Szepsy István: nem vagyunk csúcsszereplők a világban, de azok leszünk

Borászportál
2016. március 10., 21:28


Az egyik legfontosabb feladat elismertetni a termőhelyet, amelyhez elengedhetetlen a hagyomány, a minőség és a megfelelő ár kialakítása. Ezen fő gondolatmeneten haladt végig Szepsy István a Borjog és Bormarketing Konferencián megtartott előadásában, amely után mi is feltettük kérdéseinket a mádi borásznak.
Szepsy István: nem vagyunk csúcsszereplők a világban, de azok leszünk
Szepsy István
Szepsy István beszámolt róla, hogy javult Tokaj pozíciója a nemzetközi borvilágban, de még nem elegendő mértékben. Sok tapasztalatot sikerüt szerezni az elmúlt években, ami mindenképpen előrelépést jelent. Itt elsősorban a talajvizsgálatokat emelte ki. Beszámolt arórl, hogy 8-20 méteres fúrásokat végztek több dűlőben is, ahol a rétegzettséget és az összetételt elemzték. „Nagy borvidék nincsen jó talajadottságok nélkül, és a legjobb tokaji dűlőkben 100 féle kőzet is van” - jelentette ki Szepsy.

A borász 6 település, 23 dűlőjében gazdálkodik, amelyből 13 első osztályú és ezekről választották le a csúcstermőhelyeket. Itt idős szőlők és régi típusú furmint klónok találhatóak. De mi a jelentősége az öreg tőkéknek?


A furmint, mint fajta régen nem kapott elég figyelmet. Szepsy István elárulta, hogy még ő is gondolkodott rajta, hogy leválogatja. De szerencsére elvetette az ötletet. Ellenben 14 évvel ezelőtt egy furmint szelekcióba kezdett, és 200 klónt vizsgáltak. Erről is mesélt nekünk:

 
Tokaj egyik fő terméke az aszú, amelynek köszönhetően az egész világ megismerte a borvidéket. Azonban ennek az előállítása a legdrágább termelési eljárás, nem lehet és nem is szabad versenyezni a világ más technológiailag édes boraival - mondta. Egy kilogramm aszúszemből körülbelül 1,2 liter bor készül. Szepsy István a jövőben csak dűlőszelektált furmintból fog aszút készíteni, csúcstermőhelyekről. Ezek csakis azok a területek lehetnek, amelyek egyszerre képesek jó minőségű száraz furmintot és aszút is adni.

Miért van szükség a magasabb ár kialakítására? A válasz az, hogy észrevegyenek minket, és tekintélye legyen a borvidéknek. Ezeknek a boroknak más a minősége, szellemiségük és gondolati tartalmuk van - jegyezte meg.
 
A világ nagy márkái nem hasonlíthatóak össze ár alapján. Nem vagyunk csúcsszereplők a világban, de azok leszünk. A hagyományt, a minőséget és az árat ehhez kell igazítani - zárta le előadását Szepsy István.