“Ki van kényszerítve, hogy összeszedjük a gondolatainkat, és lényegre törően, 12 percben bemutassuk a borainkat”

Borászportál
2025. június 06., 11:33


A Winelovers Wine Awards nemzetközi borversenyen minden évben tudatosan szerveznek olyan programokat, amelyek összehozzák a borászokat a világ különböző pontjairól érkező beszerzőkkel, importőrökkel, sommelier-kkel és gasztronómiai döntéshozókkal. A cél az, hogy a bemutatott borok ne csupán aranyérmeket nyerjenek, hanem polcokra is kerüljenek – akár Bécsben, Varsóban, Koppenhágában vagy Londonban.
“Ki van kényszerítve, hogy összeszedjük a gondolatainkat, és lényegre törően, 12 percben bemutassuk a borainkat”
Minden borászat más, és különböző célokkal érkeznek a versenyre. Van, akinek arra van szüksége, hogy egy megnyert aranyérem feltüntetésével a hazai áruházláncokban könnyebben észrevehetővé váljanak a borai, és van, aki a kísérőprogramokon szeretne üzletet kötni. A Meet the Buyer az exportra törekvő borászatok számára nyújt egy kötöttebb bemutatkozási lehetőséget, míg a Winelovers X-en, amelyen a külföldi kereskedők mellett a hazai HoReCa szektor is képviselteti magát, a borászatok kötetlenebb formában állítanak ki.
 
A tiszta, természetes, terroir borok voltak a legnépszerűbbek
A badacsonyi Illés Borászat letisztult, kifinomult, a női borász keze nyomát magán viselő boraival néhány éve hívta fel magára a figyelmet. A nagy áttörésre sem kellett sokáig várni: a Winelovers Wine Awards nemzetközi zsűrije tavaly 91 pontra értékelte Holdkő 2022 nevű olaszrizlingjüket, amely így aranyérmet nyert, a hordós érlelésű fehérborok között a 10., a Top 100 bor listáján pedig a 44. helyet szerezte meg.
 
“Ki van kényszerítve, hogy összeszedjük a gondolatainkat, és lényegre törően, 12 percben bemutassuk a borainkat”
Az Illés Borászat a 2024-es Winelovers 100 díjátadó eseményén
 
Nemcsak a borainkkal neveztünk, hanem részt vettünk a Winelovers X rendezvényen is, amely egyrészt tartalmas beszélgetéseket és új szakmai kapcsolatokat hozott számunkra, másrészt több konkrét üzletet is kötöttünk” – meséli Illés Anita, az Illés borok készítője. „A fehérborok közül az olaszrizling iránt mutatkozott a legnagyobb érdeklődés: mind a házasítás, mind pedig a 2022-es évjáratú, hordós érlelésű Holdkő iránt jelentős kereslet alakult ki, ami az eladásokban is tükröződött. A borokat Belgiumba, Svédországba és Hollandiába is értékesítettük.” Anita hozzátette: a pinot noir borukról is pozitív visszajelzéseket kaptak, és a cabernet franc-ból is szállítottak Hollandiába.

Mi lehetett a népszerűségük oka? Anita szerint a vásárlók leginkább a tiszta, természetes, a helyi adottságokat hűen tükröző borokat keresték. „Borászatunk kiváló adottságú területekkel rendelkezik a Csobánc déli oldalán, a Bács-hegy alján, valamint Káptalantóti bodoki részén. Ezek a dűlők mind eltérő karakterrel bírnak, és a boraink ezt szépen visszaadják. Emellett fontosnak tartom, hogy a borász személyesen mutassa be a saját borait – ez bizalmat teremt a külföldi kereskedőkben is.”
 
A Meet the Buyer kötött formája segíti a hatékonyságot
A Homola Pincészet képviseletében Gál Zsombor export tanácsadó volt jelen tavaly a Meet the Buyer-en. “Azt tapasztalom, hogy a borversenyen elért eredményeket később lehet hasznosítani, a Meet the Buyer-en viszont gyors kapcsolatépítés zajlik. A kettő persze egymást erősíti”. A csopaki pincészet több eredményes tárgyalást is folytatott: az Egyesült Államokba két csatornán keresztül szállítottak bort, és egy belga kapcsolat is megerősödött. Volt, akivel már korábban is ismerték egymást, de például egy tajvani kereskedővel a rendezvényen találkozott először. “A legnépszerűbbek a könnyedebb fehérbor-stílusok voltak, a 100% Balatonból például sokat exportáltunk, ez a lokális brand tetszett a kereskedőknek. A prémium borokat nem utasították el, az Egyesült Államokba küldtünk belőlük, de a mennyiség nem ebből volt” - mondta Gál Zsombor. 
 
“Ki van kényszerítve, hogy összeszedjük a gondolatainkat, és lényegre törően, 12 percben bemutassuk a borainkat”
A Homola Pincészet a 2024-es Meet the Buyer eseményen
 
Ez a kötött találkozási forma, mint a Meet the Buyer, nagyon hatékony tud lenni, mert szemtől szemben találkozhat a borász a kereskedővel, és - jó értelemben - ki van kényszerítve, hogy összeszedjük a gondolatainkat, és lényegre törően, 12 percben bemutassuk a borainkat. Érdemes előre készülni, hogy a találkozások célravezetőek legyenek, és többféle bort vinni, hogy preferencia szerint legyen választási lehetőség.
 
A Winelovers borversenyek hozzájárultak a sikereikhez
A pincészetünket elsősorban a rajnai rizlingjeinkről és a Legenda Cuvée-ről ismerik. Az elmúlt években számos elismerést szereztünk a Winelovers borversenyeken, aminek komoly hatása volt ismertségünkre és az eladásainkra is” - meséli Cseri Eszter a pannonhalmi Cseri Pincészet értékesítési vezetője. “2019-ben a Legenda Cuvée elnyerte a „Legjobb bordói házasítás” címet. Ennek köszönhetően hatalmas érdeklődés indult el a bor iránt. A három csúcsrajnainkat, a Sextust, a Septimust és az Octavust azóta is nevezzük a már nemzetközivé vált Winelovers Wine Awards-ra is, és mindig kiváló eredményeket érnek el. Több alkalommal is elhozták a „Legjobb hordós fehérbor” és a „Legjobb Rajnai rizling” díjakat. Azóta gyakorlatilag nem tudunk annyit készíteni belőlük, amit ne lehetne eladni”.
 
“Ki van kényszerítve, hogy összeszedjük a gondolatainkat, és lényegre törően, 12 percben bemutassuk a borainkat”
Népszerű a Cseri Pincészet egyik tétele a tavalyi Winelovers Wine Awards kísérőeseményen
 
Tavaly a borverseny egyik kísérőprogramján, a Gálavacsorán is részt vettek,  ahol több külföldi partnerrel azóta is aktívan működő kapcsolatuk van. A boraik eljutottak Lengyelországba, Svájcba és Belgiumba is. “Voltak ugyan már meglévő kereskedői kapcsolataink ezekben az országokban, de ezúttal új partnereket is megismertünk. Ez azért is nagy eredmény, mert a magyar rajnai rizling nem tartozik a nemzetközileg keresett borok közé, de a boraink minősége mégis meg tudja győzni a kereskedőket.”
 
Eszter azt is elmondta, hogy egyes külföldi piacon az alap kategóriás boraik aratnak sikert, máshol a csúcsboraik. Dániában például a Primus, egy korai szüretelésű, maradékcukros rajnai rizlingjük van jelen. “Olyan széles rajnai rizling palettával rendelkezünk, hogy minden borkedvelő megtalálja a hozzá illő stílust. A nemzetközi piacokon különösen jól szerepelnek az alacsonyabb alkoholtartalmú, maradékcukros boraink, érdekes módon ezt a stílust nem minden hazai szakmai szereplő értékeli. Ettől függetlenül hisszük, hogy a sokszínűség és a minőség előbb-utóbb meggyőző tud lenni mindenki számára”.
 
Villányi sikerek könnyedtől a testesig
A villányi borász, Maul Zsolt eddig minden évben nevezte a borait a Winelovers Wine Awards-ra. Tavaly a Creator 2020 a 29. helyen végzett, és elnyerte a „Legjobb gyümölcshangsúlyos vörösbor” címet is. A Solar 2023 a 77. helyre került, emellett a „Legjobb illatos borok” kategóriájában a 4. helyet szerezte meg. A Démon 2020 pedig a lista 98. helyén szerepelt, ezzel a „Tanninhangsúlyos vörösborok” kategóriájában a 19. helyezést érte el. 
 
“Ki van kényszerítve, hogy összeszedjük a gondolatainkat, és lényegre törően, 12 percben bemutassuk a borainkat”
Maul Zsolt a borairól mesél a Gálavacsorán
 
A Meet the Buyer eseményen neki is sikerült hosszú távú kapcsolatot kialakítania egy lengyel importőrrel, aki azóta rendszeres megrendelőjükké vált. “Az együttműködés során eddig nyolcféle bort szállítottunk számukra – ezek között szerepelt az alacsonyabb árkategóriás Irsai Olivér is, ugyakanakkor több prémium tételünk is kifejezetten jól fogyott, különösen a Lator borunkat övezte nagy érdeklődés” - emelte ki Maul Zsolt borász. Elmondása szerint a Lator, amely 100% villányi franc, az egyik legjobb ár-érték arányú, prémium kategóriás, testes vörösboruk. Egyelőre boraik lengyel vinotékákban érhetők el, de már tárgyalásokat folytatnak arról is, hogy hosszabb távon a helyi áruházláncok polcaira is bekerülhessenek.
 
 
“Ki van kényszerítve, hogy összeszedjük a gondolatainkat, és lényegre törően, 12 percben bemutassuk a borainkat”
 
Mi az a Meet the Buyer?

Képzeld el, hogy 12 perc alatt eljuthatsz az első kóstolótól egy nemzetközi exportlehetőségig. A Meet the Buyer program éppen ezt kínálja: gyors, célzott üzleti találkozókat, ahol minden perc számít. Ez a boros rapid randi olyan neves nemzetközi beszerzőkkel - buyer-ekkel - hozza össze a borászatokat, akik kimondottan Közép- és Kelet-Európa borai iránt érdeklődnek, és új tételeket keresnek portfóliójukba, így a program remek lehetőséget kínál a régiós borászatoknak, hogy belépjenek új piacokra.

Mi az a Winelovers X?

Van akinek a kötetlen találkozás hozza meg a sikert. A Winelovers X egy szakmai kóstoló, ahová kizárólag a borpiac aktív, döntéshozó szereplői kapnak meghívót. Magyar éttermek és borkereskedések beszerzői, szállodaláncok F&B menedzserei, gasztronómiai influencerek és szakújságírók, a borverseny nemzetközi zsűrijének tagjai, valamint a meghívott külföldi buyerek vesznek részt rajta. A borászatok így közvetlenül a döntéshozókkal beszélhetnek, visszajelzéseket kaphatnak, és akár új üzleti partnereket találhatnak.

Kinek éri meg nevezni, és a részt venni a Winelovers Wine Awards kísérő programokon?
 
  • Akinek stabil, minőségi portfóliója van,
  • Akit érdekel a nemzetközi piac,
  • Aki szeretne közvetlen kapcsolatot építeni beszerzőkkel,
  • Aki nyitott a visszajelzésekre, és készen áll fejlődni.

További információk:

Horváth Alexandra
+36 30 777 2664
horvath.alexandra@winelovers.hu
Winelovers borok az olvasás mellé