Kevés ital testesíti meg olyan tökéletesen a nyár könnyedségét és társasági hangulatát, mint a fröccs. Ez a magyar különlegesség nem csupán egy egyszerű ital – kultúra, hagyomány és életérzés. Kevés hozzávaló kell hozzá: egy jó minőségű bor, szódavíz, egy kellemes hely, és természetesen jó társaság. A fröccs a hőség ellenszere, a délutáni piknikek és a hosszú esti beszélgetések kísérője, és szinte minden magyar ismeri legalább egy tucat változatát.
A jellegzetes kék címkéjéről és kiemelkedő minőségéről ismert pezsgőcsalád töretlenül nagy népszerűségnek örvend a fogyasztók körében. A partnertalálkozó keretében megrendezett kerekasztalbeszélgetés vendégei – Müller Kornél ügyvezető igazgató, Csomay András marketingvezető, Koczuba Róbert pezsgőmester és Gáncs Zoltán gasztronómiai értékesítési vezető, – a hetvenéves múltra visszatekintő Hungaria értékeit a lehető legváltozatosabb témakörök mentén igyekeztek megragadni.
Ennek megfelelően szó esett a Hungaria gasztronómiában betöltött szerepéről, arról, hogy a márka miként fonódott össze az idők folyamán a stílussal és a kortárs művészettel, beszéltek a pezsgőcsalád egyes tagjainak előállítási technológiáiról, a Hungaria új, limitált kiadású termékeiről, valamint a Hungaria egyik új, a vásárlók körébe egyre kedveltebb italáról, a Hungaria Alkoholmentesről és annak piaci bevezetéséről is.
A partnertalálkozóra tervezett pinceséta keretében a vendégek látogatást tettek a pincerendszer Hungaria díszágában, ahol Koczuba Róbert pezsgőmester rendhagyó pezsgőkóstolót tartott egyenesen az érlelőpalackokból.
A pezsgőpincészet május 13-i rendezvényén mutatta be a 2025-ös limitált kiadású termékeit. Az ún. gasztronómiai limitált kiadás, a Hungaria Chardonnay-Pinot Noir Brut – amely kizárólag az éttermek és szállodák, valamint a pezsgowebshop.hu kínálatában érhető el – kifejezetten a hetvenedik évfordulóra készült a leghagyományosabb szőlőfajtákból. Emellett az idén is limitált mennyiségben jelenik meg a pezsgőfogyasztók nagy kedvence, a Hungaria Irsai Olivér Extra Dry, továbbá az idén debütál e termék testvére, a Hungaria Sauvignon Blanc Extra Dry, amely a várakozások szerint szintén kivívhatja majd a pezsgőrajongók szeretetét.
A Hungaria immár 70 éve ajándékozza meg kiváló minőségű italokkal fogyasztóit. A minőség maximális garanciája, hogy a Transvasée eljárásnak köszönhetően a palackos érlelés és erjesztés a modern technológiával kiegészítve egy különleges ízvilágot kínál, amiben találkozik az érettség a könnyed, stílusos ízjegyekkel, ami egyedülálló élménnyé olvad össze minden palack Hungaria pezsgőben.
Három érmet, köztük két aranyat hozott el a Thummerer Pincészet a világ egyik legnagyobb presztízsű borversenyéről, a Challenge International du Vin 2025-ről. A franciaországi megmérettetésen 21 ország 1928 borát vakteszten értékelte a nemzetközi zsűri.
A Challenge International du Vin 1976 óta kerül évente megrendezésre Franciaországban, és mára a világ egyik legelismertebb borversenyévé vált. A tételeket minden esetben vakteszt során értékelik, azaz a zsűri nem ismeri a minták származását, ami biztosítja a maximális objektivitást és átlátható értékelést.
Az idei verseny kimagasló eredményeket hozott a Thummerer Pincészet számára: az Egri Syrah Superior Selection 2021 és az Egri Kékfrankos Superior Selection 2021 aranyérmet, míg a Tekenháti Merlot Grand Superior 2021 85,5 ponttal ezüstérmet nyert.
A legkiemelkedőbb eredményt az Egri Syrah Superior Selection 2021 bor érte el 92,5 ponttal. A 90 pont fölötti értékelés már önmagában is csúcsminőséget jelent, a 92,5 pont pedig a kiemelkedő borok legfelső kategóriájába sorolja a tételt. Ilyen értékelést a versenyeken csupán a nevezett borok néhány százaléka ér el, így ez a díj valódi nemzetközi elismerés a pincészet és a hazai borászat számára.
„A bor a fogyasztóknak készül – ez volt Nagyapám, a pincészetet alapító Thummerer Vilmos egyik legfontosabb intelme, amit ma is iránytűként követünk. Ezért különösen értékes számunkra ez az elismerés, hiszen a zsűriben nemcsak szakemberek, hanem tájékozott borkedvelők is helyet kapnak, így a visszajelzés egyszerre jelent szakmai és fogyasztói elismerést. Ez megerősít bennünket abban, hogy nemcsak technológiai szinten, hanem élményként is értéket teremtünk, hűen Nagyapám intelméhez” – mondta Pulay Polett, a pincészet gazdasági vezetője.
Egri Syrah Superior Válogatás 2021 - aranyérem
Mély rubinvörös szín, kékes árnyalatokkal szélen. Illata tiszta, intenzív, fiatalos, fekete szeder, áfonya és málna jegyei tűnnek fel benne, hosszú tömött sorokban. Kóstolva száraz, harmonikus savérzet, gazdag-, bársonyos tannin, tartalmas test, tűz, valamint fekete bogyós gyümölcsöket idéző ízaromák és hosszú utóíz jellemzik. Nagy formátumú vörösbor, hosszú évekre szóló érlelési potenciállal. Borjú, marha és vadételek mellé, valamint kemény sajtokhoz ajánljuk ( Kovács Antal örökös magyar bajnok sommelier)
Az 1984-ben alapított Thummerer Pincészet az Egri Borvidék egyik legkiemelkedőbb családi borászata. A 100 hektáros területen gondosan válogatott szőlőfajtákból készülnek a díjnyertes borok és pezsgők, melyek a 4000 m²-es tufapincében érlelődnek. A fehérborok nagy része reduktív technológiával, a vörösborok hagyományos tölgyfahordós érleléssel készülnek, a pezsgő pedig 2013 óta színesíti a kínálatot. A pincészet több száz hazai és nemzetközi díjat nyert, köztük két világbajnoki aranyérmet, az „Év Pincészete”, az “Év Bortermelője” címeket és a „Magyar Arany Érdemkereszt” kitüntetést.
A bor évezredek óta velünk van, és gyakran a társadalmi interakciók, az ünnepek, a művészetek és filozófia szerves részeként is megjelenik. A történelem során szinte minden fontos társadalmi és vallási eseményhez kapcsolódott, és mindig lényeges szerepe volt az emberek életében.
A híres gondolkodók, politikusok, művészek, költők gyakran használták a bort mint szimbólumot az élet örömeinek, a barátságnak, a bölcsességnek vagy akár a szenvedésnek a kifejezésére. Az ital nemcsak fizikai élvezetet nyújtott, hanem gyakran a gondolatok, beszélgetések, kreativitás és inspiráció forrása is volt.
A borral kapcsolatos idézetek gyakran a bor élvezetét, a mértékletességet vagy éppen a borral való szoros kapcsolatot az emberi élet szépségéhez és komplexitásához kötik. A bor lehetőséget ad arra, hogy híres emberek bölcsességeiket, filozófiájukat annak szimbolikáján keresztül is kifejezzék.
Nemrég jelent meg a Magyar Államkincstár közleménye a borászati termékekkel kapcsolatos tájékoztatási és promóciós tevékenységhez nyújtott támogatásról szóló AM rendelet alapján a 2025. pénzügyi évre kifizethető támogatási keretösszeg közzétételéről. A rendelkezésre álló támogatási keret összege a 2025. pénzügyi évben belpiaci és külpiaci promóció esetében is 750-750 ezer euró.
A támogatási kérelmek benyújtására minden évben május 1. és június 30. között nyílik lehetőség (idén ezek mellett még február 15. és 28. között is lehetett benyújtani).
A támogatás azért is különösen fontos a borászatok számára, mert jellemzően éppen a gazdaságilag nehéz időszakokban spórolnak a marketing kiadásaikon, ami viszont hosszú távon nem kifizetődő.
“Nehéz időszakokban a céges kiadásoknál gyakran az elsők között csökkentik a marketing, illetve kommunikációs ráfordításokat, hiszen ezeknek rövid távon nem érezhető a hatása” - mondja Dr. Harsányi Dávid, egyetemi docens, a BGE Marketing tanszékének munkatársa. “Ugyanakkor az adatok azt mutatják, hogy azok a márkák, amelyek továbbra is aktívak maradnak, az újabb fellendülés időszakában jelentős előnyre tesznek szert. A fogyasztók ugyanis könnyen "elfelejtik" a márkát, amennyiben nem találkoznak vele, így nagy az esélye annak, hogy helyette más brand-eket választanak. Vagyis értékelik a vállalkozások erőfeszítéseit, amelyek feléjük irányulnak.”
A szakértő szerint emellett az is látszik, hogy a vásárlók a különböző promóciókra, kedvezményekre, akciókra is nyitottabbá válnak, hiszen szeretnék gazdaságosabban elkölteni a jövedelmüket.
A marketing, illetve kommunikációs kiadásokra tehát itt is érvényes, hogy befektetésnek tekintendők, és manapság is megállja a helyét Henry Ford híres mondása: aki felhagy a reklámozással, hogy pénzt takarítson meg, az olyan, mintha leállítaná az óráját, hogy időt takarítson meg.
Délvidék, Eger, Tokaj, Badacsony és Villány a döntőben – ismét öt nagyszerű borász került a „shortlist-re”! Lássuk, hogy kik maradtak versenyben a Borászok Borásza elsőkörös voksolása után, ki a díj öt várományosa, kiknek szurkolhatunk május 9-én, a Borászok Borásza Díjátadó Gálán!
A Borászok Borásza 50 fős jelöltlistáját február 28-án – a Borkonferencia keretein belül - hozták nyilvánosságra, és azzal egyidőben, a Borászok Borásza Kóstoló Körön el is indították az elsőkörös szavazást. A díj már jól ismert szabályai szerint a döntés joga az ötven jelölt kezében van, ők választják meg maguk közül – kétfordulós választási rendszerben – a Borászok Borászát. Az elsőfordulós szavazatok összesítése után növekvő izgalomra számíthatunk a fentebb említett térségekben, településeken, hiszen ezekről a területekről származnak, itt alkotnak a döntősök:
BALASSA ISTVÁN, GÁL TIBOR, IPACS SZABÓ ISTVÁN, MAURER OSZKÁR és SZÁSZI ENDRE
Olyan nevek, akik méltán kerültek a döntőbe, és minden bizonnyal mindnyájan érdemesek a végső győzelemre is. A döntős névsor kihirdetése előtt a díjat gondozó Vinum Praemium Alapítvány már el is indította a voksolás második fordulóját, ahol értelemszerűen (az első forduló mintájára) ezúttal is az ötven jelöltnek van szavazati joga, ők választják meg a végső győztest.
A legjobb borászok közössége azonban nem csak a „kollégák” teljesítményét jutalmazza, hanem a civilekre és az „utánpótlásra” is gondolva május 9-én megválasztják a Borászok Barátját és a Jövő Borászát is. A 2012-ben elindított Borászok Barátja díjat olyan civil személyiség kaphatja meg, aki tevékenységével kiemelkedő mértékben képviseli a magyar bor érdekeit és nagyban segíti a magyar borászok munkáját. A Jövő Borásza Ösztöndíjra pedig borász hallgatók pályázhattak, a győztes pedig többek között 1.000.000 forintot nyer külföldi szakmai gyakorlatra.
A visszaszámlálás tehát elindult, május 9-én megismerjük a győzteseket is, közöttük a fődíjast, a 19. Borászok Borászát!
Szőlőt venni, telepíteni és gondozni életforma. A szőlőbirtok gazdád, pénztárosod, hajcsárod; nem szimpla hobby vagy hétvégi időtöltés. Ennek dacára az emberi élet legfényesebb minősége szőlőt metszeni, kapálni.
Fejérvári Gergely és P. Szathmáry István Ültess szőlőt! - Saját birtok! Saját bor! Illusztrált kézikönyv a megvalósításhoz című kötetében a hasznos tanácsok mellett, izgalmas illusztrációkkal is találkozhatsz.
A könyv olyan kérdésekben segít kiigazodni, hogy melyik borvidéken milyen szőlőt lehet ültetni, és milyet érdemes, mi az a nódusz és nutálás, mikor érdemes fejművelésre metszeni, mikor kordont létesíteni, miért szereti a kékfrankos a rövidcsapot, a nektár a szálvesszőt, miket ültessünk a szőlősorokba, ha ódzkodunk a gyomirtótól és más vegyszerektől, vagy hogy miként viselkedjünk a szőlőszomszéd előtt, hogy komolyan vegyen minket.
Mindezen hasznos tanácsok P. Szathmáry István érdekes és humoros illusztrációival egészülnek ki.
A 2024–2025-ös Wine Travel Awards (WTA) közönségszavazása 2025. március 1. és március 31. között zajlik. Ez egy döntő szakasz minden jelölt számára – ez az első lépés a győzelem felé.
Minden kategória első öt jelöltje (a legtöbb szavazattal) továbbjut az utolsó fordulóba, ahol a szakmai zsűri választja ki a 16 kategória végső győztesét. A közönségszavazás győztesei azonban a következő WTA-szezonban további egy év feljutást kapnak nyereményként.
A Wine Travel Awards-on (WTA) egy globális platform, amely a borturizmus kiválóságának elismerésére és támogatására szolgál. A WTA túlmutat a hagyományos díjakon azzal, hogy 1,5 éves marketingkampányt kínál, amely több nemzetközi piacon is növeli a láthatóságot. Az éves díjak költséghatékony reklám- és információs kampányként szolgálnak, kiemelve kiemelkedő embereket, régiókat, borokat és helyi termékeket a világ országaiban. A több mint 42 országot felölelő közösséggel a WTA a szakemberek sokszínű hálózatát kapcsolja össze, a kisvállalkozásoktól a nagyvállalatokig. A WTA-hoz való csatlakozás értékes partneri kapcsolatokat, együttműködési lehetőségeket biztosít a bor- és turisztikai ágazatban.
Bálint László mostantól tanácsadóként segíti aTokaj Art Winemárkaépítését elsősorban a borokon és pezsgőkön keresztül. A 2024-es pezsgő alap házasítását már ő fogja végezni. Továbbá támogatja a boraik, pezsgőik tovább fejlesztését, marketingjét, valamint a borászattal kapcsolatos egyéb projektek kialakításában is részt vesz.
“Számomra a legszebb feladat, amikor érlelés után a borok házasításáról kell dönteni, figyelembe véve a pince stílusát, a korábban kialakított brand-eket, és mindezek mellett évről évre a lehetőségekhez képest úgy összekombinálni a tételeket, hogy az összeházasított bor sokkal jobb minőségű legyen, mint külön-külön bármelyik hordó. Jelmondatom: játék a hordókkal."- írja Bálint László Facebook oldalán.
Megkeresésünkre hozzátette: "Komplex, sok mindenre kiterjedő együttműködést kezdtünk el, mely nem csak arról szól, hogy részt veszek a borok és pezsgők elkészítésében, házasításában, hanem tudatosan építünk fel egy modern márkát, melyben tulajdonképpen a Tokaj Art Wine életérzést szeretnénk megmutatni, átadni. Tállya és a készülő beruházások valós lehetőséget adnak ezeknek kibontakoztatására".
Bálint László a Borkollégium és a WSET London akkreditált oktatója, több sikeres magyarországi és külföldi borászat tanácsadója, borszakíró. Munkássága kiterjed a pezsgőkészítés tanácsadásra is a szőlőfajták kiválasztásától teljes folyamat ellenőrzéséig. Több évtizedes tapasztalattal rendelkező borkóstoló, borbíráló, három éve a Winelovers Wine Awards nemzetközi borverseny elnöke.