Fröccs

Nagyot nőtt a Lidl borexportja 2015-ben

Március 04. 09:39
Immáron harmadik alaklommal szervezték meg a Lidl Wine Expo 2016 rendezvényt, amelynek célja a magyar bortermelők támogatása, a magyar borok Európán belüli népszerűsítése, az export és a gazdasági növekedés elősegítése. A tavalyi évben több mint 11 millió palack magyar bort értékesített a Lidl Magyarország, melyből 4 millió palackot, 1,4 milliárd forint értékben külföldre exportált az áruházlánc. A külpiacok számának bővülése és ezzel együtt a közel 30%-os exportnövekedés a Lidl Wine Expo Hungary programnak is köszönhető.
 
A Lidl a magyar beszállítókért programmal összhangban kiemelten fontosnak tartja, hogy a kiváló minőséget képviselő kisebb családi és kézműves pincészetek is lehetőséget kapjanak a külföldi piacokon való megjelenésre. Ennek érdekében a vállalat 7 magyar borrégió több száz borát mutatja be 6 európai ország Lidl képviselőinek azzal a céllal, hogy minél több hazai bor váljon elérhetővé a külföldi áruházak polcain is. Az idei rendezvény rangját emelte, hogy a kóstolók között jelen volt két nemzetközileg elismert borszakértő is, Caroline Gilby, valamint Richard Bampfield Master of Wine-ok - írja az Élelmiszer.hu.
 
A kezdeményezés sikerét mutatja a termelők expó iránti fokozódó érdeklődése is, hiszen idén a legnagyobb a borválaszték – 132 hazai borászat, több mint 700-féle borával ismerkedhetnek meg a Lidl borszakértői. A programnak is köszönhető, hogy míg 2014-ben 6 európai ország mintegy 900 Lidl üzletében váltak elérhetővé a magyar borok, addig tavaly óta már 8 európai ország, több mint 2100 Lidl áruházában kaphatóak ezek a kiváló minőségű termékek.
 
Az esemény sajtótájékoztatóján bemutatták a három legnépszerűbb, Lidl által külföldre exportált magyar borfajtát is. Az áruházlánc rendelései alapján tokaji furmint, a tokaji hársfalevelű és az Egri Bikavér voltak a legkedveltebb magyar borfajták az európai országok Lidl vásárlóinak körében.

Ezek az italok segíthetnek a fogyásban

Március 04. 06:15
A fogyáshoz elengedhetetlen az egészséges életmód, és ha ezt még kombinálja valaki ezekkel az italokkal, akkor ez a módszer segíthet a kilók leadásában. Nézzük mit ajánl a Házipatika.hu:
 
Kávé
Kutatások szerint napi 2-3 csésze kávé (edzés előtt) hatására sokkal hosszabb és kemény edzéseket lehet folytatni ahhoz a teljesítményhez képest. Fontos, hogy a kávét feketén a leghatásosabb. 
 
Víz jéggel
A hideg italok több energia elégetésére készteti a szervezetet.
 
Zöld tea
Nemcsak kalóriamentes a zöld tea, hanem hatására a szervezet gyorsabban égeti el a zsírt.

A Bükki borvidék kincse

Március 03. 18:44
Sándor Zsolt borászata Miskolc szívében a történelmi Kis-Avas részén található, ahol már a XVIII. században komoly pincerendszer épült ki. Talán kevesen tudják, hogy 1970 óta önálló a Bükki borvidék. 
 
„Jelenleg ugyan Csipkerózsika-álmát alussza, de vannak biztató jelek az újrakezdéshez.” – nyilatkozta Sándor Zsolt a Borravaló.hu-nak.
 
„Fontos a természet és a környezetem egészsége, ezért elsősorban saját termelésű, vegyszermentes, azaz organikus szőlőből készítek bort. Boraim elkészítésekor is természetességre törekszem, nem használok semmiféle adalékot, nem emelek mustfokot és nem csökkentek savat. Csak minimális ként és ritkán rezet használok, ha olyan mértékű a lisztharmat vagy peronoszpóra jelenléte. Azt látom, hogy minden a növény kondicionálásán múlik. Vannak saját “koktéljaim” is, ilyen a csalán, dió és zsurló kivonatok, de javarészt kész biotermékeket használok. A kontaktszerekkel való növényvédelem mindennapos jelenlétet igényel. Éppen ezért folyamatosan megfigyelek és remélem, hogy mindig egy-két lépéssel előrébb járok. Művelésmód szerint, ahol már átalakítottam, ott közép magas kordont használok, kart nevelek és rövid csapos metszést alkalmazok, a többinél pedig folyamatosan átalakítok. Átlagban 5-6 hajtás/tőke, amelyen kb. 8 fürtöt hagyok, kivéve a Legénynél, itt 4-5 fürtöt hagyok tőkénként.”
 
A teljes cikket a Borravaló.hu oldalán tudod elolvasni!

Nem játék az ételallergia

Március 03. 15:24
A tojás és a szója mind gyermek, mind felnőtt korban a gyakori reakciót okozó allergének között szerepel Európában. Azonban a gasztronómia és az élelmiszeripar globalizálódik, és ahogy valami új beépül a táplálkozásunkba, úgy jelenthet potenciális veszélyt is - írja az Origo.hu.
 
Allergénnek az olyan táplálék komponenseket hívjuk, amelyek nem várt, jellegzetes immunológiai reakciót indítanak el – ezek általában fehérje természetű anyagok.
 
A szójaérzékenyek száma a teljes populációban 1% körüli. Gyermekkorban a tojásallergia a második leggyakoribb tünetokozó, az európai gyermekek 1-2%-át érinti. Kevésbé ismert tény, de a tojás- és szójaallergia iskoláskorra kinőhető.
 
A  Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége szerint szigorú elkerülő diátát kell tartani, de ezt nehéz megvalósítani, hiszen nem csupán magát a tojást és a szóját kell elhagyni, hanem minden olyan terméket is, amely valamilyen formában tartalmazza ezeket.
 
De már kötelező mindenhol feltüntetni a 14 allergénre vonatkozó tájékoztatást. Gondoljunk csak a pékárukra, illetve a felvágottakra is. 

Egyre nagyobb igény van az egészséges élelmiszerekre

Március 03. 11:49
„A magyarok ellentmondásosan viszonyulnak az egészségtudatosság kérdéséhez. Az egészséges életmód igénye folyamatosan jelen van a hétköznapokban, de a tudatos táplálkozásról sokan lemondanak feltehetően vagy azért, mert az anyagi lehetőségeik szűkösek vagy azért, mert a sok egymásnak ellentmondó információt nem tudják, illetve nem akarják értelmezni” – állítja Vella Rita, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója.
 
A GfK Étkezési szokások felmérése 1989 óta kíséri figyelemmel a háztartások étkezési szokásainak alakulását és változását Magyarországon. 
 
„A jó minőségre való törekvésnek az elsődleges szerepe az egészségtudatosság szempontjából különösen fontos napjainkban, amikor a háztartási kiadások a háztartások költéseinek átlagosan 27 százalékát, azaz közel egyharmadát teszik ki. Ez az arány ráadásul az alacsonyabb jövedelműeknél rendszerint magasabb” – mondta el Vella Rita az Élelmiszer.hu-nak.
 
Az élelmiszerek egészségessége iránti igény azonban határozottan megjelenik – főként – az adalékanyagok (mesterséges színezék, ízesítő, tartósítószer) elutasításában. Ezzel egyidejűleg a fogyasztóknak kevésbé számít a zsír- és a szénhidráttartalom, illetve a biotermékeket is kevesen keresik. Az egészségesség élelmiszervásárláskor elsősorban a nők, a 40 évnél idősebbek, a felsőfokú végzettséggel rendelkezők számára fontos szempont főleg Budapesten, a Nyugat-Dunántúlon és Észak-Magyarországon.
 
A teljes cikket az Élelmiszer.hu oldalon tudod elolvasni! 

Harmónia és potenciál rejlik ebben a borban

Március 03. 09:32
A bodrogkisfaludi Breitenbach Pince 2013-as Nyerges furmint tételéből a rumos gesztenye illata árad, amely elősre meglepően hangzik, hiszen nem ezt szoltuk meg egy átlagos furminttól. A Metropol.hu így jellemezte a bort:
 
Beleszagolva a pohárba szépen mutatkozik meg a szentháromság: a terroir, a fajta és a hordó együttes harmóniája. Rumos gesztenye illata árad a pohárból. Mellette körte, birs, vanília, száraz mézesség, fémes, vulkanikus ásványossággal. Kandírozott gyümölcsök, elsősorban lime és grapefruit, olajos magvak.(...) Tartalmas, fiatal, fejlődésben lévő bor melyben hatalmas potenciál van.
 
A teljes bejegyzést a Metropol.hu oldalán tudod elolvasni!

A Balaton szinte Budapest kertje

Március 03. 06:15
A Balaton vonattal is csak 70 percre van a fővárostól, a két brand összeköthető lenne, hozzájárulna a Magyarországon töltött vendégéjszakák számának növeléséhez - mondta Hoffmann Henrik, a Magyar Turisztikai Desztináció Menedzsment Szövetség elnökségi tagja március 1-én az Országmárka 2.0 című konferencia záró részében.
 
Hoffmann Henrik kiemelte, hogy az ország turisztikai teljesítményének 25 százaléka a Balatonon keletkezik, ugyanakkor számos probléma akadályozza a régió egységes kezelését.
 
"A Balaton három megyéhez és statisztikai régióhoz tartozik, így nehezen alakítható ki egységes közlekedés, akadályok gátolják az egymásra épülő programok megszervezését. Vannak jól működő civil kezdeményezések, de infrastruktúrára van szükség és ezen lehet változtatni" - vélekedett a turisztikai szövetség vezetőségi tagja.
 
Úgy vélte, hogy a Balaton versenyképes lehet más európai nagy tavakkal, sőt, akár tengerekkel is, például a helyben termelt és készített gasztronómiai termékeivel.
 
Lobenwein Norbert, a Nagyon Balaton egyik vezetője felidézte, hogy a 2007-ben Zamárdiban indult Balaton Sound fesztivál rengeteg turistát, fiatalt vonzott a Balatonhoz. Megjegyezte, hogy a Sound sikere nyomán született meg az ötlet egy több helyi rendezvényt összefogó fesztiválsorozat létrehozására. Így született meg 2013-ban a Nagyon Balaton, amelyhez ma már mintegy harminc rendezvény tartozik, a Művészetek Völgyétől a Kultkikötőig, ezek külföldön is jó hírét viszik a Balaton régiónak. "Nem volt olyan partner, aki ne fogadta volna tárt karokkal a z összefogásra vonatkozó kezdeményezést, a gondolatot, hogy a Balaton másról is tud szólni, nem csak a retróról" - mondta Lobenwein Norbert.
 
Az Országmárka 2.0 című keddi konferencia az Akvárium Klubban a Design Terminál, a Sziget Kulturális Menedzser Iroda és a Budapest Barátai Együttműködés szervezésében valósult meg.
(MTI)
 
 

Itt a pacal-apokalipszis!

Március 02. 20:55
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénzügyőrei egy tonna, Ausztriából érkezett jelöletlen pacalt foglaltak le az M1-es autópálya komáromi szakaszán a napokban - közölte a NAV Komárom-Esztergom Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
 
Doktor Zoltán sajtóreferens tájékoztatása szerint a járművezető elmondta, a szállítmányt nem emberi fogyasztásra hozták Magyarországra, viszont az okmányokon nem tüntették fel az állati élelmezésre történő felhasználást.
 
Az ellenőrzés közben kiderült, hogy a társaság az állati melléktermékek behozatalához szükséges engedéllyel nem rendelkezett, a fuvart az ekáerbe sem jelentették be és a vállalkozás adótartozása meghaladja a háromszázezer forintot.
 
A pénzügyőrök a jelöletlen pacalszállítmányt lefoglalták, a kormányhivatal munkatársai pedig intézkedtek a szállítmány megsemmisítéséről.
(MTI)

Miért nevezik Kővágónak a mádi dűlőt?

Március 02. 18:20
A Szent Tamás Pincészet fontosnak tartja, hogy minél jobban megismerjék a borkedvelők az egyes dűlőket. Ezért most bemutatja a mádi Kővágó dűlő történetét:
 
Mád nagy múltú, komoly presztízzsel bíró szőlőhegye a Kővágó. Szőlőtermő helyként említése első ízben a már fent tárgyalt 1413. évi örökösödés per kapcsán jelent meg a forrásokban Kővágóalja (Kewagoalya) néven. A későbbi korok folyamán is gyakorta Kővágóalja, vagy csak Kőalja formában fordult elő. Nevének eredetét a hegy oldalában a középkor óta zajló intenzív kőbányászatnak köszönhette. Ma területének jelentős része nem áll szőlőművelés alatt. A legmagasabban elhelyezkedő, legjobb fekvésű háromhektáros parcelláját idén tavasszal telepítjük az egyedszelekciós kutatásaink eredményeként kiválasztott furminttal. 
 
Miért nevezik Kővágónak a mádi dűlőt?
Kővágó dűlő (Forrás: Szent Tamás Pincészet Facebook oldala)

A dűlő presztízsét mutatja, hogy az 1600-as évek elején, amikor a szintén történelmi első osztályú Nyulászó dűlőben egy szőlőföld vételára 100 forintot tett ki, a Szent Tamáson egy szőlő ekkor 1000 forintba került, a Kővágó szőlőhegyen egy szőlő ára 2891 forint 6 dénárba került!

A történelmi első osztályú dűlő részletes története: kattints ide!