Megtalálni azt a mértéket és egyensúlyt, amelyre az életünk minden területén szükségünk van


2025. szeptember 25., 16:38


Szeptember 18. és 21. között Magyarország legnagyobb agrár- és élelmiszeripari rendezvényén, az OMÉK-on jártunk, ahol a Magyar Bormarketing Ügynökség standjára látogattunk el.
Megtalálni azt a mértéket és egyensúlyt, amelyre az életünk minden területén szükségünk van
Az MBÜ standja a magyar bor népszerűsítését tűzte ki célul: egész nap borkóstolók, naponta négyszer szakértők vezette boros vagy pezsgős mesterkurzusok, valamint játékos feladatok, szerencsekerék és a “Tiéd a mérték” kvíz várta az érdeklődőket. Akik egyébként korántsem csak a borkedvelők köréből kerültek ki, olyanok is szép számmal akadtak, akik még csak most kezdenek ismerkedni a borok világával. A Borkollégium által szervezett, kóstolóval egybekötött mesterkurzusok a pezsgőkészítési eljárásokról és különféle pezsgőstílusokról, a vulkanikus terroir-ok fehérborainak titkairól, a signature kékszőlő fajtáink különlegességeiről, illetve a világhírű Tokaji édesborokról szóltak.
 
Megtalálni azt a mértéket és egyensúlyt, amelyre az életünk minden területén szükségünk van
 
Mit tanultunk a pezsgőről az OMÉK-en?
Az első nap pezsgőkurzusait Petzold Attila, a Borkollégium oktatója tartotta. A teltházas 40 perces minikurzusokon élvezetes előadást tartott a borok kóstolási módjáról, a bor tulajdonságainak érzékszervi vizsgálatáról, a legismertebb pezsgőkészítési eljárásokról, és négyféle pezsgőstílus jellemzőiről. A látogatók az Etyeki Kúria Chardonnay Brut tankpezsgőjét, a Hungária Extra Dry transvasée eljárással készített pezsgőjét, a Pelle Tokaji Furmint Király-dűlő Brut Nature évjáratos, tradicionális pezsgőt, valamint a Carassia Magnum szintén hagyományos palackos erjesztéssel készült pezsgőjét ismerhették meg.
A kurzus végére a kezdeti bizonytalan pohártartást, szagolgatást felváltották a profi mozdulatok és szürcsölések; a vendégek kóstolási segédletet kaptak, hogy a tanultak később is felidézhetők legyenek.
Petzold Attila, aki a Borkollégium oktatója, borász, élelmiszermérnök és párlat szakértő is egyben, úgy látta, hogy több laikus érkezett a kóstolókra, ez egy boriskola számára megfelelő célközönséget jelent. “Látható volt, hogy ilyen boros edukációban ritkán részesülnek, és igazán hálásak voltak a tanultakért. Sokan jöttek oda hozzám a kurzus után különböző kérdésekkel, volt, aki a pezsgőtechnológiára kérdezett rá, mélyebben bele akart menni, hogy lesz a kékszőlőből fehérbor, valaki a borok hisztamintartalmáról érdeklődött. Ez azért is különösen fontos, mert a fogyasztók akkor fogják többször választani a bort, ha a tudásuk is bővül ezekről. Ha egy-egy ilyen bemutató alkalmával csak pár embert megfogunk, aki utána nagyobb bizalommal nyúl egy palack hazai borhoz, máris sokat tettünk a magyar bor ügyéért” - foglalta össze az oktató.
 
A látogatók közül volt, aki Szegedről érkezett, és a kurzusra való jelentkezésben az motiválta, hogy a borkedvelő barátai körében bátrabban szólaljon meg ő is a borokról. Más, bár ritkán fogyaszt alkoholt, mégis kíváncsivá tette a pezsgők világa, és most gondolt bele először abba, hogy milyen gondos munka előzi meg azt a pillanatot, amikor a bor a poharakba kerül.
 
Megtalálni azt a mértéket és egyensúlyt, amelyre az életünk minden területén szükségünk van
 
Sokak számára újdonság volt, hogy az egyik legkedveltebb hazai pezsgő transvasée módszerrel készült, mások meglepődve tapasztalták, hogy a mekkora különbségek vannak a hagyományos champagne-i fajtákból (chardonnay, pinot noir) és a hazai szőlőfajtákból (pl. furmint) készült pezsgők között. A kezdő borfogyasztók mellett voltak involváltabb érdeklődők is, vagy akár szakmabeliek, akiket a vonzó pezsgősor csábított el a kóstolóra. “Nehéz pezsgőből egyszerre többfélét megkóstolni, hiszen ha kibontjuk, utána már az egészet meg kell inni. Ha az ismeretszerző borkóstolás a cél, akkor jó megoldást jelentenek az ehhez hasonló kurzusok, amelyeken egyszerre többféle pezsgőt is megismerhetünk, anélkül, hogy átlépnénk a mérsékelt borfogyasztás határát” - mondta Dr. Kovács Barnabás Zoltán borász, a Tokaj-Hegyalja Egyetem Szőlészeti és Borászati Tanszékének oktatója, aki szintén részt vett a Borkollégium által szervezett kóstolón.
 
Vaju Krisztina Esztert, a Magyar Bormarketing Ügynökség rendezvényszervezési vezetőjét kérdeztük:
 
Miért fontos a boros edukáció?
Az edukáció lényeges pont számunkra, amelyet az ügynökség több szinten is igyekszik erősíteni: direkt képzések és közéleti borkulturális ismeretátadás mellett már egyetemi oktatással is szélesítjük a tudáspalettát – a tavalyi sikerek után idén már 8 egyetemen, 11 kurzussal, magyarul és angolul indul a BorKatedra képzés. A Magyar Bormarketing Ügynökség által összeállított, a magyar borkultúrát középpontba állító tantárgy oktatásával a fiatalok olyan tudásanyag birtokába jutnak, amely felöleli a bor termeléséhez, értékesítéséhez, értékeléséhez és fogyasztásához kapcsolódó ismereteket, elősegíti a tudatos, mértékletes, minőségorientált borfogyasztás elsajátítását. Az edukáció egy másik ága a kulturált borfogyasztásra irányul, ez a „Tiéd a mérték” kezdeményezés, amelynek célja, hogy új alapokra helyezze a felelős borfogyasztás társadalmi megítélését. 
 
Megtalálni azt a mértéket és egyensúlyt, amelyre az életünk minden területén szükségünk van
 
Hogyan értékelik a Tiéd a mérték kampányt?
A „Tiéd a mérték!” kezdeményezés célja, hogy új alapokra helyezze a felelős borfogyasztás társadalmi megítélését. Szakértők, borászok, orvosok és közéleti szereplők - többek között Toldy-Schedel Emil kardiológus főorvos, a Szent Ferenc Kórház főigazgatója, a Borbarát Orvosok Társaságának alapítója; Dr. Szemelyácz János addiktológus-pszichoterapeuta, a Magyar Addiktológiai Társaság elnöke -, együtt szólalnak fel egy nyílt levélben, amely a borkultúra felbecsülhetetlen értékét és életünkre gyakorolt pozitív hatásait hangsúlyozza, miközben elutasítja az öncélú alkoholfogyasztást. A kezdeményezéssel – a Wine in Moderation mozgalommal összhangban – szeretnénk megújítani, újraértelmezni a borkultúráról szóló társadalmi gondolkodást, ennél fogva kampányunk az üzeneteivel a lehető legszélesebb közönséget célozza meg, de kiemelt fókuszában a fiatal generáció áll.
 
Megtalálni azt a mértéket és egyensúlyt, amelyre az életünk minden területén szükségünk van
 
A bor kultúra. A mértékletes, gasztronómiai élményt szerző borfogyasztás – megfelelő tudással, önismerettel és felelősséggel párosulva – része lehet egy egészségtudatos, értékorientált életformának, sőt annak közösségteremtő, kulturális élményeket szerző ereje pozitívan hathat testi és lelki egészségünkre és boldogságunkra is. Úgy érezzük, méltatlan megközelítés a bor esetében, ha az alkoholizmust és a borkultúrát megpróbáljuk összemosni. Az alkoholizmus egy rendkívül veszélyes betegség, amelynek azonban egyik legfőbb ellenszere éppen az az edukáció, amely a kulturált borfogyasztás szerves része kell, hogy legyen. A kulcs az, hogy megtaláljuk és megtartsuk azt a mértéket és egyensúlyt, amelyre az életünk minden területén szükségünk van.  
 
Megtalálni azt a mértéket és egyensúlyt, amelyre az életünk minden területén szükségünk van
 
Winelovers borok az olvasás mellé