A negyedik éve megrendezett Winelovers Wine Awards nemzetközi borverseny lebonyolítására június 29. és július 1. között került sor a margitszigeti Ensana Thermal Hotelben. A szervezők több mint ezer, egészen pontosan 1063 nevezésről adtak hírt; a tételek 13 országból érkeztek a tapasztalt zsűri elé. Idén a magyarországi Auchan is aktív szerepet vállalt a verseny promotálásában: az üzletláncnak köszönhetően közel 200 tétellel a retail lett az egyik legnépszerűbb nevezési kategória.
Még több buyer a zsűriben
A Winelovers Wine Awards a kezdetektől arra törekszik, hogy ne csupán egy borverseny legyen, hanem a közép- és kelet-európai borászatok egyik legfontosabb ugródeszkája a nemzetközi piacok felé. A verseny kísérőeseményei a borászokat a világ különböző pontjairól érkező beszerzőkkel, importőrökkel, sommelier-kkel és gasztronómiai döntéshozókkal is összehozza, hogy a bemutatott borok ne csupán érmeket nyerjenek, hanem a kereskedések polcaira és éttermek asztalára is kerülhessenek. A szervezők idén még inkább erre helyezték a hangsúlyt: a zsűritagok közé most még több buyer, forgalmazó és kereskedő kapott meghívást, a Meet the Buyer-en 28 (17 hazai és 11 olasz) exportra törekvő borászat mutatkozhatott be egy kötöttebb forma keretében, míg a Winelovers X-en, amelyen a külföldi kereskedők mellett a hazai HoReCa szektor is képviseltette magát, a borászatok kötetlenebb formában állítottak ki.
„A nevezések száma átlépte az ezret, ami számunkra egy fontos mérföldkő” – mondta Ádám Boglárka, a Winelovers ügyvezetője. „Már önmagában ez a növekedés is visszaigazolása annak a komoly szakmai munkának, amit az elmúlt években nemcsak a szervezésbe, hanem az előkészületekbe, a folyamatos fejlődésbe, és a releváns, előremutató visszajelzések beépítésébe fektettünk.
Ami azonban a legnagyobb büszkeséggel tölt el, hogy a borászokat nemcsak elismerésben részesítjük, hanem valódi, gyakorlati támogatást is igyekszünk nyújtani az értékesítés terén.
A borverseny mellett kiemelten fontosnak tartjuk B2B eseményeink színvonalának emelését, a nemzetközi buyerek gondos kiválasztását, valamint az Auchan Magyarországgal kötött stratégiai megállapodást – mindez együtt egy olyan erős csomagot alkot, amely kézzelfogható lehetőségeket kínál a hazai pincészetek számára a piaci érvényesüléshez és a hosszú távú növekedéshez. Fontos, hogy mi elsősorban a lehetőséget tudjuk megteremteni, innentől kezdve pedig a borokon van a sor, hogy megmutassák magukat."
Ádám Boglárka, a Winelovers ügyvezetője
“A verseny kitűnően volt megszervezve, a szervezők nemcsak vendégszeretőek, hanem igazi profik is voltak, a borok színvonala pedig valóban kiváló! A Winelovers X-en sikerült igazán nagyszerű termelőket felfedeznem, minden szempontból kifogástalan volt a rendezvény” - mondta Mikk Parre Európa-bajnok sommelier, aki a gyümölcshangsúlyos vörösborok specialistája volt a zsűriben.
Mikk Parre, Európa Bajnok Sommelier
A legnagyobb számú nevezés természetesen Magyarországról érkezett, nemzetközi szinten pedig a legtöbb borral Olaszország nevezett. Az Italian Trade Agency közreműködésének köszönhetően az olasz borok bemutatkozhattak továbbá a Winelovers X rendezvényen, és részt vettek a Meet the Buyer programban is, hiszen számukra is kiemelten fontos, hogy új exportpiacokat hódítsanak meg.
A verseny a klasszikus, 100 pontos rendszerben zajlott: az édes borok, a pezsgők, a rozék és az illatos fehérek mellett volt reduktív és hordóban érlelt fehérbor kategória is, a vörösek a gyümölcs- és tanninhangsúlyos vörösborok csoportjára oszlottak, és további új kategóriákat is bevezettek. A gyöngyöző-, és habzóborok, a transvasée technológiával készült, valamint a tankpezsgők a tradicionális erjesztésű pezsgőktől elkülönítve versenyeztek. Volt egy saját szekció a natúr boroknak, és külön futottak az áruházi polcokra szánt retail borok. Ez a kategória kifejezetten a kiskereskedelemben is elérhető, nagyobb mennyiségben forgalmazható borokra fókuszált.
Aranyérmek csak 90 ponttól, Grand Gold csak 95 felett!
A nevezett borok közül nyolc ért el 95 vagy afeletti pontszámot és kapta meg a legrangosabb elismerést, a Grand Gold díjat. Ezek között hat magyar bor szerepelt. A legmagasabb pontszámot – 98 pontot – a Grand Tokaj Terroir Selection Amforában Érlelt Tokaji Eszencia 2013 kapta, amely az utóbbi évek egyik legnagyobb nemzetközi sikert arató bora. A dobogón a Préselő Pincészet Préselő Aszú 2016 (95 pont) és a Kreinbacher Birtok Egoiste tradicionális erjesztésű pezsgője (95 pont) osztozott.
A mezőnyt a sokszínűség jellemezte idén: az első öt helyezett közé eszencia, aszú, pezsgő és száraz fehérbor is bekerült. Az olasz Nativ borászat Vico Riviera N99 bora elsőként nyert nagyaranyat a száraz fehérborok közül.
A borok értékelése az OIV 100 pontos módszerével történt, az érmek a következők szerint kerültek kiosztásra:
Néhány egyéb eredmény a teljesség igénye nélkül
A legjobb vörösbor a Bock Capella Cuvée 2012 lett, a legjobb magyar száraz fehérbor pedig a Holdvölgy Expression 2021, amely egyben a Best of Hárslevelű díjat is elnyerte. A legjobb olaszrizling a Dobosi Borbirtok Baricska-dűlő Olaszrizling 2023, a kékfrankosok közül a Kovács Pince Kékfrankos Válogatás 2022 bizonyult a legjobbnak. Összesen 193 bor szerzett aranyérmet, emellett 354 ezüstérmet és 275 bronzérmet osztottak ki. A legeredményesebb hazai borászat 7 aranyéremmel a Sauska, aki ezzel elnyerték a Winery of the Year címet.
A Winelovers Wine Awards az angolszász típusú bírálati rendszert alkalmazza. Ilyen például több olyan, Londonban megrendezett verseny, mint a Decanter World Wine Awards (DWWA), az International Wine & Spirits Competition (IWSC) vagy az International Wine Challenge (IWC). Ez a rendszer nagyobb rugalmasságot biztosít: nincs limitálva a kiosztható érmek száma, így minden kiváló bor kaphat elismerést, ha a “sokat kóstolt”, nemzetközi zsűri arra érdemesnek találja. Ezzel együtt – mivel nem köt a nevezésszámhoz mérten „kötelezően kiosztandó mennyiségű” díjat sem – amelyik bor nem éri el a kellő pontszámot, az ajánlás, illetve érem nélkül marad. Vagyis a borok nem egymással versenyeznek, hanem egy általános, nemzetközi mérce alapján kerülnek elbírálás alá.
Elegancia mindenek felett
A verseny elnőke és házigazdája ezúttal is Bálint László DipWSET, a Borkollégium oktatója volt, aki szerint a borok értékelésében fajtától függetlenül az elegancia vált kulcsfontosságú szemponttá. “Mind a fogyasztók, mind a szakmai bírálók ezt keresik a borokban. Ez a trend különösen a fehérboroknál figyelhető meg, ahol a túlzott fajtakifejezés helyett egyre inkább a harmónia, a letisztultság és az ízbeli kedvesség kerül előtérbe” - mondta a zsűri elnöke.
Véleménye szerint a borászoknak érdemes lenne ennek megfelelően alakítaniuk a stílusukat. “A piac telítődött azzal a megközelítéssel, amely kizárólag a fajta jellegét akarja előtérbe helyezni. Az átlagfogyasztó nem feltétlenül fajtát keres – hanem egy kellemes, harmonikus bort. A hangsúly az élvezhetőségre, az egyensúlyra helyeződött, nem pedig arra, hogy a bor milyen fajtából készült. Az utóbbi időben az elegáns fehérborok arattak sikert, és a zsűri is ezeket értékelte magasabb pontszámmal” - emelte ki Bálint László.
Szeptemberben érkezik a Winelovers Wine Awards hazai bor szemléje! A Winelovers 100 magazin és a Winelovers 100 sétáló kóstoló a legjobb száz hazai tételt, valamint a kategóriagyőzteseket mutatja be a nagyközönségnek.