Beleillik az USA-ban hódító bortrendbe a cserszegi fűszeres

Brezóczki Barbara
2016. január 13., 21:18


Kimondhatatlan és lefordíthatatlan. Kaliforniában hódítanak a nyelvtörő szőlőfajták és borok. Miért lehet izgalmasabb egy bor, aminek nevét alig tudjuk kiejteni? Az a jó bor, amiről nehéz beszélni? 
Beleillik az USA-ban hódító bortrendbe a cserszegi fűszeres
Egy kaliforniai borrégió, Lodi borászainak előrejelzései alapján, meghökkentő trendek figyelhetők meg a borfogyasztók körében. Egyre növekszik azoknak a száma, akik kevésbé kötik a bor fogyasztását bizonyos szabályokhoz, jellemzően az „igyunk amit akarunk és amikor akarjuk” elvet követik. 

A Lodiwine.com szerint a fogyasztók számára azok a borok, amelyeknek kiejtése nem egyszerű, több izgalmat és fantáziát rejthet önmagában, ezért szakítanak a már tradicionálisnak mondható fajtákkal. Olyan borokat kóstolnak, amelyekről eddig alig, vagy egyáltalán nem hallottak, gondolunk itt a xinomavro, falanghina, négrette, valdiguié, assyrtiko fajtákra. 
Magyarországon a cserszegi fűszeres nevének kimondása állítja elsősorban nagy kihívás elé a külföldi fogyasztókat. A cserszegi fűszeressel a Hilltop borászatnak sikerült betörnie az angliai piacra. Többek között, a pincészet népszerűségét is ez a bor hozta meg, amit 1998-ban az alacsony árkategóriájú borok palettáján az „Év Fehérbora” elnevezéssel illettek Angliában. Neve szinte kimondhatatlan annak, aki nem magyar, viszont pont ebben rejlik sikere, hiszen külföldön „The Unpronounceable Grape”, azaz kimondhatatlan szőlő néven forgalmazzák. 

A „The Unpronounceable Grape” megjelenését követően, felmerült némi kétség a szakértőkben, vajon Magyarország hátránnyal indul-e a nemzetközi porondon? Egyes borok és szőlőfajták neve egyrészt kimondhatatlan, másrészt pedig nehezen fordítható. A cserszegi fűszeres mellett, akadnak azonban hasonló nehézségű fajták, melyeknek kiejtése okozhat némi fejtörést a külföldi borrajongóknak, gondoljunk csak a bíbor kadarkára, kövidinkára, juhfarkra, és ha már Neszmély, nem kell messzire mennünk: ott az Irsai Olivér. 
 
Beleillik az USA-ban hódító bortrendbe a cserszegi fűszeres

A divat nem örök, még a borok piacán sem. A 21. századi fogyasztó, valami olyanra vágyik, aminek magas az újdonságértéke, hiszen az élet túl rövid ahhoz, hogy mindig ugyanazt a bort igyuk. Talán első kiejtésre bonyolult lehet, de hosszútávon egy olyan marketingfogás lehet a borászatok számára, ami nemcsak megkülönbözteti, de egyben egyedülállóvá teszi őket a nemzetközi piacon – írja Elizabeth Gabay.
 
A nyelvtörő lenne az új trend a borok piacán?  Hajrá cserszegi fűszeres, mi drukkolunk!