Magyarok és a bor: hagyomány, ízlés és élmény vezérli a fogyasztást
Ma 11:24
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa ősszel átfogó kutatással mérte fel a hazai borvásárlási és borfogyasztási szokásokat. A bemutatott adatok alapján a különböző alkoholtípusok fogyasztási gyakorisága az elmúlt 5–10 évben összességében stabil maradt, a legtöbb ital esetében a fogyasztók döntő többsége hasonló gyakorisággal iszik, mint korábban. Ugyanakkor minden kategóriában megjelenik egy kisebb, de érzékelhető arányú új fogyasztói kör, főként likőr, cider, alkoholos üdítők (alkopop/hard seltzer) és pezsgő tekintetében.
A borfogyasztás gyakoriságát tekintve a felnőtt lakosság több mint fele fogyaszt bort valamilyen rendszerességgel, legtöbben legfeljebb havonta. A férfiak körében magasabb a borfogyasztók aránya, és a fogyasztás az életkor előrehaladtával is nő. A magasabb iskolai végzettségűek és jobb anyagi helyzetűek körében szintén nagyobb arányban jellemző a borfogyasztás. Regionális különbségek is láthatók, de összességében a borfogyasztás leginkább a 45 év feletti, magasabb státuszú csoportokra jellemző.
A magyar felnőttek borral kapcsolatos attitűdjeit továbbra is a hagyományos szemlélet határozza meg. A többség a minőséget elsősorban az üvegpalackos csomagolással azonosítja, és a bort a magyar kultúra szerves részének tekinti. A válaszadók jelentős hányada úgy gondolja, hogy egy a borversenyeken elért jó helyezés a bor jó minőségére utal, miközben a mértékletes borfogyasztást egészségesnek tartják. Jellemző vélekedés az is, hogy minél idősebb egy bor, annál értékesebb.
A fogyasztási motivációk között messze a bor ízének szeretete dominál: tízből közel nyolc magyar elsősorban az ízélmény miatt választ bort. Ezt követi a borok kellemes, lazító hatása, valamint az a benyomás, hogy a borivás elegáns, kulturált tevékenység. Sokan az egészségre gyakorolt kedvező hatásokat is fontos szempontnak tartják, ugyanakkor a jó ár-érték arány és a széles kínálat szintén jelentős szerepet játszik.
A társas tényezők is kiemelkedőek: sokan azért fogyasztanak bort, mert a barátai, családtagjai is ezt az italt fogyasztják, illetve mert a borfogyasztás illik a személyiségükhöz vagy életstílusukhoz. A stresszoldó funkció, a hagyománytisztelet és a korábbi pozitív élmények ugyancsak erősítik a bort választók körét.
A magyarok borfogyasztása érzelmi, kulturális és ízélményalapú – a mindennapi életben pedig inkább élvezetet és kikapcsolódást, mintsem csupán az alkoholfogyasztás szerepét tölt be.








