Fröccs

Kisokos az aszúiváshoz

December 11. 10:14
Havi rendszerességgel mutatkoznak be borászok a Wineglass Sajtóklubjában, amelynek decemberi kóstolójára a Gróf Degenfeld Szőlőbirtok borásza, Ujvári Vivien és szőlésze, Bereczki Máté egy aszúivási kisokossal is készült. A Válasz.hu oldalon Lukácsy György így számolt be az eseményről:
 
  • A pincehideg nem a szekrény tetején van. Senki ne csodálkozzon, ha a szekrény tetején tárolt aszúja néhány éves talponállás után elveszti a csáberejét! A szobahőmérséklet egyetlen bornak sem tesz jót. 
  • Jó évjárat fél siker! A 2006-os és az 1999-es évjárat különösen kedvező volt az aszúborok számára, ha ilyet lát az üzletekben, csapjon le rá!
  • Olcsó aszúnak híg a leve. Vagy éppen borköves, vagy sűrítményes. Az aszúkészítés sosem volt olcsó eljárás, még ha sokáig lehetett is kapni ilyen címkével italokat „elérhető áron”.
  • A kísérletezések során kiderült, hogy a tokaji aszúhoz nemcsak a klasszikus ételek – libamáj, gesztenyés húsok, aszalt gyümölcsös desszertek – illeszthetők, hanem kínai és maláj ételek is. 
  • Az aszúhoz illő legjobb párosítás továbbra is az, ha önmagában fogyasztjuk. 

Méz, méz méz és még több méz Gyulán

December 11. 06:16
December 11-től három napon át mézben fürdik majd Gyula városa, ahol nyolcadik alkalommal rendezik meg a Méz- és Mézeskalács-fesztivált és átadják az Év méze díjat is.
 
Haász Ferenc főszervező, a Békés Megyei Méhész Egyesület elnöke elmondta: a rendezvény a magyar méhészeti közélet rangos eseményévé nőtte ki magát az évek során, idén tizenegy mézlovagrend látogat el a fürdővárosba ebből az alkalomból. Hozzátette, hogy Magyarországon 42 különböző fajtájú mézet lehet készíteni, a rendezvényen tizenhét fajtát kóstolhatnak meg az érdeklődők.
 
A háromnapos rendezvényen a gyerekek mézes ételkülönlegességeket készíthetnek és megtanulhatják a mézeskalácsfestés fortélyait. A nagyobbak nevezhetnek a házi mézes sütemények versenyére, a felnőttek pedig részt vehetnek az ágyas pálinkák és gyümölcsökből készült mézes szeszesitalok versenyén. A Gyulai Várfürdőben péntek este mézes szauna varázsra várják a közönséget, a Józsefvárosi templomban szombaton Szent Ambrus-napi mézszentelő misét tartanak.
 
A rendezvény szakmai részén a méhészek előadásokat hallhatnak egyebek mellett a magyar méhészet idei évéről, a méhészet vidékfejlesztésben betöltött szerepéről, a mézmarketing fontosságáról vagy a klímaváltozás ágazatra gyakorolt hatásáról.
 
A rendezvényhez csatlakozott a Gyulai Pálinka Manufaktúra is, amely idén először készített mézlikőrt. "Nem volt egyszerű a párlat elkészítése, ugyanis a mézben rengeteg antibakteriális hatású anyag van, amelyek gátolták az erjedés során a cefrében a baktériumok és élesztőgombák munkáját. Egyelőre limitált számú, 800 palack mézlikőrt készítettek, de a jövőben szeretnének újabb, méz alapú termékeket kifejleszteni." - mondta Adamkó Anikó ügyvezető.
 
December 12-én délután kihirdetik az Év méze 2015 verseny győztesét. Idén 108 méhészetből 265 mintát neveztek - mondta Árgyelán János versenyigazgató.
 
Haász Ferenc hangsúlyozta: szombaton várhatóan két-háromezer ember fordul majd meg a gyulai sportcsarnokban a méhészeti kiállításon és vásáron. A hét elején már több mint 800 vendégéjszakát kötöttek le a városban a rendezvény miatt.
 
A város egyik legfontosabb rendezvénye lett az egykor civil kezdeményezésként indult fesztivál. Az önkormányzat ezért a megyei méhészeti egyesülettel öt évre szóló együttműködést kötött, amely szerint pénzügyi támogatásban részesítik az eseményt és a szervezők rendelkezésére bocsátják a rendezvény helyszíneit - tájékoztatott Görgényi Ernő polgármester.
(Forrás: MTI)

A minisztérium segítséget nyújt a hagyományos termékeket előállító közösségeknek

December 10. 20:22
A nemzet közös örökségének védelme, fenntartása és megőrzése a jövő nemzedékek számára mindannyiunk kötelessége - mondta el Czerván György a Földművelésügyi Minisztérium agrárgazdaságért felelős államtitkára december 10-én, csütörtökön a Terra Madre, a Hagyományos termékeket előállító közösségek világnapja alkalmából szervezett szakmai rendezvényen.
 
Az agrártárca célja, hogy nőjön az eredet-megjelöléssel, illetve földrajzi jelzéssel rendelkező termékek száma - emelte ki Czerván György.
A kis- és középvállalkozások magas hozzáadott értékű agrártermékei elősegítik a vidék jövedelemtermelő képességének javítását, új munkahelyek létrejöttét és a fogyasztók ellátását egészséges, minőségi élelmiszerekkel.
 
A helyi termék éve
 
Az államtitkár vélemény az, hogy az eredetvédett termékek minősége erősíti a termelők és fogyasztók közötti kapcsolatot, növeli a termékek iránti fogyasztói bizalmat. Ezért az FM szakmai segítséget nyújt a hagyományos mezőgazdasági termékeket és élelmiszereket előállító helyi termelői közösségeknek a nemzeti és uniós minőségrendszerekbe kerüléshez, a belföldi és uniós marketing, valamint a promóciós programokba való kapcsolódáshoz, továbbá az uniós oltalomhoz fűződő jogérvényesítéshez.
 
Czerván György szerint a globalizálódó élelmiszertermelés és kereskedelem nagy kihívás elé állítja a magyar mezőgazdaságot és élelmiszerkereskedelmet. A válasz azonban nem a negatív árverseny, annak minőségcsökkentő következményeivel, hanem a helyben termelt alapanyagokból készült, minőségi élelmiszerek előállítása. Ennek a jegyében hirdette meg az idén a helyi termék évét a minisztérium.
 
Hír-védjegy rendszer
 
A Terra Madre Világnap - amelyet december 10-én tartanak világszerte - célkitűzése a hagyományos termékeket előállító közösségek támogatása, együttműködésük és tapasztalatcseréjük elősegítése. Ezért a mostani rendezvényen a magyar hagyományos terméket előállító közösségek munkáját, eredményeit ünneplik.
 
Az államtitkár jelezte, hogy az agrárgazdaságért felelős államtitkárság gondozza és irányítja a Hagyományok-ízek-régiók programot (Hír), és irányítja a védjegy pályázati rendszerének működtetését. A Hír-védjegy pályázat eredményeként 2010 óta már 132 termék viseli a védjegyet, amely a hagyományos és tájjellegű termékként való elismerést szolgálja és az uniós oltalom megszerzésének előszobája.
 
Az Európai Bizottság a 2014-2020 közötti Vidékfejlesztési program keretében a Hír-védjegy rendszert nemzeti minőségrendszerként ismerte el. Ennek eredménye, hogy a programhoz csatlakozó termelők, előállítók és csoportosulásaik a jövő évtől támogatást vehetnek igénybe minőségrendszerük működtetéséhez, valamint csoportosulásaik tájékoztatási és promóciós tevékenységéhez - fűzte hozzá az államtitkár. Az egy éve megalakult a Hír Védjegyesek Klubjának, amely a termelők, előállítók és csoportosulások képviselőinek közössége, 60 tagja van.
 
(Forrás: MTI)

Csupa erő, csupa izom, minden reggel iskolatejet iszom!

December 10. 17:55
Csupa erő, csupa izom, minden reggel iskolatejet iszom!
 
Ha nem is ezzel a szlogennel, de decemberben folytatódik a minőségi hazai tejtermékek népszerűsítését célzó, nyáron kezdődött marketingkampány a Földművelésügyi Minisztérium, a Magyar Turizmus Zrt. agrármarketing vezérigazgatósága és a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács együttműködésében.
 
A Magyar Turizmus Zrt. közleménye kiemeli: a tejtermékek marketingkampányával a kormány a hazai tejtermelőknek és -feldolgozóknak nyújt segítséget. Magyarországon szigorúan ellenőrzik a termelőket és a feldolgozókat, ami biztonságos terméket garantál a vásárlóknak. A megbízható és jó minőségű tej ismertetőjegye a tejszív-védjegy, amely egyre több hazai eredetű tejterméken megtalálható. A minőségi, hazai termékek fogyasztása és vásárlása munkahelyeket tarthat meg.
 
A közlemény idézi Font Sándort, az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságának elnökét, aki elmondta: a tejkvóta-szabályozás az EU-ban áprilisban megszűnt, ami komoly kihívást jelent a hazai tejágazatnak. 
 
A tejtermelés szempontjából szerencsésebb helyzetben lévő országok - például Írország, Németország vagy Hollandia -, elárasztották a piacot az olcsó, dömpingáron kínált tejjel. Ezzel a magyar gazdák nem tudnak versenyezni, miközben a hazai tejtermékek kiváló minőségűek - tette hozzá. 
 
A belföldi kereslet növelése érdekében a tejfogyasztást ösztönző programokra és aktív marketingtevékenységre van szükség. A hazai fogyasztókhoz azt az üzenetet kell eljuttatni: nagy jelentősége van annak, ha megbízható forrásból származó, nyomon követhető, jó minőségű adózott tejet és tejterméket vásárolnak. A kormány ehhez minden eszközt és támogatást igyekszik biztosítani - mondta Font Sándor.
 
Lipcsey György Imre, az MT Zrt. agrármarketing vezérigazgató-helyettese emlékeztetett: az idei tejkampány már nyáron elindult, de a cél változatlanul a minőségi, magyar, tejszív logóval ellátott tej fogyasztásának népszerűsítése és ösztönzése. A fogyasztókat - a gyerekektől a nagyszülőkig - tv-, rádióreklámokkal, és online kampánnyal szólítják meg, az iskolákban előadásokkal, oktatófilmmel, kiállításokkal, interaktív játékokkal népszerűsítik a tejfogyasztást - ismertette.
 
A tejszív-védjegyet a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács felügyeli, az azzal ellátott tejtermékek kizárólag magyar alapanyagból származnak és megfelelnek a hatályos élelmiszer-szabályozás kritériumainak.
(MTI)

Karácsony: egy csomó alkoholt ajándékozunk

December 10. 15:42
A karácsonyi ajándékok terén a könyv, a kozmetikum, valamint a ruha és cipő áll a népszerűségi lista élén, ezeket az édesség, a játék, és az alkoholos ital követi - derült ki a CIB Bank megbízásából készített reprezentatív kutatásból.
 
Egy magyar háztartás átlagosan 132 ezer forintot költ a karácsonyra: 90 ezer forintot fordít ajándékokra, és további, 42 ezer forintnyi kiadás kapcsolódik még az ünnephez.
 
Egy ajándékra átlagosan valamivel kevesebb mint 7500 forintot szánnak, de jelentős a szórás a legolcsóbb és a legdrágább meglepetés között: a legalacsonyabb értékű ajándék átlagosan 4300 forintba kerül, míg a legdrágább közel 27 000 forint.
 
A válaszadók 42 százaléka számára azért stresszes a karácsony, mert kérdés számára, hogy miből tudja fedezni a szükséges kiadásokat. 48 százalék nyilatkozta azt, hogy az év anyagilag legmegterhelőbb hónapja a december.
 
A válaszadók közel fele előre készül az ünnepi költségek fedezésére, de sokan nyúlnak általános tartalékaikhoz (32 százalék) is, illetve költenek aktuális fizetésükből a karácsonyra (58 százalék). A hiteltermékek közül a hitelkártya a legnépszerűbb: 10 százalék használja ezt is a karácsonyi vásárlás során, míg folyószámlahitelét 7 százalék veszi igénybe ilyenkor. Áruhitelt, gyorskölcsönt vagy személyi kölcsönt kevesebb, mint a válaszadók 1 százaléka igényel az ünnepekhez kapcsolódóan.
(MTI) 

„A borban egyszerre van jelen egy kulturális irány és valami hihetetlen földhözragadtság”

December 10. 13:49
Ifjabb Heimann Zoltán 2014-ben tért haza Szekszárdra, ahol a családi pincénél kezdett el dolgozni. Elmondása szerint az első évjárat is ez volt, amelyért komolyabb felelősséggel tartozott. A Juniborbar.blog.hu interjút készített a fiatal borásszal:

Egy kicsit nézzük körül Szekszárdon… A szekszárdi palackok ügyében apukád például nagy élharcos volt…

Ő elég sok dologban élharcos volt, és a szekszárdi palack csak egy a sok közül. De egyedül sosem küzdi végig a dolgokat, hanem próbál embereket motiválni, hogy harcoljanak vele együtt. Az elmúlt tíz év alatt a szekszárdi borvidék sokkal elismertebbé vált, és ebben a borászok összefogásának, illetve annak, hogy egy irányba húznak, nagyon nagy jelentősége van. Ebben az egyirányba húzásban volt apukámnak igazán fontos szerepe, persze nem mondanám, hogy egyedül rajta múlt a dolog.(...)
 
Hogyha nem borász lennél, akkor mi lennél?

Mindig is nagyon érdekelt a design, az építészet, a grafikai tervezés, a tipográfia, user-interface design. Ebbe az irányba szívesen elmentem volna, de mindig volt valami érdekesebb boros dolgom.

És a boros dolgok után, egy nehéz nap végén milyen bort nyitsz ki szívesen?

Sört (nevet). Szívesen iszok egyébként esténként fehér bort. Német rizlingeket, etyekit, egrit, tokajit, balatonit. A közepes testű fehér borokat szeretem… Rajnai rizling, olasz rizing, egy szép chardonnay.

Mi a legrosszabb dolog a borászatban? Ha van ilyen egyáltalán…

Vannak kevésbé jó dolgok, de nincs legrosszabb. Rossz érzés, ha valami nem sikerül, például elviszi a jég... De ez inkább a kihívás része. Az adott évjáratra kell reagálni és természetes, hogy vannak rosszabb évjáratok. ’14-ben nem készítettünk például nagy borokat, de az akkori kékfrankosunkat nagyon szeretem.

És mi a kedvenc részed a borászatban?

Nem is egy valami. A borok közötti különbségek, hogy mennyire benne van egy borban, hogy honnan jön, a stílus, a szőlőfajta… De ami engem nagyon érdekel, az a kulturális vonal. A borban egyszerre van jelen egy kulturális irány és valami hihetetlen földhözragadtság. A luxuskultúra része, miközben egy nagyon kétkezi, koszos, poros, cukros, egyszerű valami. Az egyik héten még Berlinben prezentálsz egy borbárban, a másik héten meg szőlőket jelölgetsz, hogy melyik hogy színesedik. Én nagyon szeretem ezt a kettősséget megélni…
 
A teljes interjút a Juniborbar.blog.hu oldalán tudod elolvasni!

Csodálatos kép készült az Etna kitörését követően

December 10. 11:36
A MeteoWeb tette közzé Facebook oldalán az alábbi képen, amelyen a Cataniatól nem messze elterülő Etna kitőrését láthatod. A felvétel december 4-én készült.

L'eruzione dell'#Etna stamattina alle ore 10:27 vista da Cesarò, sui Nebrodi in Provincia di Messina - Bellissima foto...

Szerző: MeteoWeb2015. december 4.

Nagyot zuhant az akácméz iránti kereslet

December 10. 09:50
A kínai mézbotránynak köszönhetően az akácméz iránti kereslet 20-25 százalékkal csökkent, míg a kilónkénti ára is legalább 200 forinttal kevesebb a piacokon.
 
Magyarországon a fejenkénti 70-80 dekagrammos éves fogyasztás nem csökkent a botrány miatt, inkább a kereslet csoportosult át, az emberek főként a termelői mézet keresik. Így Haász Ferenc, a Békés Megyei Méhész Egyesület elnöke szerint a felvásárlókat érinti a visszaesés. A hazai méhészek egy-két évig biztosan érezni fogják a felvásárlási árakban a botrány hatását.
 
A tavalyi nagyon gyenge év után idén közepesen jó mennyiséget tudtak termelni a méhészek, az akác- és a repceméztermés megfelelt egy szokványos évinek, a napraforgó pedig jó eredményeket produkált. Békés megyében több méhész is 45-50 kilogramm akácmézet tudott méhcsaládonként pergetni éves szinten. Ez az elmúlt évinek a többszöröse – jelentette ki.
 
Minőség szempontjából az akác kiváló, a hárs pedig kifejezetten jó beltartalmi értékeket produkált –- tette hozzá.
 
Tavaly olyan gyenge volt a termésmennyiség, hogy elfogytak a piacon a mézkészletek, így a felvásárlási árak jól alakultak idén – mondta. A vegyes virágméz nagybani felvásárlási ára 800-850 forint kilónként, hárs- és selyemfűmézet 1000-1200 forintért vesznek, ami nagyjából megegyezik a tavalyi árakkal.
 
Haász Ferenc hangsúlyozta: a Magyarországon megtermelt méz 65-70 százalékát exportálják, a fő felvevőpiac Németország, Olaszország és Franciaország. A méhészek számára az lenne a kívánatos, ha a hazai kereslet emelkedne, és közeledni lehetne a németek fejenkénti évi négy kilogrammos fogyasztásához.
 
Mint mondta: ezért rendezik meg már nyolcadik éve a gyulai Méz- és Gyulai Méz- és Mézeskalács Fesztivált december közepén, ahol a Magyarországon termelhető 42 különböző fajtájú mézből csaknem húszfélét kóstoltatnak. Ezzel is próbálják népszerűsíteni a mézet, és felhívni az emberek figyelmét a jótékony hatásaira – mondta.
 
Békésben mintegy 1500-an foglalkoznak méhészkedéssel, a megyei egyesületnek 700 tagja van. A méhcsaládok számát hetvenezerre becsülik.

(MTI)

Kizárólag magyar árpából készül majd a Soproni sör

December 10. 06:26
A magyar fejlesztésű Soproni sör gyártásához 2016 januárjától kizárólag Magyarországról származó árpát használnak fel - tudtuk meg az MTI közleményéből.
 
Joris Huijsmans, a Heineken Hungária Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy eddig is elsősorban magyar árpából készült malátát szerzett be sörei előállításához a dunaújvárosi és ógyallai (Szlovákia) malátagyárakból, 2015-ben a sörgyártáshoz szükséges árpa és kukorica 86 százalékát magyar termelőktől. A kötelezettségvállalásban foglaltak szerint viszont a következő 20 évben kizárólag magyar árpát használnak majd, amely meglátása szerint részben az alacsony vegyszerhasználat eredményeként kiemelkedő minőségű.
 
Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter elmondta: a Heineken az árszínvonaltól függetlenül vállalta, hogy a kimagasló minőségű magyar sörárpát vásárolja, ezáltal mintegy 100 árpatermesztő számára jelent megbízható értékesítési lehetőséget. A söripari konszern leányvállalata a magyarországi sörárpa termőterületekről betakarított mennyiség 21 százalékát vásárolja fel - tette hozzá.
 
A miniszter kifejtette, hogy az országban mintegy 100 ezer hektár területen, évente átlagosan 120 ezer tonna sörárpát termelnek, amely a teljes árpatermelés 10-12 százaléka, a magyar sörárpa-termelés mintegy 40 százaléka pedig exportra irányul.
 
A Heineken Hungária Zrt. két sörgyárában, a 120 éves soproni sörgyárban és Martfűn állítja elő termékeit, amelyet csaknem 200 országban árusítanak. A közlemény szerint a magyarországi vállalat hazánkban a második, a világon pedig a harmadik legnagyobb sörgyártó vállalat.
(Forrás: MTI)