Mutasd meg a DNS-ed, megmondom, melyik bor fog ízleni neked

Borászportál
2017. november 13., 15:53


Van már olyan applikáció, ami a genetikai tulajdonságok alapján bort ajánl a felhasználójának. Egyelőre még inkább csak játékról van szó, de a DNS alapú bor- és étlap itt kopogtat az ajtónkon.
Mutasd meg a DNS-ed, megmondom, melyik bor fog ízleni neked
A Szilikon-völgyben már régen rájöttek, hogy még az olyan magas tudományokat is közel lehet vinni az átlagemberhez (értsd: forintosítható), mint a genetika. Mostanában éppen azon dolgoznak lázasan, hogy a DNS-ünk alapján „személyre szabott” termékeket adjanak el.
 
A Helix nevű céget 2015 júliusában alapították Kaliforniában azzal a céllal, hogy az ügyfelek DNS-ének megismerését követően a lehető leghatékonyabban szolgálják az ő boldogságukat, egészségüket. 80 dollár befizetése után kiküldenek a megrendelőnek egy kezdőkészletet, amivel az illető nyálmintát vehet; ebből aztán a Helixnél felrajzolják a genomot. Utána a cégnek a beszédes nevű "piactér" platformján további, a kapott DNS-t felhasználó applikációkat lehet megvásárolni. 30 dollárért például a Neanderthal-t, ami a felhasználó felmenőit kutatja, vagy 25 dollárért DNS-alapú alvás asszisztenst.

Sokáig nem kellett várni, a piactéren megjelent az első boros alkalmazás is.
A Vinome (a vino és a genom szavak játékából született) kezdeményezéshez feltöltött Wine Explorer alkalmazás 30 dollárba kerül, idén augusztus óta fut a teljes verziója. A Business Insider újságírója, Lydia Ramsey végigcsinálta az egész procedúrát és írt egy részletes beszámolót a tapasztalatairól.
 
 
E szerint ha megvan a 80 dolláros kezdőkészletből származó DNS-analízis, a Wine Explorer alkalmazásban először ki kell tölteni egy hagyományos tesztet. Olyan kérdésekre kell válaszolnunk, mint hogy szeretjük-e a szedret, milyen típusú sajtokat eszünk, és mik a kedvenc illataink (lehetséges válaszok: vágott fű, barack, földes gomba, stb.). „A teszt abban segít nekünk, hogy belőjük, a felhasználó ízlése melyik kerületben lakik, a DNS-analízissel pedig az utcát tudjuk meghatározni” – hozott egy szemléletes hasonlatot a kitöltendő teszttel kapcsolatban Ronnie Andrews, a Vinome vezérigazgatója.

Az applikáció a válaszok és a DNS alapján sorolja be az illetőt. Összesen 10 kategóriát hoztak létre a fejlesztők, amit egy komoly vizsgálat előzött meg. Ennek során 500 kísérleti alany DNS-ét analizálták illetve egy többszáz kérdésből álló kérdőívet is ki kellett tölteniük (egészen odáig, hogy tesznek-e tejet a kávéjukba). Végezetül megkóstoltak 12 féle bort, amit értékelniük kellett, illetve meg kellett mondaniuk, milyen ízjegyeket, aromákat fedeztek fel benne. Az adatok segítségével készítettek el Andrews-ék az algoritmust és a 10 kategóriát.
 
Mutasd meg a DNS-ed, megmondom, melyik bor fog ízleni neked

Az említett Lydia Ramsey-nek elsődleges preferenciaként a „lekváros, csokis, pirosbogyós karakterű” borokat dobta a gép, másodlagosnak pedig a „citrusos, ropogósakat”. És bár az ő mindennapi bora, amit bármikor szívesen kinyit, egy könnyű szürkebarát, az elemzés azt javasolta neki, ha „legközelebb étterembe megy, válasszon egy ismeretlen vöröset bármilyen fehér helyett”.

És hogy hol van ebben az üzlet? Az eredmények közlése után az alkalmazás készséggel elnavigál a Vinome webshop-jába, ahol egy szűrt borlista vár minket az ízlésünknek megfelelően.  A Vinome jelenleg 25 kisebb borászat borait kínálja, és az USA-ban összesen 30 államba szállít ki. „Rengeteg kis borászat van, akinek a borai soha nem jutnának el egy borbárba vagy vinotékába. Talán jobb esélyük van, ha a vevőnél a genetikával érvelünk. Később esetleg szívesebben rendel belőle újra” – mondja Andrews.

A vállalkozás mentségére szóljon, hogy több helyen figyelmeztetnek, az egész inkább csak egy játék, „az eredmények elsősorban a szórakozásunkat szolgálják, ne hagyjuk, hogy meghatározzák vagy korlátozzák a borokkal kapcsolatos felfedezéseinket, élményeinket”. Egyelőre játék, ám kétségtelenül rengeteg kutatás foglalkozik azzal, mi mindent határoz meg a DNS-ünk. A személyre szabott élelmiszerek és egyéb termékek létrehozása távolról sem utópia. Ahogy Ronnie Andrews – aki nem mellesleg egy rákdiagnosztikai cégnél is dolgozik – hangsúlyozza:
„ha a modern orvostudomány ma már képes arra, hogy DNS-mintát vegyen a tumorból és ez alapján rendeljen hozzá gyógyszert, akkor egyszer el kell jutnunk oda, hogy az ízlést is teljesen feltérképezzük és ez alapján kínáljunk ételt és italt.”