Fröccs

3 dolog, amit biztosan nem tudtál a borról!

Május 11. 19:41
A bor az egyik legelőkelőbb ital a világon. Lássunk hát három olyan meghatározó alakot a történelemből, akik szintén ezt gondolták.
 
1. Ősi legendák szerint Kleopátra kedvence az egyiptomi Muscat Alexandria volt - írja a Winefolly.com. 
 
3 dolog, amit biztosan nem tudtál a borról!
 
2. Az orosz cárok előszeretettel válogattak a legjobb tokaji borok közül. De igazi kedvencüknek a Tokaji aszú számított, ami 300 évvel ezelőtt, annyira édes volt, akárcsak a szirup. 
 
3 dolog, amit biztosan nem tudtál a borról!
 
3. John F. Kennedy vagy inkább felesége Jackie szívesen kortyolgatott bordeauxi borokat a Fehér házban...
 
3 dolog, amit biztosan nem tudtál a borról!

Világrekordra készülnek a nápolyiak

Május 11. 17:10
Több mint 2 tonna liszt, ugyanennyi mozzorella, másfél tonna paradicsomszósz, 201 liter olaj és 25 kilogramm bazsalikom felhasználásával készítenek egy közel két kilométeres pizzát Nápolyban május 15-én.
 
Alessandro Marinacci, a helyi nápolyi lapoknak elmondta, hogy a város büszkeségének egyik fontos sarokköve a tény, hogy tőlük származik a pizza, ezért rendkívül fontos, hogy a város birtokoljon valamilyen pizzával kapcsolatos világrekordot - írja a 24.hu. Tavaly óta a milánóiak tartják a rekordot, de ez most megváltozhat. 
 
A kísérletet május 15-én tartják, ahova szeretettel várnak minden környékbelit. A szakácsokból álló elitalakulat öt külön erre tervezett fatüzelésű kemencével fog dolgozni. A szervezők úgy számolják, hogy a közel két kilométeres pizza kicsivel több mint 6 ezer embert tud majd jóllakatni.

Több sör fogyott tavaly a kánikulában

Május 11. 14:54
2015-ben 41 kánikula napot számoltak, amely duplája a megszokottnak. Ez meg is látszik a hazai sörfogyasztáson, ugyanis négy százalékkal nőtt az előző évhez képest.
 
A Magyar Sörgyártók Szövetsége által közölt sörpiaci mutatók szerint 2015-ben összesen 6,5 millió hektoliter sört értékesített a négy vezető hazai sörgyártó: a Borsodi Sörgyár Kft., a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Zrt. és a Pécsi Sörfőzde Zrt, valamint a tavaly első ízben adatokat szolgáltató Carlsberg Hungary Kft. - írja az Élelmiszer.hu.
 
Tovább erősödött a prémium kategóriájú sörök forgalma. A szuper prémium 12%-kal, míg a prémium szegmens 10%-kal nőtt. Folytatódó trend maradt a gazdaságos árkategória erősödése, tavaly 8%-os mértékben. A középkategóriás termékek forgalma 3%-kal volt kevesebb a 2014. évinél. Valamelyest, mintegy 3%-kal visszaesett az ízesített sörök forgalma és jócskán, 42%-kal csökkent az alkoholmentes sörök értékesítése.
 
Több sör fogyott tavaly a kánikulában
 
Mindezek mellett hét százalékkal nőtt a söripar adó- és járulékbefizetése, amely meghaladta a 71 milliárd forintot. Az elmúlt tíz évben a sör jövedéki adóterhelése 70%-kal nőtt, míg átlagos relatív, inflációtól szűrt ára 2000 óta nem változott. A legutóbbi, 2013-as jövedéki adó emelés több évre visszavetette a piac forgalmát.
 
Idén folytatódik a sörpiac bővítésére és a sörkultúra elmélyítésére irányuló fogyasztói kampánya a Magyar Sörgyártók Szövetségének, a Sör mi több, amelyben több ízben összefogva a kisüzemi sörfőzdékkel, új oldalairól ismertetik meg a sört. 
  

Hiába keresed már a Budweisert a boltokban

Május 11. 11:41
Új nevet kapott a Budweiser sör, de nem is akármilyen okból. A novemberi elnökválasztásra készülve nem kisebb akcióval tervezett előre, minthogy a teljes márkát újratervezve átnevezték söreiket - Egyszerűen csak "Amerika" sörre - írja az Index.hu.
 
"Úgy gondoltuk, semmi sem ikonikusabb, mint a Budweiser, és semmi sem ikonikusabb, mint Amerika" - nyilatkozta a hazafias szorgalomtól túltengő cég kreatív igazgatója, Tosh Hall.
 
Hiába keresed már a Budweisert a boltokban
Íme az új "Budweiser" (Forrás: Index.hu)

Ez történt a Bocuse d'Or európai döntőjének első napján

Május 11. 09:47
A hatalmas nemzetközi figyelemmel övezett szakácsversenyen - amelynek eseményeit folyamatosan frissülő cikkünkben követjük - Magyarországon kívül a kontinens még tizenkilenc országa vesz részt.
 
Vomberg Frigyes, a magyar csapatot a konyhán kívülről, tanácsokkal ellátó coach az első versenynapon a konyhai zsűri tagjaként dolgozott. Elmondta: a szerdán versenyző csapatok coach-ai közül sorsolták ki az első nap konyhazsűrijének egy részét, így az ő feladata a keddi versenyen az „ellenfelek” szakszerűségének, munkájuk tisztaságának, megfelelő anyagfelhasználásának ellenőrzése volt.
 
A konyhai zsűri húsz pontot ítélhet a csapatoknak: tíz pont jár a higiéniáért és a konyhai eljárásokért, további tíz pont a gazdaságos alapanyag-felhasználásért.
 
„Sok csapat nagyon összeszedett, határozott, tudja, hogy mit akar, és akadnak gyengébbek is. Körülbelül négy csapat van, akik nagyon erősek és akiket nagyon meg szeretnénk szorongatni” - mondta még a verseny kezdetekor Vomberg Frigyes, akinek várakozásai szerint az északi országok ismét meghatározó szerepet fognak betölteni a versenyen.
 
A coach szerint azonban a zsűrizéssel szerzett tapasztalatai már nem fogják befolyásolni a magyar csapat, Széll Tamás séf és segítői munkáját. „Azon vagyunk, hogy ne hibázzunk. A saját programunkat szeretnénk megcsinálni úgy, ahogy elhatároztuk. Mindent elmondok nekik, amit ma itt látok, de ez már nem zavarja meg őket, ettől csak erősebbek lesznek” - fogalmazott Vomberg Frigyes. Hozzátette: nagyon várja a holnapot, „olyan ez, mint amikor a lovak verseny előtt várják, hogy kinyíljon előttük az ajtó és elstartolhassanak”.
 
Marco Acquaroli, az olasz csapat séfje elmondta, hogy nagy izgalommal készül a szerdai versenynapra, amikor Széll Tamás és csapata előtt versenyezhet.
 
Hatalmas felelősség egy ekkora versenyen indulni, de keményen készültünk - mondta el a Bocuse d'Oron első alkalommal résztvevő séf, hozzátéve: nehéznek találta az idei kötelező összetevőket, de sokat gyakoroltak a kecsegével és a gímszarvassal.
 
A hangulat rendkívül barátságos és motiváló, így igazán nagy élmény a kontinensdöntőn részt venni - mondta Marco Acquaroli.
 
A kontinensdöntő idén a magyar ízek jegyében telik, hiszen a versenyfeladatok fő alapanyagai - a dunai kecsege és gímszarvasborjú - mellett két magyar borászat vörös és fehér borai szerepelnek a kínálatban.
 
Sauska Krisztián, a nevét viselő pincészet tulajdonosa elmondta: eddig szinte elképzelhetetlen volt, hogy Magyarország ilyen rangos eseményt, ráadásul ilyen magas színvonalon vendégül lásson, ilyen nagy számú és nagy tudású külföldi vendéggel. Hatalmas lehetőség ez Magyarországnak és természetesen pincészetüknek is - emelte ki.
 
Mint hozzátette, elsősorban a helyi fajtákra koncentrálnak: a zsűri tagjai és a kiemelt vendégek a Sauska kékfrankosát, cabernet franc-ját, kadarkáját és kékfrankos alapú cuvée-jét kóstolhatják.
 
Szappanos Péter, a nemrég Grand Tokajra átnevezett Tokaj Kereskedőház vezérigazgatója szerint a Bocuse d'Ort az új márka, név és arculat világpremierjének is szánják. Az arculatváltás egy hároméves folyamat záróakkordja, a versenyen személyesen is jelen lévő Áts Károly főborász nevével fémjelzett új minőséget jelzi a friss név is.
 
A Bocuse d'Or budapesti kontinensdöntőjére ellátogatott a világhírű osztrák borász, Lenz Moser is, akivel a Grand Tokaj együttműködési megállapodást kötött a márka nemzetközi népszerűsítésére - árulta el a cég vezetője.
 
A versenyen már kóstolható a kiválónak bizonyult 2013-as évjárat aszúja, és a Grand Tokaj száraz borai közül egy birtokházasítás, egy sárgamuskotály, egy alap és egy prémium dűlőszelektált furmint is.
(MTI)

Jó hír: újra nő a hazai méztermelés

Május 11. 09:22
A 2011-es mélypont után növekedés mutatható ki a hazai méztermelésben. A rekordév 2008 volt, a kipörgetett mennyiség 4 éve folyamatosan növekszik.
 
Jó hír: újra nő a hazai méztermelés

Egyre több bort isznak a fiatalok

Május 11. 06:32
Átlag feletti fizetéssel rendelkező milleniumi korosztály vezeti a bor eladásokat az Egyesült Királyságban, derült ki a Wine Intelligence legfrissebb kutatásából. 
 
Milleniumi korosztálynak a 18 és 35 év közötti fogyasztókat szokás nevezni, és úgy tűnik, hogy a borok iránti érdeklődésük és fogyasztásuk az utóbbi években lényegesen felerősödött. A teljes lakosság borra költött költségének majdnem egy harmadát az ő költekezésük teszi ki.
 
Mindeközben az X és baby boomers generáció fogyasztóinál csökkenő kereslet figyelhető meg.  A kutatásban arra is rávilágítottak, hogy a fiatalok a költekezésük 24 %-át fordították alkoholra 2013-ban, amely mostanra 31 %-ra nőtt. A Wine Intelligence szerint, a milleniumi generáció egy közösségi italként tekint a borra. A vásárlási szokásaik megváltozásával egy olyan fontos szegmenssé váltak, amelyet érdemes folyamatosan tanulmányozni. 
 
Ami a vásárlás helyszínét illeti, a szupermarketeket felváltják a diszkont áruházak és az online webáruházak. Mi sem bizonyíthatja jobban a prosecco népszerűségét, mint az, hogy minden vizsgált csoportban kedvencként említették. 

Svájc a világ boratlaszának egy kicsi, de izgalmas foltja

Május 10. 20:05
Talán eddig sokan nem is hallottak a svájci borokról, de kóstolni még annál kevesebb borkedvelőnek volt lehetősége, hiszen az ország teljes bortermelésének csupán 1,8%-a hagyja el Svájcot. Az országban 15 ezer hektáron folyik a szőlőtermesztés, és a legjelentősebb borrégiói a francia nyelvterületen, vagyis a dél-nyugati kantokokban találhatóak. 
 
Svájc a világ boratlaszának egy kicsi, de izgalmas foltja
Valais szőlőtőkéi (Forrás: Switzerland-wine.com)
 
A Borrajongó.blog.hu segítségével most betekintést nyerhetsz a svájci borokba:
 
Hiba lenne elsétálni a svájci borok mellett. A régió főleg azon borrajongók számára rejteget érdekességeket, akik a mainstream helyett a különleges borok, a kevésbé ismert helyi fajták iránt is érdeklődnek, és borturizmus címszó alatt nem csak az orrukkal és szájukkal kóstolnak. Igen, ők Svájcban jó helyen járnak.(...)
 
Svájc legismertebb borásza talán Jean Rene Germanier, aki a borászkodás mellett egyébként a Svájci törvényhozás tagja, sőt 2010/11-ben elnöke is volt. A ProWeinra Valais autochton fajtáiból készült fehérborait hozta, az Amigne-t, a Heida-t (egy tramini klón, a Jura-ban Savigninként a vin jaune-n keresztül ismert) és a Petite Arvine-t. Utóbbi volt talán a legemlékezetesebb, erről lent esik még szó.
 
A teljes cikket a Borrajongó.blog.hu oldalon tudod elolvasni!

Az egyik legjelentősebb hazai kékfrankos termelő most is bizonyított

Május 10. 17:10
Április végén az Andante Borpatikában bemutatkoztak a Mátrai Tőkések (Losonczi Bálint, Szecskő Tamás, Karner Gábor), ahol izgalmas tételeket kóstolhattak az érdeklődök. Az egyik legparádésebb sort kétség kívül Karner Gábor mutatta be, amelyről részletesen beszámolt A Művelt Alkoholista.
 
„A sor bizonyította, hogy megfelelő odafigyeléssel itthon is lehet magas minőségű, hosszan érlelhető kékfrankosokat készíteni. Karner Gábornak 10 év alatt sikerült a legjelentősebb kékfrankos termelők közé emelkednie. A szortiment letisztult, jól megfigyelhető a héjon áztatás hosszából eredő változás, a borok egyre kifinomultabbak, részletgazdagabbak. A korai fogyasztásra szánt birtokborban az utolsó évjáratokban sikerült maradéktalanul megőrizni a friss gyümölcsös karaktert, míg a dűlős tételek testesebbek, hosszabb pályára pozícionáltak. És a java még csak ezután következik: a tőkék idősebbek lesznek, a borász tapasztaltabb.”
 
A teljes cikket A Művelt Alkoholista oldalán tudod elolvasni!
 
Az egyik legjelentősebb hazai kékfrankos termelő most is bizonyított
A Mátrai Tőkések: Karner Gábor, Szecskő Tamás és Losonczi Bálint (balról jobbra), Fotó: Graselly Balázs