Elkerül a bormarketing az AMC-től

Borászportál
2012. január 04., 19:41


A Magyar Turizmus Zrt. látja el 2012. április 1-től a közösségi agrár- és bormarketing tevékenységgel kapcsolatos feladatokat az Agrármarketing Centrum (AMC) helyett – áll a kormány december végi közleményében. Az AMC kampányait az utóbbi időben elég sok kritika érte a szakma részéről, legutóbb például a Borravaló.hu foglalkozott azok rossz megvalósításmódjával, és vélhetően alacsony hatásfokukkal.
Elkerül a bormarketing az AMC-től
 
Az AMC megy, Fazekas marad
A kormányhatározat szerint a közösségi agrár- és bormarketinggel kapcsolatos szakmai felügyeletet továbbra is a vidékfejlesztési miniszter látja el. Fazekas Sándor február 15-éig kapott arra határidőt, hogy a bor forgalombahozatali járulékának – amelyből jelenleg a bormarketing-feladatokat, és az ellenőrzést finanszírozzák – megszüntetését jogilag is előkészítse. Az ezek szerint a feladataitól megváló AMC nemrégiben írt ki egy kétmilliárd forintos marketingtendert ügynökségeknek – írja az Agromonitor.hu. (A cikk a hirdetés után folytatódik!)

 

Kampány kampány hátán
A közbeszerzési hirdetmény 2011. december 31-én jelent meg az online uniós közbeszerzési értesítőben (TED), a részvételi jelentkezési határidő pedig már január 9-én lejár. Az eljárás egyetlen nyertesével két évre kötnek keretmegállapodást, a beszerzés becsült értéke nettó 750 millió forint, ami a teljesítés során még 180 százalékkal, azaz 1,35 milliárd forinttal emelkedhet – derül ki a szervezet közbeszerzési hirdetményéből. A feladat része a médiafelület vásárlása is.
Az AMC a gyorsított eljárást a marketingtender mintafeladatul szolgáló Kiváló Magyar Élelmiszer (KMÉ) védjegy kampányával indokolta, az ahhoz szükséges médiafoglalást ugyanis 2012. január 31-éig meg kell kezdeni, ami más, közbeszerzési eljárási határidőkkel már nem lenne tartható. A gyorsított eljárást az is indokolja, hogy a közbeszerzés engedélyeztetése (a VM és a fejlesztési tárca jóváhagyásával) és előkészítése több hónapot vett igénybe, a működésre és a közbeszerzésre vonatkozó jogszabályok pedig folyamatosan változnak – mondta Simon Péter, az AMC igazgatója a Napi Gazdaságnak.
Még egy uborkavész nem lesz!
A keretmegállapodás előnye az lehet az igazgató szerint, hogy így gyorsabban tudnak majd reagálni egy-egy termékkel kapcsolatos problémákra, mint például volt a tavalyi, Németországból indult „uborkavész” is, ami visszavetette az uborkafogyasztást. (Egy-egy kampány megszervezésére közbeszerzést kellene kiírni, ami időigényes, például nyílt eljárásnál az ajánlattételi határidő 40 nap.) A 750 millió, plusz 1,35 milliárd forintos keretösszeget pedig azért kellett így meghatározni a tenderben, mivel még nem tudni, jövőre mennyit költhet majd erre a feladatra az AMC.
Ki lesz a szerencsés?
Az AMC 2012-ben alapfeladata ellátására egymilliárd forintot költhet, amit még kiegészít a tavalyi, több mint 200 millió forintos maradványösszeg. Az utóbbi a terven felüli bevételekből jött össze (nagy része a marketingszervezet által szervezett Országos Mezőgazdasági és Élelmiszer-ipari Kiállítás bevételeiből származik). A marketingtenderre jelentkező cégek közül kiválasztottakkal január 13-án kezdik el a tárgyalásokat. A nyertesnek várhatóan évente mintegy tíz, belföldi kampányt, illetve külföldi élelmiszer-promóciót kell szervezni, a szerződések átlagos értéke 30 millió forint.
Magyar bor. Mindenkor?
Közben megjelent egy cikk a Borravalo.hu-n – A körhintából nincs kiszállás címmel – amely az AMC legutóbbi, az ünnepek alatt elindított óriásplakát kampányát górcső alá véve, arra kíván rámutatni, mennyire nem megfelelő azok megvalósításmódja.
Elkerül a bormarketing az AMC-től
Ezeket a kampányokat nem a nagyáruházak fizetik. A borászok. (Fotó: Varga Pincészet)
A szerző, Kántobandi szerint nemcsak a plakáton megjelenő magyar hímzéses falvédő jelleg tanúskodik alacsony színvonalú grafikai kivitelezésről, de maga a bormarketing által kiötlött „Magyar bor mindenkor” szlogen sem képes ellátni eladásösztönző funkcióját, hisz’ annak üzenete éppen az lenne, hogy a magyar lakosság ne csak az ünnepek alkalmával, hanem a hétköznapokban is fogyasszon jó minőségű hazai bort. Ezért aztán e szlogen szerepeltetése az ünnepi időszakban, aligha ér el magas hatásfokot – így a blogger.
A cikk, alighogy felkerült a Facebook közösségi portálra, máris kiváltotta több borpiaci szereplő egyetértését, és egyúttal az AMC-vel szembeni kritikáját.
Forrás: Magyar Közlöny; Agromonitor.huNapi GazdaságBorravaló.hu
Szerkesztette: Németh Richard
Winelovers borok az olvasás mellé