"A magyar borágazat minden szereplője csak profitálhat ebből" - Sikerrel zárult a BOR2025 Hungarian Wine Summit


2025. szeptember 26., 10:31


Szeptember 8–13. között Budapest és több hazai borvidék adott otthont a BOR2025 Hungarian Wine Summit-nak, amely a magyar bor eddigi legátfogóbb nemzetközi bemutatkozása volt. Az esemény során több mint 150 szakmai vendéget - köztük száznál is több nemzetközi kereskedőt - láttak vendégül, akik testközelből ismerhették meg a magyar bor sokszínűségét és értékeit.
\
A rendezvény egyik központi eleme a kétnapos szakmai esemény volt szeptember 10–11. között Budapesten. Az első nap négy mesterkurzusa mélyreható ismereteket nyújtott a magyar borok legfontosabb, nemzetközi piacon is versenyképes fajtáiról és stílusairól - a pezsgőktől a vulkanikus terroir borokon át az ikonikus vörösekig és a tokaji édes borkülönlegességekig. A napot egy kötetlen hangulatú Gulyás Party zárta, ahol 30 borászat kínálta kóstolásra a borait.
 
\
 
A második nap középpontjában az üzleti kapcsolatépítés állt. Több mint 100 nemzetközi kereskedő vett részt a programon, akik mintegy 1200 célzott B2B találkozót bonyolítottak le közel 80 hazai borászattal. Emellett a Tasting Zone kóstolóprogram keretében további 233 különböző tétellel ismerkedhettek meg.
 
\
 
A Summit egyik legfontosabb idei újítása a kétszeresére bővített Study Tour program volt, amelynek keretében a résztvevők akár négy különböző borvidéket is bejárhattak egy hét alatt. A két turnusban szervezett tanulmányutak során a vendégek Tokaj, Eger, Szekszárd, Villány és a Balaton környékén tehettek látogatást; Budafok, Pannonhalma, Sopron és Etyek idén már teljes értékű partnerként csatlakozott a programhoz. A túrák minden helyszínén pincelátogatások és sétálókóstolók várták az érdeklődőket, amelyek személyesebb, közvetlenebb élményt kínáltak, lehetőséget teremtve arra, hogy a borok mögé történetek és arcok is társuljanak.
 
\
 
 
Varga Tamást, a Steigler Pincészet borászát kérdeztük arról, mik a tapasztalatai a B2B eseményről, ill. a buyerek soproni borvidéken történő látogatásáról.
 
Sopronba már első nap érkezett egy csoport, az Erhardt étteremben volt egy vacsora, amin mi is részt vettünk, két másik soproni borászattal. Itt is bemutattuk a borainkat, de vacsora közben még kevésbé figyeltek fel ránk, elég fáradtak voltak, ami érthető, hiszen egész nap úton voltak. Utána azonban spontán áthívtam őket a pincénkbe, ahol még több tételünket meg tudták kóstolni, ez volt az igazán jó buli! Nagyon jók az ilyen szervezések, de ezekre mint lehetőség kell tekinteni, proaktívan kell hozzáállni, és hozzá kell tenni a magunk ötleteit.
 
A 450 éves pincében a magyar tölgyfahordók között állva, hajnalig beszélgetve és borozva sokkal közelebb kerültünk egymáshoz, mint egy formális vacsorán. Ezek az élmények megmaradtak bennük, és ezt később a B2B találkozón is érezni lehetett, ahol már nem idegenként, hanem ismerősként ültünk egymással szemben. Ott már csak „átbeszéltük” a borokat, sztoriztunk, oldott, természetes hangulatban zajlott minden.
 
Volt olyan japán kereskedő is, akivel ugyan hivatalos meetinget nem tartottunk, de a pénteki pincelátogatás során jó kapcsolat alakult ki, azóta is levelezünk egy potenciális megrendelésről. A B2B találkozókat egyébként is tudatosan készítettem elő: minden partnernek előzetesen írtam egy bemutatkozó e-mailt, majd az esemény után ismét felvettem velük a kapcsolatot, ezúttal már valamilyen közös élményre utalva. A dél-koreai partneremnek például a saját anyanyelvén írtam egy rövid üdvözletet, értékelték ezeket a személyes gesztusokat. több komoly kapcsolat is alakult: egy német és egy lengyel kereskedőnek már mintát is küldtünk.
 
\
 
Mely boraitok keltették a legnagyobb érdeklődést a kereskedők körében?
 
A zöldveltelini pezsgőnk kifejezetten sokak figyelmét felkeltette, nem véletlenül, hiszen egy valóban különleges tétel (a Winelovers TOP 20-as listájára is felkerült). Érdekes módon a japánokat és a kínaiakat a hordós, nagytestű fehérborok hozták lázba, számukra ez testesíti meg a prémium kategóriát. Az amerikai vendégek ezzel szemben a narancsborok iránt voltak kifejezetten nyitottak.
Úgy gondolom, hogy az ilyen nemzetközi eseményeken elsősorban a helyi fajtákra érdemes koncentrálni. Ezek a borvidékre jellemző, egyedi karakterű borok adják meg azt a különlegességet, amellyel igazán ki tudunk tűnni a nemzetközi mezőnyben. Mi ragaszkodunk ehhez az irányhoz – és eddigi tapasztalataink alapján úgy látjuk, hogy ez meghozza a gyümölcsét.
 
 
A résztvevők aktív érdeklődést mutattak, végig nagy lendülettel követték a programokat, és a visszajelzések is minden szempontból pozitívak voltak. A szakmai programokat színes kiegészítő élmények tették teljessé, amelyek hozzájárultak a kötetlenebb hangulathoz, kapcsolatépítéshez is.
 
\
 
A borászok is maximálisan odatették magukat, aktívan vettek részt a bemutatkozásokon, kóstolókon, és hozzájárultak az esemény sikeréhez. A résztvevők számos országból érkeztek, így valóban sokrétű, nemzetközi társaság gyűlt össze.
 
A BOR2025 kezdeményezés tartalmas, jól szervezett, és a tapasztalatok alapján komoly eredményeket hozhat a magyar bor exportjának és nemzetközi pozíciójának erősítésében. 
 
Reméljük, hogy lesz folytatása – a magyar borágazat minden szereplője csak profitálhat egy ilyen szintű, nemzetközi figyelmet kapó eseményből.
 
Winelovers borok az olvasás mellé