Fröccs

A legtutibb sajtszósz hűvös estékre

Július 17. 17:49
Már közel a jó idő, valószínűleg ez az utolsó hideg esténk a közeljövőben. Jól esik ilyenkor bármilyen forró finomság, ami segít átmelegedni. Pláne a változatosan felhasználható sajtszósz, ami jól megy tésztákkal, szendvicsekkel és persze nachos-szal is. A legszuperebb pedig az benne, hogy csak 3 alapanyag kell hozzá: cheddar sajt, tej és kukoricakeményítő.
 
Kóstoljunk hozzá cidert vagy finoman fás chardonnay-t.
 

Itt a Budapest sör!

Július 17. 14:05
A mintegy hatvan kis sörfőzde, több tucat gerillafőző és importőrök sokasága mellett újabb mára gondoskodik róla, hogy a magyar sörivók torka száraz ne maradjon - írja a hvg.hu.
 
A Budapest Sör mostantól hat helyen kapható csapolva, az üveges változat is rögvest bekerült a CBA és Tesco kínálatába is. A 0,33-as palackos sör 250-270 forint körüli áron szerezhető be, ami a hasonló kézműves termékek között egyáltalán nem mondható drágának. A recept alapján a Pécsi Sörfőzdében bérben főzött sör, ha a lefőzött mennyiséget és a nagyüzemi körülményeket vesszük figyelembe, semmiképpen nem nevezhető kézművesnek.
 
A Budapest Sört forgalmazó Urban Beersnél az idei premiert kétéves előkészítő munka előzte meg. Ebbe beletartozott a névhasználati jog megszerzése is. A névválasztás mindenképpen szerencsésnek tűnik, hiszen a Budapest név eleinte mindenképpen a hátán viszi a márkát, melynek a most piacra dobott söre csak első darabja a leendő szortimentnek. Ha ez sikeres lesz, további sörtípusokat is gyártatni fog a cég.
 

Már majdnem hungarikum a tiszai halászlé is

Július 17. 10:46
A Hungarikum Bizottság által meghatározott nemzeti értéktárba került a tiszai halászlé - jelentette be a földművelésügyi miniszter szombaton, a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Tiszaderzsen, a  község önkormányzata és a Derzsi Szabadidős Egyesület által szervezett VIII. Kárásznapon.
 
Fazekas Sándor elmondta: a tiszai halászlé egyedülálló, védendő érték, amely a magyar életérzés, identitás részét képezi. Hozzátette: bízik abban, hogy a tiszai halászlé hamarosan a hungarikumok sorába is emelkedhet és még inkább gyarapítja azon ételek sorát, amelyek sok érdeklődőt, turistát vonzanak a Tisza-tóhoz és környékére.
(MTI)

7300 hektár osztrák szőlőt tett tönkre a vihar

Július 17. 06:38
Ítéletidő tombolt Ausztria több tartományában is. Kidőlt fák és áradások akadályozták a közlekedést, mintegy 7300 hektárnyi területet rongált meg a vihar.
 
Ausztriában mintegy 7300 hektárnyi zöldség-, a gyümölcs- és a szőlőtermő területet rongált meg a vihar a weizi (Bezirk Weiz), a Graz-környéki (Bezirk Graz-Umgebung) és a Hartberg-fürstenfeldi járásban (Bezirk Hartberg-Fürstenfeld). 
(MTI)

Másfél milliárdért fejlesztenek a Juhász testvérek

Július 16. 19:52
Másfél milliárd forintból borászati központot épít Egerszalókon a Juhász Testvérek Pincészet, amelynek alapkövét pénteken helyezték el.
 
A központban létesül egy hiper reduktív, azaz oxidációmentes technológia, egy laboratórium, egy elektropneumatikus töltősor és egy nagy teljesítményű címkéző sor. A központ irodaházában vendéglátásra is alkalmas bemutatótermet alakítanak ki, és lesz egy 3000 négyzetméteres, modern raktárépület is.
 
A várhatóan két év alatt elkészülő, összesen 3400 négyzetméteres központban 25 új munkahely is létesül.
 
Juhász Attila ügyvezető igazgató az ünnepségen arról beszélt, hogy cégük számára fontos a fejlődés, ám az nem mehet a minőség kárára. A leendő borászati központ is a versenyképesség javítását, a világszínvonalú minőség megőrzését és a fejlődési potenciál kiaknázását szolgálja, összhangban a borvidék érdekeivel.
 
Nyitrai Zsolt, a térség fideszes országgyűlési képviselője emlékeztetett: a térség meghatározó ágazata a borászat, nagyon sok család él itt a szőlőből és a borból.
 
Az idén húsz éves, 100 százalékban magyar tulajdonú Juhász Testvérek Pincészet az Egri Borvidék egyik legjelentősebb borászati vállalkozása. A társaság tájékoztatása szerint 2015-ben kétmillió palack bort értékesítettek, 90 százalékban a hazai piacon, a többit Kínában, Lengyelországban, az Egyesült Királyságban, Csehországban, Németországban, Romániában, Szlovákiában és Franciaországban. Tavalyi nettó árbevételük másfél milliárd forint, adózás utáni eredményük 105 millió forint volt.
 
Közlésük szerint a cég árbevétele az elmúlt öt évben összesen 400 százalékkal növekedett. Hosszú távú céljuk, hogy minden borukat palackban értékesítsék. Idén 2,5 millió palackkal számolnak.
 
Ma már 100 hektár saját területük mellett 200 hektárról, családi gazdaságoktól vásárolják fel a szőlőt. Az elmúlt esztendőben 26 ezer mázsa szőlőt dolgoztak fel és 18 ezer hektoliter bort készítettek. Jelenlegi tárolókapacitásuk több mint 30 ezer hektoliter, ebből 7500 hektoliter, azaz közel ezer darab tölgyfahordó, ez az egri borvidék egyik legnagyobb tölgyfahordós érlelő kapacitása.
(MTI)

Egyre több az ausztrál bor a polcokon

Július 16. 15:13
Az ausztrál borokra nagyobb a kereslet, mint valaha; az utóbbi egy évben további 11%-kal emelkedett az ausztrál borok exportja, legerősebb piacuk pedig továbbra is Kína és Japán - írja a TheShout.
 
Andreas Clark, a Wine Australia vezérigazgatója elmondta: szerencsére a folyamatosan emelkedő tendencia mellett még tovább nőtt a kereslet a minőségi ausztrál borok iránt, különösen Észak-Amerikában és Ázsiában.
 
Emellett az angol és kanadai üzletekben is megnőtt a kereslet, Kínában pedig extrém módon, 66%-os növekedés volt megfigyelhető, ami nemcsak a mennyiségi, de minőségi borokat is értinti.
 
Az utóbbi 12 hónapban összesen 2,11 milliárd ausztrál dollárnyi bort exportáltak a világ országainak üzleteibe, ez az érték pedig 11%-kal több, mint ami a tavalyi évben volt. Clark hozzátette: "Bár még mindig sok a tennivaló, de mivel a mennyiség mellett a minőségi borokra való igény is megnőtt, ez tovább ösztönzi az ausztrál bortermelőket, hogy a hosszú távú szemléletre fektessék a hangsúlyt, miközben további befeketetések támogatják majd őket." 
 
A legkedveltebb ausztrál borok továbbra is a shiraz, cabernet sauvignon, chardonnay és merlot. Ausztrál shirazból az utóbbi hónapban 467 millió palack fogyott – Ausztrálián kívül.

Mindenhol imádják a magyar fűszerpaprikát!

Július 16. 11:31
Míg nálunk szlovák a tej és lengyel a tojás, addig a norvégok és a dél-afrikaiak magyar fűszerpaprikát esznek. Tavaly a Nestlé 109 tonna hazai édesnemes fűszerpaprika-őrleményt használt fel a Maggi konyhai termékeinek elkészítéséhez - írja a Dívány.
 
Évente Magyarországon 3058 tonna pirospaprikát állítanak elő, ennek 4 %-át vásárolja fel a Nestlé. 2015-ben több mint 660 tonna termékbe került magyar édesnemes fűszerpaprika-őrlemény, amelyet Norvégiától Dél-Afrikáig 22 országba exportáltak, és csak Magyarországon közel 60 millió tányér ételt főztek belőle.
 
2015-ben a Maggi 268 tonna, azaz összesen közel 27 millió húsleveskockát adott el. 2016 áprilisában legújabb, Csípős Tyúkhúsleveskockáját vezette be hazánkban, ezzel is növelve a magyar édes és erős pirospaprika felvásárlást.
 
A paprikát főként Szegedről és Kalocsáról szállítják a gyárakba feldolgozni, és a legjobb minőségű fűszerpaprikának jellegzetesen élénk színe van, illetve pikánsan-édeskés illata és íze.

Szakácsképzés: az oktatók sincsenek képben

Július 16. 07:43
Az ezredforduló óta annyit fejlődött a szakma, mint előtte fél évszázad alatt, így lépést kellene tartani a korral, ám itthon a szakmunkásképzésben is vannak bajok: nincs egységes irány, nincsenek naprakész tankönyvek, és a szakoktatók továbbképzésében is akadnának tennivalók - írja a Magyar Online.
 
Az országos probléma Debrecenben is aggodalomra ad okot - olvasható a cikkben, hiszen ott is felhígult a szakácsszakma, s mivel a hazai bérek jellemzően nem versenyképesek, sokan külföldön próbálnak szerencsét. Így az éttermek a korábban nyűgként számon tartott tanulóik közül igyekeznek kinevelni maguknak szakácsokat.
 
Tirpák Zsolt, a Debreceni Szakképzési Centrum főigazgatója szerint „szintre emelve” kellene javítani a hazai bérezésen, így maradásra bírni a kezdő szakácsokat.
 
A főigazgató szerint amúgy jó irányba haladnak a dolgok. A kereskedelmi és iparkamarával közösen új alapokra helyezték a gyakorlati képzést, emiatt feldúsult a kínálati piac, hiszen a vendéglátóhelyek érdekeltekké váltak a tanításban, s hogy ennek megfeleljenek, részt vettek a mesterképzésekben, ami innovációt is hozott. A tananyagot illetően Tirpák Zsolt a szakoktatók felelősségét is kiemelte: mivel nem színes a kínálat, rajtuk is múlik, sikerül-e korszerű segédanyagokat találni főleg digitális formában.
 
A lap idézi a debreceni Ikon Étterem séfjét, Pataky Pétert is, aki rendkívül elavultnak tartja a hazai szakácsképzés alapanyagait és a konyhatechnikai eljárásokat és a hozzáállást is.
 
A teljes cikk itt olvasható el.

Somló: így nézett ki a szerdai, brutális vihar

Július 15. 19:52
A fele sem tréfa annak, amit a Somlói Borok Boltja kamerája rögzített szerda délután. A felvételen a Somló termésének nagy részét elpusztító jégvihar előtti 40 perc látható. Aztán elment az áram...