Gourmet: prémium fesztivál prémium közönségnek

Németh Richárd szövegésfotó
2013. május 30., 10:27


Interjú - "Az előző két évet látva biztosan mondhatom, hogy a Gourmet-ra látogató közönség már érti a koncepciót és erősen különbözik az átlagfesztiválok tömegétől. Ide elsősorban azok látogatnak el, akiket érdekel a minőségi étkezési kultúra és már tudatosan keresik a jobb, egészségesebb ételeket, alapanyagokat. Célunk, sőt küldetésünk, hogy újabb és újabb embereket vonjunk be ebbe a körbe, reméljük ez idén is sikerül." Nemes Richárddal, a Gourmet Fesztivál főszervezőjével beszélgettünk.
Gourmet: prémium fesztivál prémium közönségnek
 
A Gourmet Fesztivál egyre színesebb programkínálattal és kiállítói felhozatallal rendelkezik, ugyanakkor a tavalyihoz képest idén kevesebb borászat lesz jelen. Mennyiben alakítottátok át a tavalyi koncepciót, és miért?
Nemes Richárd: Idén igyekeztünk még több éttermet megnyerni a Gourmet-nak, ez sikerült is, hiszen a tavalyi 33-hoz képest idén már közel 50 étterem mutatkozik be, ugyanakkor valóban csökkentettük az egyénileg kiállító borászatok számát, elsősorban azért mert elképzelésünk szerint a Gourmet inkább gasztro- mint borfesztivál. Odafigyeltünk azonban arra, hogy a bor- és italkínálat összességében ne csökkenjen, sőt, ha lehet, gazdagodjon. Több olyan kiállítónk van, amelyek bizonyos kezdeményezés mentén sok-sok termelőt képviselnek egy márkanév alatt – velünk lesz idén például a Csopaki Kódex, a Badacsonyi Kör, a Terra Hungarica, és ne feledkezzünk meg a kereskedőkről és borbárokról sem (pl. Bortársaság, Radovin, Divino, Zona Borbár). Természetesen a kitűnő borokon túl képviseltetik magukat a kézműves és prémium sörök valamint a jobbnál jobb pálinkák és más rövid italok is.
Milyen rendezőelv szerint válogattatok azok között, akik kiállítóként jelentkeztek? Hisz’ tudni, viszonylag sokan vannak, akik a „kapun kívül” maradtak.
N. R.: Ügyelünk a Gourmet kínálatának minőségére, ezért meghívásos alapon lehet bekerülni a kiállítók közé. Sajnos a hely szűke miatt így is kimaradt néhány kitűnő vendéglátóhely, pedig a tavalyihoz képest új területrésszel bővítettük a rendezvényt. A kiállítók jó részét, különösen az éttermeket egy, a Sziget által megbízott tanácsadó csapat ajánlásai alapján választottuk ki. Másrészt a kínálat nagyságára is ügyelnünk kell. A kíállítóknak akkor éri meg megjelenni, ha a megfelelő kereslettel, azaz vendégsereggel találkoznak, ezért a fenntarthatóság érdekében csak óvatosan emelhetjük a kiállítók számát.
 
Idén már négynapos a rendezvény, csütörtöktől vasárnapig tart, s az első nap a szakmáé. Mivel készültök számukra?
N. R.: Hosszú távon azt szeretnénk, ha a szakmai nap több lenne egy 0. napnál, ezért idén két kisebb szakmai programmal is készültünk. A Slow Food Central Budapest szervezésében kerül megrendezésre a (már teltházas) Sajt! 2013 Szakmai konferencia, továbbá egy kerekasztal beszélgetés keretében bemutatkozik a Magyar Gasztronómia Egyesület által alapított Aranyszalag Minőség élelmiszer tanúsítvány is, amellyel a jövőben a legszigorúbb feltételek mellett díjazzák az arra érdemes termelőket. Mindkét programot egy közös sétáló kóstoló követ, amelyen hazánk legjobb sajtjaival és az Aranyszalag Minőség jelöltjeinek termékeivel ismerkedhetnek meg a részt vevők. Természetesen ezentúl, ha az időjárás is úgy akarja, a kiállítók ezen a napon fogadják szakmai partnereiket, a sajtó képviselőit, és kitűnő hangulatban egymást is vendégül látják.
Az árakat tekintve idén is látszik a törekvés, hogy mintegy a boros rendezvények mintájára, a Gourmet-n is egyre inkább a kóstolásra, az ízlelgetésre helyezitek a hangsúlyt. Ötszáz és ezer forintért a kilátogatók ízelítőket kaphatnak egy-egy ünnepelt, mondhatni sztárétterem kínálatából. Érti már ezt a Gourmet-elgondolást a sokszor nem épp’ a kifinomultságáról hírhedt magyar fesztiválközönség?
N. R.: Az előző két évet látva biztosan mondhatom, hogy a Gourmet-ra látogató közönség már érti a koncepciót és erősen különbözik az átlagfesztiválok tömegétől. Ide elsősorban azok látogatnak el, akiket érdekel a minőségi étkezési kultúra és már tudatosan keresik a jobb, egészségesebb ételeket, alapanyagokat. Célunk, sőt küldetésünk, hogy újabb és újabb embereket vonjunk be ebbe a körbe, reméljük ez idén is sikerül.
Az idei kampányotok során a gulyás szót sikerült a sajtófelületekbe beleégetni, mint a fesztivál központi témáját. Rólad tudható, hogy a borok terén az őshonos, autentikus fajtákért rajongsz – a gulyás esetében is efféle hagyománytisztelő beidegződésről van szó?
N. R.: Kicsit pontosítanék, borban is mindenevő vagyok. Az más kérdés, hogy Magyarország jövőjét és nemzetközi sikerpotenciálját elsősorban a saját fajtáinkban, és egyedi termőhelyeinkben látom. A gulyásról természetesen nem én döntöttem, ez inkább arról szól, hogy hagyományos ételeinken keresztül próbáljuk meg összekötni a hétköznapi étkezési kultúrát a csúcsgasztronómiával, és egyben azokat is megnyerjük a Gourmet Fesztivál ideájának, akik távolságtartóak és fenntartással kezelnek bizonyos ételeket.
A kókuszos spárgahabbal, lazaccal és pácolt fürjtojással készült csalánpürére vagy mondjuk a kamcsatkai rákkal töltött pelmenyire gondolsz? Azért nyugtass meg, hogy egy kiadós gulyásozás előtt te is megkóstolod ezeket.
N. R.: Bizonyára. De nem hagyhatom ki a gulyásleves-jégkrémet sem. :-)
Winelovers borok az olvasás mellé