – kifejezetten a hetvenedik évfordulóra készült a leghagyományosabb szőlőfajtákból. Emellett az idén is limitált mennyiségben jelenik meg a pezsgőfogyasztók nagy kedvence, a Hungaria Irsai Olivér Extra Dry, továbbá az idén debütál e termék testvére, a Hungaria Sauvignon Blanc Extra Dry, amely a várakozások szerint szintén kivívhatja majd a pezsgőrajongók szeretetét.
 
A Hungaria immár 70 éve ajándékozza meg kiváló minőségű italokkal fogyasztóit. A minőség maximális garanciája, hogy a Transvasée eljárásnak köszönhetően a palackos érlelés és erjesztés a modern technológiával kiegészítve egy különleges ízvilágot kínál, amiben találkozik az érettség a könnyed, stílusos ízjegyekkel, ami egyedülálló élménnyé olvad össze minden palack Hungaria pezsgőben.

Thummerer 92,5 pontos Syrah-ja a világ élvonalába került

Május 07. 14:16
Három érmet, köztük két aranyat hozott el a Thummerer Pincészet a világ egyik legnagyobb presztízsű borversenyéről, a Challenge International du Vin 2025-ről. A franciaországi megmérettetésen 21 ország 1928 borát vakteszten értékelte a nemzetközi zsűri.
 
A Challenge International du Vin 1976 óta kerül évente megrendezésre Franciaországban, és mára a világ egyik legelismertebb borversenyévé vált. A tételeket minden esetben vakteszt során értékelik, azaz a zsűri nem ismeri a minták származását, ami biztosítja a maximális objektivitást és átlátható értékelést.
 

Az idei verseny kimagasló eredményeket hozott a Thummerer Pincészet számára: az Egri Syrah Superior Selection 2021 és az Egri Kékfrankos Superior Selection 2021 aranyérmet, míg a Tekenháti Merlot Grand Superior 2021 85,5 ponttal ezüstérmet nyert.

A legkiemelkedőbb eredményt az Egri Syrah Superior Selection 2021 bor érte el 92,5 ponttal. A 90 pont fölötti értékelés már önmagában is csúcsminőséget jelent, a 92,5 pont pedig a kiemelkedő borok legfelső kategóriájába sorolja a tételt. Ilyen értékelést a versenyeken csupán a nevezett borok néhány százaléka ér el, így ez a díj valódi nemzetközi elismerés a pincészet és a hazai borászat számára.
 
Thummerer 92,5 pontos Syrah-ja a világ élvonalába került

A bor a fogyasztóknak készül – ez volt Nagyapám, a pincészetet alapító Thummerer Vilmos egyik legfontosabb intelme, amit ma is iránytűként követünk. Ezért különösen értékes számunkra ez az elismerés, hiszen a zsűriben nemcsak szakemberek, hanem tájékozott borkedvelők is helyet kapnak, így a visszajelzés egyszerre jelent szakmai és fogyasztói elismerést. Ez megerősít bennünket abban, hogy nemcsak technológiai szinten, hanem élményként is értéket teremtünk, hűen Nagyapám intelméhez” – mondta Pulay Polett, a pincészet gazdasági vezetője.
 
 
Thummerer 92,5 pontos Syrah-ja a világ élvonalába került
 
 
Egri Syrah Superior Válogatás 2021 - aranyérem
Mély rubinvörös szín, kékes árnyalatokkal szélen. Illata tiszta, intenzív, fiatalos, fekete szeder, áfonya és málna jegyei tűnnek fel benne, hosszú tömött sorokban. Kóstolva száraz, harmonikus savérzet, gazdag-, bársonyos tannin, tartalmas test, tűz, valamint fekete bogyós gyümölcsöket idéző ízaromák és hosszú utóíz jellemzik. Nagy formátumú vörösbor, hosszú évekre szóló érlelési potenciállal. Borjú, marha és vadételek mellé, valamint kemény sajtokhoz ajánljuk ( Kovács Antal örökös magyar bajnok sommelier)
 
Az 1984-ben alapított Thummerer Pincészet az Egri Borvidék egyik legkiemelkedőbb családi borászata. A 100 hektáros területen gondosan válogatott szőlőfajtákból készülnek a díjnyertes borok és pezsgők, melyek a 4000 m²-es tufapincében érlelődnek. A fehérborok nagy része  reduktív technológiával, a vörösborok hagyományos tölgyfahordós érleléssel készülnek, a pezsgő pedig 2013 óta színesíti a kínálatot. A pincészet több száz hazai és nemzetközi díjat nyert, köztük két világbajnoki aranyérmet, az „Év Pincészete”, az “Év Bortermelője” címeket és a „Magyar Arany Érdemkereszt” kitüntetést.

Tedd próbára tudásod, és játssz velünk! Kitől származnak a következő boros idézetek?

április 29. 12:38
Tedd próbára tudásod, és játssz velünk! Kitől származnak a következő boros idézetek?
 
A bor évezredek óta velünk van, és gyakran a társadalmi interakciók, az ünnepek, a művészetek és filozófia szerves részeként is megjelenik. A történelem során szinte minden fontos társadalmi és vallási eseményhez kapcsolódott, és mindig lényeges szerepe volt az emberek életében.
 
A híres gondolkodók, politikusok, művészek, költők gyakran használták a bort mint szimbólumot az élet örömeinek, a barátságnak, a bölcsességnek vagy akár a szenvedésnek a kifejezésére. Az ital nemcsak fizikai élvezetet nyújtott, hanem gyakran a gondolatok, beszélgetések, kreativitás és inspiráció forrása is volt.
 
A borral kapcsolatos idézetek gyakran a bor élvezetét, a mértékletességet vagy éppen a borral való szoros kapcsolatot az emberi élet szépségéhez és komplexitásához kötik. A bor lehetőséget ad arra, hogy híres emberek bölcsességeiket, filozófiájukat annak szimbolikáján keresztül is kifejezzék.
 
Tedd próbára tudásod, és játssz velünk! Kitől származnak a következő boros idézetek?