A június 29. és július 1. között megrendezett Winelovers Wine Awards kísérőrendezvényein, a Meet the Buyer-en és a Winelovers X-en is részt vettek azok a nemzetközi kereskedők, forgalmazók, akik kifejezetten a közép- és kelet-európai borok iránt érdeklődtek. A borászok számára ez remek lehetőséget jelentett arra, hogy bemutassák boraikat, értékes szakmai visszajelzéseket kapjanak, és akár közvetlen üzleti kapcsolatokat is kialakítsanak. Két hazai borászatot és egy holland buyer-t kérdeztünk arról, ők hogyan értékelték ezeket a találkozókat.
Tapasztalatok fiatal borászatként
Az Egersoul fiatal borászatként vett részt a Winelovers borversenyen. Számukra különösen nagy jelentőséggel bír minden lehetőség, ahol bemutatkozhatnak, kapcsolatokat építhetnek és visszajelzést kaphatnak.
“A Winelovers rendezvénysorozattal való együttműködés számunkra friss, de már most úgy érezzük, hogy kulcsszerepet játszik a borászatunk fejlődésében. A verseny és a hozzá kapcsolódó események egyrészt remek marketingfelületet biztosítanak, másrészt olyan értékes tapasztalatokat adnak, amit nehéz lenne más csatornákon keresztül megszerezni. Amikor benevezzük a borainkat egy versenyre, azzal nemcsak megmérettetjük magunkat, de lehetőséget is teremtünk arra, hogy szélesebb kör is megismerjen bennünket. Tavaly például a Kékfrankosunk és pezsgőnk is kiemelkedő eredményeket ért el – ez pedig megerősített bennünket abban, hogy jó úton járunk” - mondta Berényi József, a borászat értékesítési vezetője.
A „Meet the Buyer” programon idén vettek részt először, és rendkívül hasznosnak érezték. “Még nem vagyunk jelen az export piacon, így ez a találkozó egyfajta első lépés volt számunkra. Kifejezetten pozitív élményként éltük meg, hogy személyesen találkozhattunk nemzetközi kereskedőkkel, és közvetlen visszajelzést kaptunk a borainkról. Az ár-érték arány tekintetében is megerősítést kaptunk: a visszajelzések alapján boraink ára és minősége összhangban van, nem rugaszkodtunk el a realitástól”.
Az eseményre többféle borral készültek, hogy minél teljesebb képet adhassanak a szortimentjükről. Hoztak Egri Csillagot, Egri Bikavért, kékfrankost, pinot noir-t és olaszrizlinget is, utóbbit az egerszóláti termőterületről. “Egyesek a fehérborainkat dicsérték, mások a vöröseinket – számunkra éppen ez a sokféle vélemény volt megnyugtató, hiszen azt mutatta, hogy szélesebb kör számára is értékes, egységes portfólióval rendelkezünk” - emelte ki Berényi József, aki a hasonló méretű és korú borászatoknak azt javasolja, hogy mindenképp próbáljanak részt venni ilyen eseményeken.
Az árképzés szerinte nehéz kérdés – fontos az egészséges önértékelés, és annak tisztázása, hogy hova szeretnénk pozícionálni a borainkat. Nem érdemes más, már bejáratott borászatok árazási mintáit másolni – inkább a saját kategóriánkban, a hasonló helyzetű szereplők körében érdemes tájékozódni.
Az alul- és a túlárazás is zsákutca lehet. Meg kell ismerni a saját borainkat, kóstolni, és reálisan látni a piaci lehetőségeket.
A nagyobb borászatoknak is szolgált újdonsággal
A Dereszla Pincészet főként pezsgőit mutatta be a Winelovers X-en a szakmabelieknek, de azért egy tokaji helyi fajtából, a Kabarból készült borukat, valamint édes Szamorodnit is hoztak magukkal.
“Más rendezvénnyel ellentétben a Winelovers Wine Awards sokkal mozgalmasabb volt. Nemcsak arról szólt, hogy beküldtük a borokat, aztán vártuk az eredményeket, hanem szakmabeliekkel, döntéshozókkal lehetett találkozni, beszélgetni és közvetlen visszajelzést kapni. A piac rengeteg szegmense képviselte magát”- mondta Pálinkás Tamás, a Dereszla Pincészet belföldi értékesítésért felelős munkatársa.
“Belföldi és külföldi éttermektől is volt érdeklődés, persze hogy melyik jön majd össze, az a jövő zenéje. Bár az ígéretes volt, hogy többen visszajöttek a standunkhoz újraakóstolni a tételeket. Lehet, hogy nem kötünk sok üzletet ezalatt a pár óra alatt, de ha minden évben itt vagyunk, megmutatjuk magunkat, akkor az hosszú távon szerintünk eredményes lesz az új partneri kapcsolatok kialakításában” - fejtette ki Pálinkás Tamás.
"Nyitott vagyok a további felfedezésekre, és látok lehetőséget a magyar borokban"
Bart Vunderink borkereskedőként és értékesítési vezetőként dolgozik a Berghorst Wijnimport holland vállalkozásban, amely a főként a vendéglátóipart látja el borokkal. A beszerzési munkája mellett évek óta aktívan részt vesz nemzetközi borversenyeken zsűritagként. Megszerezte a Magister Vini címet, amely a borászati képzés legmagasabb szintű elismerése Hollandiában.
Milyen borokat kedvelnek az emberek Hollandiában?
Hollandiában a gasztronómiai szektorban tevékenykedünk, elsősorban az éttermek világában. Tapasztalataink szerint a fehérborok kifejezetten népszerűek, és az utóbbi időben egyre inkább előtérbe kerülnek a friss, könnyen iható borok. Az emberek egyre kevésbé keresik a hordós érlelésű, magas alkoholtartalmú borokat, inkább a könnyed, ásványos, elegáns stílust részesítik előnyben. Ennek az is az oka, hogy Hollandiában elsősorban nem az étkezések mellé, hanem attól függetlenül sok bort fogyasztanak, ehhez egy könnyű mártogatóst választva, vagy a teraszon ülve. Ilyen alkalmakhoz a friss és elegáns borok illenek a legjobban.
Mennyire edukáltak az emberek a borok tekintetében?
A borismeret szintje meglehetősen magas, különösen a gasztronómiában dolgozók körében, de az egyszerű borkedvelők is egyre többet szeretnének megtudni a borokról. Fontossá vált számukra az is, hogy honnan származik a bor, és milyen fenntarthatósági elvek mentén készül. A bor iránti érdeklődés és tudás folyamatosan növekszik.
Nyitottak akár a magyar borokra is?
A holland fogyasztók nyitottak az új felfedezésekre, így a magyar borokra is. Népszerű az osztrák Grüner Veltliner, az olasz Pinot Grigio vagy a spanyol Verdejo, de egyre inkább előtérbe kerülnek a helyi szőlőfajtákból készült borok is. Ugyanakkor fontos szempont az ár-érték arány – Hollandiában az árérzékenység meghatározó tényező. Számomra az ideális árkategória valahol 3,5–4,5 euró között van. Ebben az árban keresem azokat a borokat, amelyek meglepően jó minőségűek és tipikusan magyar karakterűek.
Mely borok lehetnek szerinted sikeresek az export szempontjából?
Az export szempontjából azok a magyar borok lehetnek igazán sikeresek, amelyek egyedi, helyi szőlőfajtákból készülnek, például az olaszrizling vagy a furmint. A nemzetközi fajták – mint a chardonnay vagy sauvignon blanc – természetesen lehetnek jók, de ilyen borokat bárhol be lehet szerezni, így nem ezekre fókuszálok.
A mostani látogatásom során, egy borvásárlói program keretében, lehetőségem volt 16 borászat borait megkóstolni, és találtam is néhány igazán érdekes tételt, amelyekről el tudom képzelni, hogy a holland piac számára is vonzóak lehetnek.
Nyitott vagyok a további felfedezésekre, és látok lehetőséget a magyar borokban.
Milyen a tökéletes bor számodra?
A tökéletes bor mindig az adott pillanattól, az ételektől és a társaságtól függ. De ha mégis meg kellene fogalmaznom, akkor a tiszta, elegáns, jól kiegyensúlyozott borokat kedvelem, amelyekben van valami finom rétegzettség. Olyan borokat keresek, amelyek az első korty után kíváncsivá tesznek a másodikra is, és ahol az élmény felfelé ível – nem pedig olyanokat, amelyek elsőre erőteljesek, majd a második pohárra már unalmassá válnak.