Az utóbbi években egyre több egyetemen indult el a BorKatedra-kurzus, amelynek célja, hogy a fiatal generáció megismerkedjen a borkultúrával, a minőségi borfogyasztás alapjaival és a felelős alkoholfogyasztás fontosságával. A programról, a tapasztalatokról és a jövőbeli tervekről beszélgettünk Keszler Patríciával, a Magyar Bormarketing Ügynökség Borkatedra programjának szakmai felelősével.
K.-H. I.: Idén mely egyetemeken indult el a Borkatedra-kurzus?
Keszler Patrícia: A program tavaly ősszel indult három fővárosi egyetemen: az Óbudai Egyetemen, a Károli Gáspár Református Egyetemen és a Semmelweis Egyetemen. Ez volt a pilot félévünk, amely rögtön hatalmas érdeklődést váltott ki: az 50 fős kurzusok szinte azonnal beteltek. Már ekkor elérhető volt angol nyelvű képzés is a Semmelweisen, így a nemzetközi hallgatókat is bevonhattuk a programba. A sikeres indulást követően fokozatosan bővültünk: csatlakozott a Pannon Egyetem veszprémi kampusza, a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem, a Miskolci Egyetem, majd most ősszel az Eötvös Loránd Tudományegyetem, az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetem és a Széchenyi István Egyetem mosonmagyaróvári kampusza is. Jelenleg nyolc egyetemen, összesen tizenegy BorKatedra kurzus zajlik országszerte.
Mi a legfontosabb célja ennek a képzésnek?
A fiatal generáció megszólítása. A borfogyasztás általában is csökkenő tendenciát mutat, különösen a Z generáció körében. A Borkatedra célja, hogy a diákokat ne az alkoholfogyasztásra, hanem a mértékletes, minőségi borfogyasztásra és a bor mögötti kultúra megismerésére ösztönözzük. Ahogy Rókusfalvy Pál nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos úr is gyakran hangoztatja: „a bor kultúra”. Mi pedig ezt az üzenetet szeretnénk beépíteni a fiatalok gondolkodásába.
Keszler Patrícia, a Magyar Bormarketing Ügynökség Borkatedra programjának szakmai felelőse
Hogyan épül fel maga a kurzus?
Egy 12 alkalmas, 90 perces előadássorozatról van szó, amely átfogó tananyagra épül. Ezt még a pilot félév előtt dolgoztuk ki nemzetközi borakadémikusok és szakértők bevonásával. Az órák során a hallgatók megismerkednek a legfontosabb szőlő- és borfajtákkal, a magyar borvidékekkel, a program azonban nemcsak elméleti: minden kurzusban van két kóstolóóra is – egy fehérboros és egy vörösboros, négy-négy tétellel. Ezek mindig nagyon népszerűek. A tananyagban helyet kap ugyanakkor a fenntarthatóság, a gasztronómia, az étel–bor párosítás, kiemelten a Tokaji borvidék, valamint a bor és egészség témaköre is. Fontos számunkra, hogy a diákok ne csupán fogyasztók, hanem értő, tudatos borbarátok is legyenek.
A „Tiéd a mérték” kampány hogyan kapcsolódik a BorKatedrához?
Ez az egyik legkedvesebb kezdeményezésünk. A „Tiéd a mérték” edukációs kampányt játékos formában vittük be a kurzusokra. Egy rövid, borfogyasztási ismeretekre épülő tesztsor kitöltése után a legjobb eredményt produkáló diákokat egy kis versenyre hívtuk: egy deci bort kellett kitöltetniük egy pohárba, a nyertes pedig az volt, aki a legközelebb állt a pontos mennyiséghez. Meglepően komolyan vették a hallgatók a feladatot. A kampány legfőbb célja, hogy a fiatalok megértsék: a mértékletes borfogyasztás nem tiltás, hanem tudatosság. A kurzusok végén egyébként kérdőívet is intézünk a hallgatók felé, ami a Wine in Moderation oldalhoz kapcsolódik, ezzel is hangsúlyozva a felelősségteljes borfogyasztás fontosságát.
Milyen tapasztalataitok vannak eddig a diákokról?
A hallgatók vegyes hátterűek: vannak teljesen laikusok, de mindig akad egy-két diák, aki borászcsaládból érkezik. Az egyik legemlékezetesebb pillanatom Egerben volt, ahol egy fiatal lány sommelier-hez méltó precizitással mérte ki az egy decit; később kiderült, hogy valóban szőlész-borász családból származik. A visszajelzések szerint a diákok nagy része a kurzus elvégzését követően másképp kezd tekinteni a borra, tudatosabban választ, és magabiztosabban mozog a témában. Ez óriási siker számunkra, hiszen így ők is a BorKatedra „bornagyköveteivé” válnak a saját közösségükben.
Milyen újításokat terveztek a következő félévre?
Két irányban szeretnénk továbbfejleszteni a kurzust. Egyrészt nagy az érdeklődés a borturizmus iránt, ezért ezt a témát szeretnénk jobban beépíteni a tananyagba. Másrészt azt tervezzük, hogy az egyes egyetemekhez helyi borászatokat is bevonunk: például az egri vagy veszprémi kurzusokon a régió boraival dolgoznánk a kóstolóórákon. Ezzel nemcsak a tananyagot tesszük személyesebbé, hanem a helyi borászatoknak is bemutatkozási lehetőséget kínálunk.
Kik tartják az előadásokat, hogyan biztosítjátok a szakmai színvonalat?
Két neves, akkreditált borakadémiai intézménnyel dolgozunk együtt: a Borkollégiummal és a Central European Wine Institute-tal. Az oktatók nem frontálisan tanítanak, hanem interaktívan, beszélgetésekkel vezetik az órákat. A kóstolókon például közösen elemzik a borokat, azok illat- és ízvilágát. Ez a közvetlen légkör nagyon beválik a hallgatóknál.
Minden egyetemen elérhető angol nyelvű képzés is?
Jelenleg három helyszínen – a Semmelweis Egyetemen, az ELTE-n és a BGE-n – zajlik angol nyelvű kurzus, ahol sok a külföldi hallgató, de a jövőben ezt is szeretnénk bővíteni. A szabadon választható kurzus minden felsőoktatásban tanuló hallgató számára nyitott, függetlenül attól, hogy milyen szakon vagy képzési szinten (BA, MA, MSc, PhD) tanul, egyetlen követelmény, hogy meglegyen két lezárt egyetemi féléve. Nálunk gazdasági, műszaki, bölcsész, sőt művészeti karos diákok is ülnek egy padban – pont ettől olyan színes a BorKatedra közössége.
Melyek a hosszabb távú tervek?
Szeretnénk, ha a BorKatedra valódi országos hálózattá nőné ki magát, és minden régióban jelen lenne. Már most is több egyetem jelezte, hogy szívesen csatlakozna a következő félévben, de erről majd később tudunk konkrétumokkal szolgálni. Célunk, hogy a borral kapcsolatos tudás, felelősség és élmény természetes része legyen az egyetemi közegnek – hiszen a jövő minőségi borfogyasztóit ma neveljük ki.