Borturizmusban Ausztria lehet a példakép

Borászportál
2014. március 27., 11:14


Bormarketing - Sok hasonlóság van a hazai és az osztrák bortermelés terén, érdemes volna a bormarketing területén is együttműködni. Tavaly rekord évet zárt Ausztria, a borexport értékben elérte a 137,5 millió eurót, a literenkénti ár 3 euró fölé emelkedett - írja a Privátbankár elemzésében.
 
Borturizmusban Ausztria lehet a példakép
Ausztria minőségi boraira az elmúlt két évtizedben figyelt fel a világ, az ország bortermő vidékei a világ bortermelésének egy százalékát adják. A sógorok 45 000 hektáron termelnek szőlőt, kétharmadán fehér szőlőfajtákat - a 35 engedélyezett szőlőfajtából 22 fehér és 13 kékszőlő.
Az osztrák bortermelés nagyban hasonlít a hazai gyakorlathoz: a tradicionális, legtöbbször öt hektár alatt gazdálkodó borászatoknak sikerült elérniük, hogy kitűnjenek minőségükkel és egyedi jellegükkel. Jancis Robinson, a neves borszakíró átlagpontjai szerint az osztrákok fehérborban egyenesen világelsők.
Tavaly rekord évet zárt Ausztria, a borexport értékben elérte a 137,5 millió eurót, a literenkénti ár 3 euró fölé emelkedett. Összességében – a gyengébb termés ellenére – az export nem csökkent 45 millió liter alá, ennek 95 százaléka palackozva hagyja el az országot.
 
Nem a borért mennek
Bár Ausztria a borturizmus tekintetében iskolapélda lehet, ott sem minden régióban a bor képviseli a legfőbb vonzerőt. Erről egyértelmű képet ad, hogy a hazai polgárok által legtöbbet látogatott tartomány a viszonylag közeli sípályáiról híres Stájerország – a tavalyi 435 ezer magyar vendégéjszaka 70 százalékát télen jegyezték fel. Gerhard Wohlmuth, a régióból érkező borszakember szerint látogatóik különösen nagyra értékelik a változatosságot: egyik nap egy Michelin-csillagos étteremben, míg másnap egyszerű falatokat és a ház borát kínáló kimérésekben étkezhetnek.
Borturizmusban Ausztria lehet a példakép
Az osztrák sípályák nagy vonzerőt jelentenek (fotó: www.bbc.com)
Burgenlandba főleg nyáron látogatnak a magyarok, amikor a borturizmus is hangsúlyosabb. A vendégéjszakák száma itt nem éri el a 27 ezret, ám a határon innen található közeli szálláshelyek miatt a turisták számát magasabbra becsülik.
Közös programok kellenek
Mindkét ország több évszázada termeszt szőlőt és készít borokat, ráadásul jelenleg Ausztriában már körülbelül 3 százalék azon borértők aránya, akik nemcsak a táj, de kifejezetten a borok és gasztronómia miatt látogatnak el egy-egy régióba. Arányuk fokozatosan nő Ausztriában és Magyarországon is, ezért is jelentenek fontos célcsoportot a borászatok és a turizmus számára – mondta el az I. Magyar-Osztrák Bortalálkozó ötletgazdája, Emanuel Lehner, az Österreich Werbung közép-európai vezetője.
A sok hasonlóság miatt aligha meglepő, hogy a szervezők és a résztvevők az összefogás szerepét emelték ki: szerintük fontosak a közös borfesztiválok, rendezvények, ahol a borkínálat mellett a tradíciók is érvényesülni tudnak és a kulturális értékeknek is jut szerep. Összefogásra adnak lehetőséget a borbárok, borszaküzletek, helyi borokat kínáló éttermek is. A borászok közötti párbeszédet, akár az informális találkozókat és közös kóstolókat is érdemes ösztönözni – hangzott el.
Borturizmusban Ausztria lehet a példakép
 
A borturizmus jelentősége Horkay András, az Országos Borszakértő Bizottság elnöke szerint megkérdőjelezhetetlen. Az összefogásra pedig nemcsak egy-egy borvidéken belül, de a borvidékek között, regionális és országos szinten is szükség van a bormarketing építéséhez.
Szemlézett tartalom. Az eredeti cikk a Privátbankáron.hu-n olvasható.