A korlátlan borfogyasztást preferálják a magyar fesztiválozók

Dr Harsányi Dávid
2013. június 14., 15:13


Borászportál felmérés - Miért járunk boros rendezvényekre? Melyek a legkedveltebbek? Mi alapján választunk a tömérdek lehetőség közül? Kikkel szeretünk inni és mennyit? Ezekre és hasonló kérdésekre voltunk kíváncsiak tavaszi kutatásunkban, amelyet több mint 14 000-en töltöttek ki online formában.
A korlátlan borfogyasztást preferálják a magyar fesztiválozók
 
A korlátlan borfogyasztást preferálják a magyar fesztiválozók
 
Nagyon örültünk a sok visszajelzésnek, hiszen ezáltal valós képet kaphattunk a hazai borrendezvények fogadtatásáról. Az eredmények – hasonlóan korábbi kutatásunkhoz – az online felmérés miatt nem tekinthetők reprezentatívnak a teljes lakosságra, ugyanakkor jól mutatják az internetezők, és főként látogatóink véleményét.
A kutatás hátteréről
Az adatfelvételre 2013 áprilisában és májusában került sor. Olvasóink honlapunkról, Facebook oldalunkról és hírleveleinkből értesültek a kérdőívről, emellett pedig több más honlap és hírlevél hívta fel rá a figyelmet. A Borászportálról és hozzá köthető csatornáiról így 3000 olvasónk, míg más internetes oldalakról 11 000 felhasználó töltötte ki a kérdőívet.
 
A felfedezés öröme
Meglepő az az eredmény, mely szerint az internetezők csupán 2,5%-a nem volt az előző évben boros rendezvényen, a Borászportál látogatóknak pedig 1,5%-a.  Érdemes azonban egy pillanatra elgondolkodni, hogy miért is járunk boros rendezvényekre… Csupán a borok miatt? Vagy a társaság és a hangulat is befolyásol? A válaszadók közel háromnegyede, olvasóink 80%-a úgy nyilatkozott, hogy legfontosabb számukra ismeretlen borok, pincészetek felfedezése. Látogatóink felének lényeges szempont a borásszal való közvetlen találkozás is. Ez utóbbi szempont az általános válaszadói körben hátrébb sorolódott (kb. 30% említette), valamivel megelőzte a barátokkal való találkozás (38%) és a hangulat (37%) is. Ugyanakkor a válaszadók csupán 15%-a nyilatkozott úgy, hogy a kapcsolódó szolgáltatások (pl. koncert) döntő szempont számára. A bulizást pedig csak 2-3% jelölte meg.
A korlátlan borfogyasztást preferálják a magyar fesztiválozók
 
Az adatoknak látszólag ellentmond, hogy egy boros rendezvényen a második legfontosabb szempont a válaszadók számára a kiegészítő szolgáltatások megléte, amelyet csupán a hangulat előz meg. A Borászportál látogatóknál egyébként ezekkel egyenértékű a kevésbé ismert borászok jelenléte is, amelyre szintén 50% körüli említés érkezett. Számukra fontosabb az is, hogy sok ismert borász jöjjön el (45%).
Otthon a legjobb
A legnépszerűbb boros rendezvény a „házi borkóstoló”, amelyen olvasóink közel 80%-a részt vett az elmúlt egy évben. Emellett kisebb (15-100 fős) borkóstolókra a háromnegyede, borvacsorára pedig több mint fele elment. (A három érték az általános mintán 77%, 67% és 40% volt.) Érdekességként megemlíthető, hogy a Borászportál olvasóinak 28%-a (!) 5, vagy annál több kisebb borkóstolón is részt vett.
A korlátlan borfogyasztást preferálják a magyar fesztiválozók
 
Leggyakrabban kettesben érkezünk a boros rendezvényekre (az általános mintán 43%, a Borászportál olvasóknál 45%), de sokszor 5-6 fős társasággal (26, ill. 23%). Népszerű még a 4-es csoport is (egyaránt 16%) – ugyanakkor nagyon ritka az az eset, amikor valaki egyedül megy (3, ill. 5%). Az emberek leginkább párjukkal érkeznek, de gyakran baráttal, ismerőssel.
A korlátlan borfogyasztást preferálják a magyar fesztiválozók
 
All you can drink
Az internetezők negyede nagyjából 5000 forintot költ egy-egy rendezvény alkalmával, de közel ennyien valamivel 10 000 forint felett. 16% nyilatkozott úgy, hogy 15 000 forintot meghaladó ez az összeg. Olvasóink – nem meglepő módon – többet hajlandók fizetni az eseményeken. A válaszadók több mint 40%-a a fix belépős, korlátlan fogyasztással szervezett rendezvényeket preferálja. Érdekes ugyanakkor, hogy a többiek körében népszerűbb a kóstolójegy / fesztiválkártya használata, mint a készpénzes vásárlás.
Tanulságos az is, hogy míg az internetezők leggyakrabban (65%-ban) ismerőstől értesülnek a boros eseményekről, addig olvasóinknál ez az érték alacsonyabb, és leginkább (74%-ban!) boros hírlevélből, valamint boros honlapokról (52%) szerzik be az információkat. Minden bizonnyal ezzel van az is összefüggésben, hogy az általános médiát (más honlapokat, plakátokat, a rádiót) kevésbé használják ilyen célra.
A felmérés tehát érdekes adatokkal szolgált a boros rendezvényekre vonatkozóan, az olvasó pedig eldöntheti, hogy rá is igazak-e a megállapítások!
Levél a felmérés vezetőjének: harsanyi.david@chello.hu