Megpróbáltam rájönni: mitől népszerű egy bor?

Ferenczi Csilla
2018. szeptember 03., 11:00


A világ egyik legnépszerűbb bormárkája (Barefoot) évi kb. 270 millió palack bort értékesít, amihez persze sok-sok feltételnek kell teljesülnie. Hogy milyen ismeretlenek vannak a népszerűségi egyenlet bal oldalán, arra próbáltam választ találni a legutóbbi Winelovers Bestseller borkóstolón.
Megpróbáltam rájönni: mitől népszerű egy bor?
Mivel a Winelovers Webshop legkeresettebb pincészetei sorakoztak fel ezen a késő nyári estén, elsőkézből kaphattam tippeket arra a Gellért Hotel teraszán, hogy mi lehet a kulcs. Bár több beszélgetőtársam mondta, hogy ő is egyre próbálja megválaszolni a kérdést, én most úgy érzem, közösen végre megtaláltuk a választ. 
 
„Nagyon fontos, hogy valami feltűnő legyen, az élénk színek például jól működnek”
– kezdett bele Pühra Bea, az ország egyik legkapósabb borát készítő Nyakas Pincészettől. Hozzátette, az is kell, hogy kóstoláskor ne okozzon csalódást a bor: lehetőleg találkozzanak az illatok és zamatok, és persze legyen jó a bor ár-érték aránya.
 
Megpróbáltam rájönni: mitől népszerű egy bor?
Fotó: Gellér Anna

A címke és a megjelenés fontosságára egyébként mindenki felhívta a figyelmemet, Bea például a pincészet ló motívumát hangsúlyozta, ami náluk főszerepet kap, és már a csavarzáron is ott figyel, ráadásul dombornyomottan, arany színben.

„Az elegáns, letisztult új címkéink mellett egyébként a megfelelő fajták kiválasztása is lényeges, nálunk például fehérben az Irsai, rozéban a kékfrankos vezet. Mi ugye eleve csak reduktív borokkal foglalkozunk, és szerencsére ennek a technológiának az előnyei jól érvényesülnek a borokban: könnyűek, gyümölcsösek, illatosak, tehát olyanok, amit a fogyasztók keresnek. Ráadásul pontosan ez az Alföld erőssége” –  magyarázta Molnár Ferenc, a hajós-bajai Csanádi Szőlőbirtok borásza.

Mivel biztos voltam benne, hogy nem csak két szereplős az egyenlet, tovább faggattam a borászokat és a pincészetek képviselőit, hogy szerintük mi a népszerűség titka. És mivel nemrégiben a Dubicz Pincészet megnyerte a címkedesign Oscarját, Dunai Dettihez fordultam válaszért. „Meglátjuk, hogy mennyire lesz hatással az eladásokra a díj, mindenesetre nagyon örülünk neki. Nekem eleve fontos volt, hogy egy szupermarket polcára felkerülve jól látszódjon a bor és ne tűnjön el a tömegben” – mesélte, majd hozzátette, nagyon sokat számít az is, hogy mit és hogyan beszélnek egy borról akár a származási helye, vagyis a borvidék, akár a szőlőfajta kapcsán.
 
Megpróbáltam rájönni: mitől népszerű egy bor?
Fotó: Gellér Anna

„Ha sokat hall róla az ember, akkor szívesebben nyúl érte: a népszerű borvidékek sokat is tettek ezért. Viszont azon a néhány borvidéken kívül a fogyasztók a többit már valószínűleg nem tudnák mind felsorolni, úgyhogy ezen próbálunk mi is dolgozni a Mátra kapcsán.
Ezért fontos a borászatoknak egy-egy ilyen borkóstolón is részt venni. Minél több emberrel kell találkozni, hogy halljanak róla, lássák, szokják a márkát és a borvidéket.”

És ha már a jól ismert borvidékekre terelődött a szó, akkor elindultam az egyik legszebb balatoni kilátással rendelkező pincészet standja felé, amelynek fehérborai nem hogy ott vannak a fogyasztók favoritjai között, de ma már egyenesen megkerülhetetlenek. A badacsonyi Laposa Borbirtokról van szó, ahol Laposa Lilla mesélt nekem arról, szerinte mi lehet a titok.
 
Megpróbáltam rájönni: mitől népszerű egy bor?
Fotó: Gellér Anna

„A mai öt tételünk közül négy teljesen a világ trendjeit követi, hiszen frissek, letisztultak, elegánsak és könnyedek, ami persze alkoholtartalomban, testben is kiérződik.
Ettől függetlenül észrevettük azt is, hogy eléggé árérzékenyek az online vásárló fogyasztók, és inkább a már jól ismert, bevált tételeket választják elsősorban” – avatott be, ráerősítve sejtéseimre. Ha viszont jól néz ki a bor, jó az ára, és már a márkát is ismeri, akkor nagyobb eséllyel fog legközelebb is az adott pincészet bora után nyúlni, annak akár egy már prémium szintet képviselő tételéhez.

Erről mesélt nekem Vörös Attila is, a Hilltop és a Kamocsay Prémium márkák nagykövete. „Lényeges elemnek tartom a megbízhatóságot is. A Hilltop egy jól felépített márka: biztonsággal hozza a megszokott minőséget, tudod, hogy mit várj tőle, és széles körben elérhető” – mesélte.
 

Mindkét brand esetében fontos a külső megjelenés, és a prémium márka esetében pedig még fontosabbá vált a márka pozícionálása a címke által. A Hilltop és a Kamocsay címkék között, bár van némi hasonlóság, az arányok el vannak tolva. Előbbinél a Hilltop, mint márkanév a főszereplő, utóbbinál a főborász, Kamocsay Ákos neve. „Gondolj csak bele, még mindig a nők vásárolnak több bort. És ha egy hölgy elmegy egy hiperbe, és mondjuk nem borszakértő, akkor vajon mi alapján fog választani, pláne ha nincs neki kedvenc pincéje, borvidéke, szőlőfajtája? Azt fogja levenni, ami szimpatikus és ami szép, szóval a címke még mindig nagyon fontos, és mindig az is lesz.”

Úgy éreztem, még valami hiányzik a recepthez… Egy másik, régóta trendi borvidék egy képviselőjéhez léptem hát oda, egész pontosan Günzer Normanhoz (Günzer Pincészet).
 
Megpróbáltam rájönni: mitől népszerű egy bor?
Fotó: Gellér Anna

„Szerintem a címke és a beltartalom harmóniája nagyon fontos. A címke legyen vagány, ha a bor is az. Annak ellenére, hogy Villányból jövünk, egyébként kezdünk átállni a középtestes borokra, a Kadarka például most nagy kedvenc. Idén nem is csinálunk prémium bort, ami nagyon nagy lépés. Viszont túl vagyunk két nagyon jó évjáraton, és rengeteg prémium, illetve szuperprémium kategóriás bor van most a pincében. Amúgy ha sorrendet kéne felállítani, akkor a borvidék szerintem a második helyen szerepel a címke után. Fajtához is lehet valaki hű, márkához is lehet, de általában mindenki hű egy adott borvidékhez.”

Végül az egyik legfelkapottabb esküvői helyszín, a Haraszthy Pincészet Bak Zsófiját kérdeztem ki. „Nagyon függ a kérdés a mennyiségtől is, hogy mennyire lehet teríteni a bort. A Sir Irsai például az éves palackszámunknak több mint a felét teszi ki, és itt akkor meg is említeném az elérhetőséget. Azt, hogy mennyire könnyen hozzáférhető a bor, és aztán azt is, hogy mennyire megbízható. Mert ha azt kapod a bortól, amit elvársz, amit már ismersz, akkor minden rendben van.

Nem utolsó sorban a Birtok és az Étterem is kell a képlethez, ezeknek maradandó élményt kell nyújtaniuk, sőt még valami pluszt is, ha kilátogatnak hozzánk az emberek. Ha egy komplett szolgáltatást kapsz, akkor exkluzívnak és különlegesnek érzed majd a dolgot, és utána tök jó lesz, ha meglátod a borunkat esetleg egy üzlet polcán is” – avatott be Zsófi. 

„A piramis alján lévő birtokborok rendkívül fontosak, hiszen ezek készülnek a legnagyobb palackszámban, ez jut el a legtöbb emberhez, sok esetben az első benyomást adva a pincészetről. Ezeknek nagyon rendben kell lenniük, mert ha itt elbukunk, akkor nem lép tovább a fogyasztó" – ezt már Nádasi Andrástól (Villa Tolnay) tudtam meg. 
Tehát jó áron, picit többet kell adni, mint más: beltartalomban, odafigyelésben.

"Szerintem a legfontosabb tényező a szerethetőség. Mivel a bor bizalmi termék, azt a lépcsőt a legnehezebb megugrani, hogy megismerjék a borodat. Ha ez megvan, jó a sztori, szerethető a bor, hiteles emberek állnak mögötte, akkor nyert ügyed van. Ezért fontos borkóstolókra járni, rendezvényeket szervezni. Opció lehet a címkével is kitűnni a tömegből, esetünkben ez kevésbé harsány, hiszen a svájci tulajdonos legfontosabbnak tartott értékei a megbízhatóság, precizitás, állandó jó minőség, amit a címkénk is közvetít. Ráadásául boraink egy részét osztrák és svájci neves éttermeknek szállítjuk, ezért fontos, hogy a címke megjelenése a célpiac elvárásainak is megfeleljen. Érdekes megfigyelni egyébként, hogy egy nemzetközi bormárka milyen más címkével adja el ugyanazon borát Németországba (szögletes, egyszerű feliratok) vagy Angliába (színes grafikák, kiugró, feltűnő dolgok)" – folytatta. 
 
Megpróbáltam rájönni: mitől népszerű egy bor?
A Villa Tolnay és Kamocsay Prémium borok képviselői. Fotó: Gellér Anna

András azt is elárulta, hogy természetesen számít az is, hogy melyik borvidékről származik a pincészet, ahol egyfajta divathullámzás is megfigyelhető, volt már Villány, Szekszárd, Tokaj, Balaton divat. Ezeket pedig ki kell használni, meg kell tudni jól lovagolni. Hozzátette: "A Villa Tolnay például nem Badacsonyt, hanem Balatont ír már minden borára, ami bár visszalépésnek is tűnhet, de azt gondoljuk, hogy a Balaton, mint régió és életérzés sokkal többet mond a fogyasztónak, legyen az akár hazai, akár külföldi. Ez utóbbi ráadásul jobban be tudja lőni, hogy honnan származik a bor, hiszen Közép-Európa legnagyobb taváról már jó eséllyel hallott korábban."
 
A fentiek alapján tehát összeírtam a listámat, ami akár még tanulságul is szolgálhat arról, hogy milyen feltételeknek kell teljesülnie ahhoz, hogy egy adott bor népszerűvé váljon (nem sorrendben):
 
  • feltűnő címke
  • megbízható márka
  • jó ár-érték arány
  • könnyű elérhetőség
  • divatos borvidék
  • világtrendeknek megfelelő borstílus
  • komplett élmény, amit a pincészetnél kap a vendég
  • hiteles arc a bor mögött
 
És hogy mik szerepeltek az én népszerűségi listámon ezen az estén? A következő tételek:
 
Bárdos és Fia Pincészet, Pinot Noir Rosé 2017 // Csanádi Szőlőbirtok, Chardonnay 2017 // Dubicz Borászat, 1014 Hárslevelű // Frittmann Borászat, Ezerjó 2017 // Günzer Pincészet, Kadarka 2015 // Haraszthy Pincészet, Sir Irsai 2017 // Kamocsay Prémium,  Ihlet Cuvée 2015 // Laposa Birtok, Illatos 2017 // Nyakas Pince, Budai Irsai Olivér 2018 // Villa Tolnay, Zöldvelteini Tavasz 2017