Magyar borbárok nyílhatnak szerte a világban

Borászportál
2014. november 11., 16:14


Kiemelten kezeli a kormány a magyar bor ágazatot. A tervek szerint a világ különböző pontjain Hungaricum shopok fognak nyílni, sőt borbárok is.
 
A Terroir Consulting borászati kereskedelmi és pénzügyi tanácsadó iroda részvételével valamint a bor szakma meghatározó borászaival, szakmai szervezeteivel 2014. október 29-én a Gazdasági bizottságon belül megalakult a Bor és gasztronómiai albizottság, melynek első ülését a Parlamentben tartották meg, és a bor ágazat nemzeti és külpiaci stratégiájára keresték a megoldást.
Részlet az elhangozott tartalomból:
„első számú kitörési pont az ország számára a magyar bor”
„a világ különböző pontjain Hungaricum shopok fognak nyílni”
„olyan magyar borokat kell mutatni, amitől azonnal térdre esik a világ”
Az állam egyre kiemeltebb szerepet szentel a bor ágazatnak, olyannyira hogy a Parlamentben két bizottságnak is van kompetenciája a magyar borral foglalkozni. Ennek egyik oka, amit már mindenki régóta tud, hogy a magyar bor világhírű, azonban ezt még csak mi magyarok tudjuk. Mint ahogy Kohut Balázs közigazgatási államtitkár (Külgazdasági és Külügyminisztérium) fogalmazott, ha nem is az egyetlen, de mindenképpen az első számú kitörési pont az ország számára a magyar bor nemzetközi szinten való megismertetése és elismertetése. Állami rendezvényeken a magyar állam pozitív országimázs eszköze a bor. Más szereppel bír egy csúcsbor és más egy könnyen értelmezhető jó minőségű bor. Hangsúlyozta, hogy nem a mennyiségi borokat kell erőltetni, hanem a célcsoportoknak megfelelően kerüljön magyar bor a világ bármely tájára. Ennek egyik eszközeként a világ különböző pontjain Hungaricum shopok fognak nyílni a következő 4 éves kormányzati ciklusban és további borbárok nyitását is tervbe vették. (Berlin, Zágráb, Róma, London, Tokió, New York, Izland)
A Külgazdasági és Külügyminisztérium nem bízza a véletlenre azt sem, hogy közszolgálati dolgozók hogyan beszéljenek a magyar borról, ugyanis Wine Mission néven kézikönyv sorozatot fognak készíteni a közszolgálatban dolgozó emberek számára, ezzel megtámogatva azt, hogy alapvető bor műveltséggel és rálátással rendelkezzenek, és azt hitelesen tudják képviselni a világ bármely pontján.
 
Az állami diplomáciai borbeszerzés meghívásos alapon működik, és ezt 120 – 150 borászatra szélesítették ki. Megállapították, hogy most már nem okoz problémát jó minőségű borral ellátni a külképviseleteket. Eddig mindössze 25 külképviseleten volt elérhető a magyar bor, ezt most kiterjesztik mind a 123 külképviseletre. A Külügyminisztérium 50 millió forint értékben fog bort vásárolni a következő évben.  
Állami berkeken belül 3 kategóriát különböztetnek meg:
  • Grand superior kategóriába választott borok a legmagasabb diplomáciai szinten képviselik majd a hazai borászat kiváló minőségű borait.
  • Superior kategóriába kerülnek majd azok a borok, amelyek a szakmai és kulturális rendezvények kísérő borai lesznek.
  • Classic kategóriába olyan borokat sorolnak, amelyek a külképviseletek nagyobb vendégszámú rendezvényein is felszolgálásra kerülnek majd; esetlegesen ebből nagyobb piacra alkalmas tételek is rendelkezésre állnak a termelőnél.
A kormany.hu tájékoztatása szerint a borkiválasztásra különös figyelmet fordítanak, az eddigi szakmai zsűri idén olyan nemzetközi szaktekintélyekkel bővült, mint Markus Del Monego, aki a Világ Legjobb Sommelier-je címmel és Master of Wine képesítéssel is rendelkezik, vagy Aigars Lukstiņš lett sommelier bajnok, aki azért került be a zsűri tagjai közé, mert 2015 első felében az EU soros elnökségét Lettország látja el az és az ottani díszétkezéseken is - egy korábbi megállapodás értelmében – a most kiválasztásra kerülő borokat fogják kínálni. Ez a kiválasztás nem borverseny. Egész biztos, hogy a válogatásba évről évre bekerülő borok mellett még rengeteg kitűnő bor van Magyarországon.
A Carton Hungaricum nemzeti borkiválasztási program összkormányzati törekvés, ami jót tesz a bor ágazatnak és a borászok, kereskedők, szervezetek kapcsolatának. Mint elhangzott, újra szeretnék visszahozni a régi vágású „gentleman” piaci magatartást, pont úgy, ahogy az régen is jellemző volt, amikor a piac szereplői megbeszéltek valamit, és az annak megfelelően úgy is történt, nem úgy mint manapság ahol a 60 – 90 napos fizetési határidős kifizetések határozzák meg a hangulatot.  A megbeszélésen kiemelték, hogy fontos az ágazat fejlődésének érdekében a fiatalok által megtestesített lendület és a tapasztaltabb generáció szakmai rálátásának kapcsolata és közös munkája.
A kerekasztal szereplői hangsúlyozták, hogy az országos bormarketingre rendelkezésre áll elegendő pénzforrás, azonban gondoskodni kell a megfelelő és hatékony felhasználásról. Azonnali akciótervet sürgettek a szereplők, és egyetértettek abban, hogy először meg kell határozni a koncepciót és a hosszú távú stratégiát, majd ennek megfelelően határozott konkrét lépésekre van szükség. Az országos bormarketing koncepció kidolgozását és előterjesztését a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa 2015 első negyedévre valószínűsítette.  A következő 4 éves ciklus kiemelt feladata a bel és külföldi kereskedelem dinamikus növekedése, azonban Demeter Zoltán (Tokaj) nemzetközi kereskedelmi tapasztalatai szerint a magyar bor olcsó, és ez nemzetközi általános vélekedés. Megjegyezte, hogy „olyan magyar borokat kell mutatni a világnak, amitől azonnal térdre esnek, és ettől leküzdik Magyarországnak az elmúlt 50 - 100 éves kiszorítottságát.”
A beszámolót a Terror Consulting borászati kereskedelmi és pénzügyi tanácsadó iroda készítette.
Winelovers borok az olvasás mellé