Fröccs

Mit ne tegyünk soha a bolognaiba?

December 08. 13:49
Az eredti bolognai recept meghatározása nehéz feladat, hiszen az olasz szakácskönyvek is több változatát írják le. De az Origo.hu most összeszedte, hogy melyek azok a hibák, amelyeket soha ne kövessünk el, ha az itáliai specialitást készítjük:
  • Nem készülhet pulykahúsból: leggyakrabban marhából vagy sertésből, esetleg a kettő keverékéből csinálják. Létezik kacsaragu, de az egy másik étel, nem bolognai.
  • Nem kerül bele fahéj, pirospaprika, cukor, bazsalikom, oregánó, kakukkfű, szegfűszeg stb.
  • Sosem lehet híg, a bolognaiban mindig kevesebb a paradicsom, mint a hús, és nem fordítva.
  • Nem kerül spagettire. Leggyakrabban tagliatellére, azaz tojásos szélesmetéltre teszik, ritkábban rövid csöves tésztára öntik vagy lasagnéba töltik, de a spagetti értelmetlen, lehullik róla hús, nem képes felvenni a szaftot.
  • Nem kerül a bolognaira sajt, ha mégis, akkor az inkább legyen pecorino romano, mint parmezán.
  • Nem készülhet szárzeller, répa és hagyma keveréke nélkül, de a húshoz viszonyított megfelelő arányok megtartásával. A szárzeller íze egészen más, mint a gumós zelleré, nem helyettesíthető vele.

Szuper kis mediterrán bor a Lidl-ből

December 08. 11:21
Languedoc spanyol határhoz közeli régiójában készül az a bor, amelyet a Művelt Alkoholista szúrt ki. „Tiszta, famentes, ízléses és zamatos. Nem lekváros, nem nehézkes, mindene a helyén. (...) Bársonyos, harapható korty, félúton a finom szövésű és az izmos között. Nem egy aromabomba, cserébe olyan kulturált, mint egy burgundi. Élmentes, hibátlan, puritán, ilyen borokra vágyom” - írják róla

A kormány ösztönözni próblja a hazai halfogyasztást

December 08. 09:48
Különböző módszerekkel ösztönzi a magyarországi halfogyasztást a kormány, mint a közeljövőben megrendezésre kerülő halvásárok, illetve kampányok - közölte a Földművelésügyi Miniszter. Magyarországon a világ- és az uniós átlaghoz képest is kevés halat fogyasztanak. Az unióban az éves átlagos fogyasztás 20 kilogramm körüli, míg Magyarországon mintegy 3,5 kiló. Ez pedig lehetőséget ad a belföldi halfogyasztás növelésére, ami az utóbbi években már emelkedett - mondta el Bitay Márton Örs.
 
Majd hozzátette: a halfogyasztás növelését segíti, hogy Magyarországon ehhez megvannak a természeti adottságok, és a szaktudás is rendelkezésre áll. A termelés növelését az unió is támogatja, mivel a tengeri halászat lehetőségei folyamatosan csökkennek. Magyarországnak a mostani uniós költségvetési ciklusban a termelés támogatására mintegy 15,5 milliárd forint áll rendelkezésére, ami mintegy 2 milliárd forinttal több, mint az előző költségvetési időszakban.
 
Az államtitkár elmondta: az Országgyűlés 2013-ban fogadta el az új halgazdálkodási törvényt. Ezt a jogszabályt az idén kétszer módosították annak érdekében, hogy a haltermelés kereteit kijelöljék. Így megszűnt a természetes vizekben a nagyüzemi halászat lehetősége - a kormányzat itt a horgászatot szeretné erősíteni -, illetve a horgászati jogokat a korábbi pályázatos út helyett kijelöléssel ítélik oda.
 
Bitay Márton Örs jelezte: a karácsony közeledtével célzott kampánnyal szeretnék a magyar embereket a belföldön megtermelt hal fogyasztására ösztönözni, mivel a fogyasztás fele importból származik. Mivel ezt a mennyiséget mérsékelni kívánják, felhívják a fogyasztók figyelmét, hogy keressék a Magyarországon termelt halakat - a pontyot, a növényevő és a ragadozó halakat - az üzletekben.
 
Kampány a hazai népszerűsítésére
 
Lipcsey György, a Magyar Turizmus Zrt. agrármarketing vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy az MT Zrt. agrármarketing vezérigazgatósága az idei utolsó negyedévben kampányt indított a magyar mező- és élelmiszergazdaság termékeinek népszerűsítésére. Ennek a kampánynak a részeként kerül sor a halfogyasztás népszerűsítésére is. Elsősorban a feldolgozott termékeket szeretnék ajánlani, mivel ez munkahelyeket teremthet és őrizhet meg - fűzte hozzá.
 
A vezérigazgató-helyettes arról tájékoztatott, hogy nemcsak a hagyományos médiafelületeken népszerűsítik a halfogyasztást, hanem rádióspotokban, kisfilmekben, interneten is. Emellett lesz receptverseny, látványkonyha és bolti kóstoltatás, valamint támogatják a december 18. és 20. között a fővárosban a Magyar Vasúttörténeti Parkban megrendezendő karácsonyi halvásárt is.
Lipcsey György az MTI kérdésére elmondta: a teljes kampányra 70 millió forintot fordítanak. Ebben a magyar hal mellett népszerűsítik a magyar almát, a bort és a libamájat is. A négy kampányra a 70 millió forintból egyenlő arányban jut.
(MTI)

Csúcsgasztronómia a Himalája expedíción

December 08. 06:27
Jordi Roca különböző finomságokkal örvendeztette meg a spanyol alpinista csapat tagjait a Himalája expedíción. Jordi Roca a 2015-ben immár másodszor is világ legjobb éttermének választott katalán El Celler de Can Roca-t vivő/tulajdonló három fivér legfiatalabbikja, egyben az angol Restaurant magazine  World's Best Pastry Chef címének birtokosa.
 
Jordi a Carlos Soria vezette Himalája expedíció tagjaként vett részt a túrán, ahol a többiek örömmel fogadták a jó humorú, mindig életvidám sztárcukrászt a csapatba, aki kellőképpen feltöltötte útipoggyászát harapnivalóval,édességekkel. A rendkívüli időjárási körülményekhez alkalmazkodva persze ezúttal minden más volt, a „borítékolt” hidratált fogások között volt a népszerű fokhagymaleves, tortilla, a rizs fogollyal, a fekete fokhagymás pástétom, gélek, az energia szeletek mézzel és szárított gyümölcsfélékkel - írja a Hvg.hu.
 
Jordi az alaptáborban 4200 méter, majd később 7000 méter magasban a rendkívüli időjárási körülmények között készített kézműves fagylaltot és a forró csokoládét.
 
Minderről dokumentumfilm is készült Daniel Salas rendezésében El Heladero del Himalaya címmel, amelyet november végén mutatott be a Discovery Channel tévécsatorna.
(Forrás: Hvg.hu)

A hatéves soproni nagyágyú

December 07. 17:09
Ifjabb Franz Weninger tíz éve termeszt cabernet franc fajtát a Frettner dűlőn. Véleménye és tapasztalata szerint nagyon jól érzi magát ezen a talajon a szőlőfajta. Weninger 2009-es Frettner tétele már hat éves, de kóstolása nem okozott csalódást, a bor még minidg remek - írja a Borrajongó.blog.hu:
 
A színe semmit sem változott: elképesztően sötét, szinte átláthatatlanul éjfekete maggal. Talán hülyén hangzik, de valahogy ez a "feketeség" belengi az egész bor hangulatát a megjelenéstől a lecsengés végéig. A mély illatból először fekete föld és grafit illata tűnik ki, majd porrá aszalt gyümölcsös, szilvás, meggyes jegyek következnek. Idővel egy kis füstösség is megjelenik, a halványan megjelenő gyümölcsök pedig átadják a helyüket egyfajta érdekes füstölős, szantálos, egyedi fűszerességnek és egy pici kávélikőrnek. Szájban nagyon egyben van, eléggé (de nem különösebben) tömör, mégsem túl szikár, van szélessége, de nem terül szét. A selymes textúrájú, dinamikus savak a kortyba simulva teszik a dolgukat, éppen a megfelelő tartást és lendületet biztosítva.
 
A teljes bejegyzést a Borrajongó.blog.hu oldalon olvashatod el!

Adventi vásárok, ahonnan nem hiányozhatnak a Fekete Borpince borai

December 07. 14:48

Több hazai nagyvárosban is rendeznek Adventi vásárt, ahonnan nem hiányozhatnak a szekszárdi Fekete Borpince tételei sem. A pincészet képviselői forralt és palackos borral is várják a kilátogató vendégeket a szombathelyi Fő téren, a győri Baross úton és a szegedi Dóm téren.


Budapesten az alábbi helyeken kapható a Fekete Borpince borából készült forralt bor:
Városháza tér, Nagy Fatál stand
Nagy Fatál Étterem, Kígyó utca 4.

 

A Fekete Borpincét érintő egész évi fesztiválok és vásárok itt érhetőek el.

Rengeteg hazai alapanyagból dolgoznak a gyorséttermek

December 07. 13:12
A Dívány.hu megkérdezte a hazai gyorsétteremláncokat, hogy honnan szerzik be az ételeik alapanyagait.
 
Ezek szerint a mexikói ételeket kínáló Arriba meglehetősen sok alapanyagot Mexikóból importál, viszont az összes hús, zöldség ill. tejterméket hazai beszállítóktól szerzi be. A Burger Kingnek  nagyjából 150 aktív beszállítója van, és ennek kb. 40 százaléka magyar. A KFC-nél amikor csak lehet, friss, magyar alapanyagokkal dolgoznak. Van egy zsámbéki partnerük, tőlük 2014-ben több mint egymilliárd forintért rendelket csirkét. A McDonald's az alapanyagainak nagy részét szintén magyarországi termelőktől szerzi be, sőt a vállalat hazai beszállító partnerei közül sokan a McDonald's hálózatán belül más európai országok éttermeinek is szállítanak termékeket.

Vida Péter: „Elegáns szerkezet és sok gyümölcs, mi ebben hiszünk.”

December 07. 11:19
Vida Péter, szekszárdi borász az októberi csapadékra panaszkodott a 2015-ös évben. A Mandiner.hu-nak tett nyilatkozatában elmondta, ha október naposabb hónap lett volna, akkor különleges évjáratként értékelhetnénk 2015-öt. Vida Péter a végkonklúziója:
 
Az idei évet összességében jónak értékeljük. Egyre nagyobb figyelmet követel a melegedés miatti fürttakarás. Úgy látszik az időjárási szélsőségek erősödnek. Talajunkat a szőlősorok között is védeni kell. Mi elkezdtük a talaj takarását több fű és pillangós faj keverékével. Ugyancsak nagy jelentőségét látjuk a késő őszi talajlazításnak, az összes téli csapadék befogadása és a levegőtlenség megszüntetése miatt.
 
Már 25 éve dolgozunk dűlőinkben, lassan megismerjük őket, és az újratelepítéseket is ennek szellemében végezzük. Tisztul a kép, és lassan összeáll. Mi is lehetne nagyobb célunk, mint igazi szekszárdi borokat készíteni, és ezzel megörvendeztetni embertársainkat. Elegáns szerkezet és sok gyümölcs. Mi ebben hiszünk, és azon leszünk, hogy az idei évjáratból is ezt tudjuk bemutatni.
 
A teljes cikket a Mandienr.hu oldalon olvashatod el!