Günzer Zoltán és az NC 700 D esete

Borászportál
2013. szeptember 24., 19:49


Teszt - „Borászok motoron”, akár ez is lehetett volna cikksorozatunk felcíme, melyet pár hete indítottunk azzal a céllal, hogy olyan termelőket mutassunk be olvasóinknak, akiknek a bor mellett a két keréken való száguldás a másik szenvedélyük. Mivel lapunk egyik fő együttműködő partnere, a Honda rendelkezésünkre bocsájtotta teljes gépparkját, így már csak a motorok terén megfelelő jártassággal rendelkező borembert kellett megtalálnunk. Nos, ezúttal a villányi Günzer Zoltán volt a célszemélyünk.
Günzer Zoltán és az NC 700 D esete
 
Günzer Zoltán és az NC 700 D esete
Két ikon: Günzer Zoltán és az Integra (fotó: Németh Richard)
Ahonnan a történet indul…
Günzer Zoltán és családja 1993 óta termel bort a Villányi borvidéken. Kezdetben fél hektáron dolgozva évi 1500 palack bort tudtak előállítani, majd 1998-tól kezdve hozzáláttak az időközben megvásárolt termőterületek beültetéséhez, húsz hektárra növelve a birtokméretet. Technológiai beruházásuk 2011-ben indult, s tart egészen a mai napig.
„Az egyedülálló adottságokkal bíró Villányi hegység, kelet-nyugati elhelyezkedése folytán a szőlőtermesztés számára kitűnő éghajlati terület. A nagyrészt déli lejtők sajátos mikroklímát varázsoltak Magyarország legdélibb borvidékére, így ide érkezik a legtöbb napsugárzási energia (évi 2100 óra). A Villányi borvidék nevesebb dűlői (mint az Ördögárok, a Jammerthal, a Bocor vagy a Kopár) nagyobb lejtőszöggel rendelkeznek, mint a síkvidéki szőlőterületek, így ezek több talajhőt adnak át és kevesebb savat termelnek, ideálissá téve a kiválasztott részeket kékszőlő termesztésére. Egyes dűlők önálló mikroklímával rendelkeznek, így a dűlőszelektált borokban érvényesülhet leginkább a sajátos illat- és ízvilág” – mondja Zoltán, miközben éppen az Ördögárok legmélyebb pontján teszi sztenderre a Hondától egyhetes tesztelésre kölcsönkapott NC 700D Integrát.
Günzer Zoltán és az NC 700 D esete
fotó: Németh Richard
Katlanban, lenn
„Fogunk borokat is kóstolni, de szerettem volna, ha látjátok ezt a környezetet, ahol a legjobb boraim készülnek. Az Ördögárok dűlőt 2001-ben vezettük vissza a szőlőtermesztés körforgásába, hatodmagammal. Ez a különleges adottságokkal bíró termőterület közel 50 hektár, ahol korábban egy majd’ 50 éves erdő burjánzott. El tudod képzelni, mekkora munka volt azt kiírtani, majd elvégezni a meliorációt” – mondja Zoltán. „Korábbi feljegyzések szerint 1954-ben még komoly szőlészeti munka folyt a területen, amiből elismerésre méltó beltartalmi értékű borok születtek. 2004-ben zárult le a munka, aminek köszönhetően a teljes terület újra gépi munkával történő művelésre alkalmassá vált. Az innen származó borok testesek, tartalmasak, és a dűlőre jellemző egyedi illat- és ízvilággal bírnak. Az Ördögárokban tapasztalható katlan-hatás biztosítja azt a hőösszeget, ami lehetővé teszi, hogy az egyes évjáratok állandó színvonalon teljesíthessenek.”
Günzer Zoltán és az NC 700 D esete
fotó: Németh Richard
Teszt – Szabadidő motorozás
A motorról és Zoltán tesztélményéről már a 100-150 évvel ezelőtti villánykövesdi sváb világot megelevenítő Fülemüle Csárdában beszélgetünk, néhány palack Günzer-bor és pár autentikus fogás kíséretében. Aki olvasta e cikksorozat korábbi részeit, annak kitűnhetett, mennyire rátapintott a Honda a különböző motoros karakterek eltérő igényeire. És ezt most itt nem a pr követelmények kedvéért írjuk, ilyet ugyanis nem támasztott velünk szemben a Honda. Mi több, külön ösztönözte a borászokat arra, valljanak negatív benyomásaikról is, hogy korrekt feedback-et kaphassanak. A nagykátai hordómanufaktúra ügyvezetője, Ézsiás György például az F6B dinamizmusát dicsérte, de jelezte, maximum a fia alatt tudná elképzelni, ő ugyanis már sokkal több, a kényelmet szolgáló extrára vágyik. A fiatal mecseknádasdi borászhölgy, Hetényi Emese pedig a VFR 1200 FD automata-üzemmódját részesítette előnyben, de leginkább csak városban. Országúton ugyanis célszerűbbnek tartotta a manuális sebességváltást.
Mivel az emberi agy úgy működik, hogy ha tulajdonosát kritikai megjegyzésekre buzdítják, akkor az kapásból elkezdi sorolni a negatívumokat és hibákat (lásd: klasszikus borbírálói munka), ezért valahol arra készültünk Günzer Zoltán esetében is, hogy tételesen elkezdi darálni, mi nem tetszett számára az Integrában. Meglepetésünkre a borász személyében nem az átlagos lelkületet tapasztalhattuk meg. „Ez a motor úgy jó, ahogy van. Mit bonthatok?” – rövid nevetés után azért mégis csak nógattuk, míg kóstolunk meséljen nekünk az integrás élményeiről.
Günzer Zoltán és az NC 700 D esete
fotó: Németh Richard
„Az Integra gyakorlatilag motoros testtartással vezethető, hiszen a plexi kiváló szélvédelmet nyújt. Stabilitás és kezelhetőség tekintetében pedig olyat nyújt, amit semmilyen robogó sem tudna. A motor lelke – ahogy én tapasztaltam – a speciális sebességváltó egység. A folyadékhűtéses, soros kéthengeres, 670 cm3 hengerűrtartalmú motor könnyű és kompakt. Beépítése alacsony súlypontot eredményez. Magas forgatónyomatékot biztosít az alacsony és közepes fordulatszám-tartományban, amit a motorosok általában használnak. Ehhez társul egy jó hatásfokú hajtáslánc, az alacsony károsanyag-kibocsátás és a kiváló üzemanyag-fogyasztás. A duplakuplungos, automata sebességváltó ugyan elősegíti a kényelmet, de bevallom őszintén, magam sem használtam egynél többször. Ha engem kérdezel, ez egy tipikusan szabadidős motor” – mondja Zoltán és már nyitja is az első palackot.
Günzer Zoltán és az NC 700 D esete
fotó: Németh Richard
Az Integra főbb jellemzői:
Mivel előző két cikkünk esetében jelezték olvasóink, szeretnének néhány „száraz infót” is a motorokról, ezért részükre külön ideidézzük a Honda Hungary Kft. egyik értékesítési vezetőjének, Török Gábornak a kiegészítéseit.
Dinamikus teljesítőképesség
A motor és a fejlett sebességváltó merev acél vázban helyezkedik el, így az Integra egy hagyományos motorkerékpár stabilitásával és kezelhetőségével rendelkezik. A kiváló felfüggesztés, a CBS-szel és ABS-szel kiegészített fék, a nagy átmérőjű 17”-os kerekek és a széles, elöl 120/70, hátul 160/60 méretű gumiabroncsok tovább fokozzák a motorozás élményét.
Kompakt, takarékos új kéthengeres motor
A teljesen új, 670 cm3-es soros kéthengeres motort kifejezetten alacsony (28 km/l (3,7 l/100 km)) fogyasztásra tervezték. Ez - a különösen az alacsony és közepes fordulatszám-tartományban leadott nagy forgatónyomatékkal együtt - kulcsszerepet játszik az Integra sokoldalú felhasználhatóságában és az általa nyújtott szabadidős motorozás élményében.
Második generációs duplakuplungos sebességváltó (DCT)
Az Integra DCT sebességváltója két tengelykapcsolóval rendelkezik a gyors és finom sebességváltás érdekében három üzemmódban. Manuális (MT) üzemmódban a vezető a kormány bal oldali markolatán levő billentyűkkel vált sebességet, az automata üzemmód (AT) pedig kétféleképpen állítható be: az S a sportos, a D a városi és országúti használathoz való.
Kóstolási jegyzet
Bocor 2009
A 2009-es évjáratban Kékfrankos 90 % és Syrah 10 % alkotja ezt a házasítást. A dűlő kitűnő adottságai (meredek déli lejtő, katlanhatás) és a szigorú terméskorlátozás köszön vissza a palackból, telt, testes, talán egy kicsit már tömény. 24 hónapos kisfahordós érlelés és a sok év potenciál a borban.
Chardonnay 2011
Egy kitűnő évjárat jól beérett szőlőjéből készült bora. A fajtára jellemző sok-sok gyümölcsösséget szépen kíséri egy leheletnyi újhordó használat. Jól behűtve a meleg nyári napok kísérője lehet.    
Günzer Zoltán és az NC 700 D esete
fotó: Németh Richard
Rosé 2012
Egy igazi Rosé Cuvée, ahol megtalálható benne Villány szinte minden fajtája. Könnyed szinvilág sok gyümölcsösséggel, tutti-fruttis illat és ízjegyek, szép savak.        
Portugieser 2012
A Jammerthal, Csillagvölgy és a BOCOR dűlő termése. Az évjárat eredménye sok gyümölcs, könnyed ízvilág és a Portugieser elengedhetetlen kísérője a bársonyosság.        
Cabernet Sauvignon 2011
A fajta jól beérett változatát mutatja amely egy sötét színű, nagytestű vörösbor. Izében a fűszeresség dominál a háttérben gazdag erdei gyümölcsökkel. 18 hónapig érlelődött új és használt tölgyfahordóban.    
Kadarka 2011
Az Ördögárok (50 %) és a BOCOR (50 %) dűlő termése, ahol a fajta érettebb, testesebb változatát ismerhetjük meg. Alacsony termésátlaggal (5 fürt/tőke) szüretelt, magas beltartalmi értékekkel bíró, mély színtónusú bor. 12 hónapot érlelték új és használt tölgyfahordóban, ügyelve a sok-sok gyümölcs megőrzésére. Alkoholtartalma és potenciálja több éves érlelést tesz lehetővé.    
Günzer Zoltán és az NC 700 D esete
fotó: Németh Richard
Ördögárok 2008
A Pincészet ikonikus bora, amely egy bordói házasítás az Ördögárok dűlőből; 60% merlot, 30% cabernet franc és 10% cabernet sauvignon. Az évjárat magas mustfokot és koncentrált beltartalmat eredményezett. A többszöri fürtválogatás után hat fürt éri meg a szüretet. Eredménye illatban édes fűszerek, egzotikus, telt izvilág, nemes fával kisérve. 22 hónapot érlelték új magyar 225 és 500 literes tölgyfahordókban.