Tanulni a borokról szerencsére nem csak a hivatásos borászok kiváltsága, egyre többen szeretnék tudatosan élvezni azokat. De vajon hol kezdjük, ha elindulnánk ezen az úton? Mi mindenre tanítanak meg minket a borkóstoló kurzusok, a sommelier-iskolák vagy épp a boros élményestek?
Gabriela Teodorescu és Petzold Attila nemcsak tanítják a bor szeretetét, de maguk is szenvedélyes felfedezői annak. Mindketten a borszakma sokféle területén dolgoznak, szőlész-borász alapvégzettségük mellett Attila élelmiszermérnök, Gabriella többek között képzett sommelier. Ők mesélnek arról, hogyan lehet élménnyé tenni a tanulást egy pohár boron keresztül.
Kinek szól egy borképzés?
A szakértők szerint bárkinek. Petzold Attilához ugyanúgy érkeznek vendéglátósok, akiknek „a nyakukba szakadt” a borsor összeállítása, mint teljesen kezdők, akik egy vacsorához szeretnének biztos kézzel választani. Oktatóként pedig arra fókuszál, hogy a hallgatók pozitív élményekkel távozzanak. „Sosem mondok például olyat, hogy azt KELL érezni egy borban – nem, azt LEHET. Én meg tudom mutatni ezt a „lehet”-et, de a fogyasztónak is bele kell egy pici munkát tenni ebbe. Onnantól kezdve megjön a sikerélmény.”
Gabriela Teodorescu a saját üzletében tart bor-sajt párosításokat és kísérletező kóstolókat – nemrégiben például egy izgalmas és népszerű prosecco – jégkrém párosítást tartott –, ahol a tudás a gyakorlatban válik átélhetővé. „A sommelier iskolámban, amit most indítottunk, szintén abszolút gyakorlati az oktatás. Szeretnék például meghívni séfeket, hogy a diákokkal együtt készítsenek ételeket a borokhoz. Szeretném, hogy ezeken a kóstolókon keresztül is tovább fejleszthessék kóstolási képességeiket.”
Oktatás a Z generációnak – másként
„A fiatalok nem a tankönyvi tudást keresik, hanem az élményt” – állítják mindketten. Gabriela szerint a mai hallgatók gyors, azonnal használható, gyakorlati tudásra vágynak, és sokkal tudatosabb fogyasztók, mint a korábbi generációk. Attila ezt azzal egészíti ki, hogy a humor, az őszinteség és az empátia az, amivel be lehet őket vonni.
A borképzések is követik a világ változásait. Egyre nagyobb szerepet kap a fenntarthatóság, a natúr borok, a borpiaci tudatosság. „Most alapvetően siratjuk a fiatalokat, de azt vettem észre, hogy az alapozó oktatások, például a Borkollégium Ízelítő kurzusa rendszerint tele van. Ha kellően őszintén, kellően humorosan szólunk hozzájuk, akkor igenis meg tudjuk őket szólítani. Én elengedem azokat a kötöttségeket, amit egy iskola jelent – a lényeg, hogy minél többet röhögjön, de miközben röhög, a tudás megragad a fejében.”
Attila úgy látja, hogy a trendek akkor hasznosak, ha érthetővé tesszük a céljukat – és nem trükkökkel próbálunk értékesíteni, hanem tudással.
A világos, egyszerű, őszinte kommunikációnál szerintem nincs jobb. Én azt látom, hogy a trendektől és korosztálytól függetlenül is meglehet a hallgatók lelkesedése, ha egy kurzuson őszinte, humoros, de a humor mentén tudást átadó tudást kapnak.
A bormarketingnél ugyanezt tapasztaltam: költhetünk óriásplakátra vagy bármilyen aktivitásra, de ha nem tanítjuk meg a fogyasztót arra, hogy az értékeket felismerje a borban, akkor nem fogja szeretni a bort, mert nem érti, hogy mit kellene szeretni benne.”
Mindkét borszakértő elhivatott abban, hogy a borkultúra ne váljon elérhetetlenné. Attila még a legelső, bátortalan kérdést is komolyan veszi. „Lenne egy hülye kérdésem… kezdi a hallgató, és én ilyenkor mindig azt mondom: nincs hülye kérdés, csak olyan, amit még nem tettek fel”.
A hallgatónak szerinte addig van meg a bizalma, amíg azt érzi, hogy bármilyen kérdést feltehet, arra a megfelelő választ meg is fogja kapni.
Gabriela is hasonlóan gondolkodik, ő a fiával közösen képzi a jövő sommelier-nemzedékét – miközben alapvetően kisebb, kevésbé ismert román borászatokat mutat be a közönségnek, folyamatos párbeszédet kezdeményez a fogyasztóval.
Kezdőknek: hol indulj el?
„Kérdezd meg magadtól, milyen bor ízlett legutóbb – és miért” – tanácsolja Attila. „Ebből már ki lehet indulni.” A kedvelt ízkarakterek rendszerezésére egy rövid kurzust ajánl azoknak, akik szeretnék megtanulni a borok alapismereteit, de nem akarnak azonnal hosszabb képzésre jelentkezni. “A lényeg, hogy merj kérdezni, merj kóstolni – és élvezd, hogy minden korty egy új felfedezés lehet.”
Petzold Attila élelmiszermérnökként és szőlész-borászként szerzett diplomát, azóta pedig sherry oktatói, valamint pálinka- és párlatszakértőként szerzett további tapasztalatokat. A Borkollégium oktatója, de a Budapesti Gazdasági Egyetemen (BGE) is tart kurzusokat. Gabriela Teodorescu a Targoviste-i Valahia Egyetem alapító-oktatója, ahol több, mint 25 évig képzett borszakértőket. Az European School of Sommeliers-en szerzett képesítést, emellett nagynevű európai borversenyeken bírál. A WINETEO SRL borszaküzlet tulajdonosa, de borkorzusokat is rendszeresen tart – akár kezdőknek, akár haladóknak. 2025-ben a Winelovers Wine Awards borversenyen is zsűrizett.