A képen 2017-es BalatonBort rejtettünk el. Megtalálod?

Geri Ádám
2018. április 27., 10:58


A harmadik évébe lépett a BalatonBor kezdeményezés, április utolsó napjaiban tartották a 2017-es évjárat bemutatóját. Voltak bejelentések és meglepetések.
A képen 2017-es BalatonBort rejtettünk el. Megtalálod?
A tavalyi 24-gyel szemben idén már 28 Balaton körüli borászat készít BalatonBort. Arról, hogy mi is ez a BalatonBor, már írtunk itt és itt, ezért ezúttal csak az idei évjáratbemutatón elhangzott újdonságokat foglaljuk össze.

A sajtóeseményt Szalay-Bobrovniczky Alexandra, Budapest humán területeiért felelős főpolgármester-helyettese nyitotta meg. Beszédében elmondta, a főváros azon dolgozik a balatoni régióval, hogy a tónál a szezont az egész évre kiterjesszék.

Ezután Kardos Gábor, a BalatonBort gondozó Balatoni Kör szóvivője adott hangot azon örömének, hogy hosszas munkával komoly eredményeket értek el azzal kapcsolatban, ki és milyen termékekre használhatja a Balaton nevet. (Magáról a BalatonBor kezdeményezésről és általában a közösségi brandépítésről ő tartott egy jóval hosszabb lélegzetvételű és izgalmas előadást a 19. Egri Szőlészeti Borászati Konferencián.)
 

Dobosi Győző, a BalatonBor létrehozásában szintén közreműködő Rizling Generáció képviseletében arról beszélt, milyen lépésekre van szükség ahhoz, hogy a balatoni régió „felkerülhessen a bortérképre”. Szükségesnek tartja a fajtaszűkítést – részben ezt is szolgálja a BalatonBor, ami a térségben kiemeli az olaszrizlinget –, a területek klasszifikálását és a közös stílus megteremtését.

Laposa Bence, a Balatoni Kör elnöke a 2017-est jó évjáratnak nevezte, olyannak, amire büszkék lehetnek. Elmondta, az egységes stílusú bor létrehozása mellett legalább olyan fontos, hogy a borászok közös munkája egész éven átívelő, folyamatosan tartanak közös szakmai megbeszéléseket, kóstolókat, hogy még pontosabban definiálni tudják a BalatonBor mondanivalóját. A kezdeményezésben részt venni szándékozók aránya folyamatosan nő.
 
A 2017-es huszonnyolcak: Barna Pince, Bezerics Borház, Bujdosó Pincészet, Cseh Családi Pincészet, Dobosi Pincészet, Effendy-vin, Garamvári Szőlőbirtok, Gergely Borház, Gyukli Pince, Hujber Pince, Imre Borpince, Istvándy Jenő Pincészete, Kern- Bor és Peszgőház, Kislaki Bormanufaktúra, Kiss Pince, Koronczai Pince, Laposa Birtok, Lídia Borház, Martinus, Mörk Pincészet, Rádpuszta Szőlőbirtok, Sabar Borház, Söptei Pincészet, Szabó és Fia Borpince, Tagyon Birtok, VáliBor, Veszprémi Pince, Vesztergom Pince

A kiválasztási rendszerről, vagyis hogy melyik boraikkal léphetnek a borászatok a piacra a közös márkanév alatt, Fiáth Attila nemzetközi borakadémikus árult el részleteket. 2018-ra tudatosan és szervesen beépítették az úgynevezett origó típusú borkóstolót, aminek az a lényege, hogy nem a legjobbakat keresik a bírálók, hanem azt a stílust, ami szerintük legjobban kifejezi a brandet. „Januárban tartottunk egy előkóstolást, ami után következhetett a pincékben a finomhangolás, majd március-áprilisban maguk a borászok választották ki azokat a borokat, amelyek viselhetik a BalatonBor nevet.” Így született meg a bevezetőben már említett 28 tétel 2017-ből. Fiáth Attila kiemelte, hogy a BalatonBorral végérvényesen megszületett a balatoni bor értékpiramisának legalsó szintje, és már javában zajlik a második lépcső, a hegybor hasonló módon történő megalkotása.
 
A képen 2017-es BalatonBort rejtettünk el. Megtalálod?

Az esemény vendége volt Ipacs Szabó István, a Vylyan Pincészet borásza, aki bemutatta Villány idén indult hasonló közösségi márkáját, a RedY-t (itt írtunk róla, hogy mi is ez, nemrégiben pedig Polgár Zoltán borásszal beszélgettünk arról, hogy nem csak magának a borvidéknek, de a legjelentősebb szőlőfajtájának is milyen nagy szüksége volt erre). Ipacs Szabó István elmondta, hogy a hasonlóságok ellenére Villány kicsit más utat jár be, hiszen ott már 2006-ban létrehoztak egy saját borvidéki eredetvédelmi rendszert, illetve ők felülről kezdték az építkezést 2011-ben a Villányi Franc-nal; a RedY azonban valóban közelít kategóriáját tekintve a BalatonBorhoz.

Kardos Gábor ezen a ponton elmondta, hogy keresik a lehetőséget, hogy a RedY-t és a BalatonBort közös platformokon jutassák el a nagyközönséghez: „a BalatonBor összefogás ugyanis nem másokkal szemben jött létre, hanem azért, hogy mások is kövessék a példát, és ezáltal az export viszonylatában is értelmezhető izgalmas régiós brandek jöjjenek létre”. Végezetül az idei év két meglepetését mutatta be: egyrészt a balatonfüredi Bergmann cukrászda egyelőre csak kísérleti jelleggel készült BalatonBor fagylaltját (ez látható a címlapfotón és ez a megfejtés a címben feltett kérdésre), másrészt pedig a Balaton idei bor- és gasztrotérképét.

A hivatalos ceremónia után kezdetét vette a sétálókóstoló, ahogy az egyik kiállítótól hangzott el a nap tanulsága, egyben válasz arra, miért is van szükség BalatonBorra:
„Azt vettem észre, sokan még mindig bizalmatlanok valamiért a balatoni borokkal szemben. Minden kezdeményezés, ami ezen változtatni próbál, csak jó lehet.”