Milyen hangok illenek az ízekhez?

Borászportál - MTI
2013. március 28., 09:08


Kísérlet - Az ízek hangzó párjait szeretnék megtalálni egy játékos internetes kísérletben: a közönségnek különböző hangmintákat kell a négy alapízzel összepárosítani. A harmonikus zene jobban kiemeli az édes ízeket, míg a disszonáns hangok a savanyút - vélik az úgynevezett multisense tudományág szakértői, akik világszerte tanulmányozzák az érzékszervek közötti kapcsolatot.
Milyen hangok illenek az ízekhez?
 
Milyen hangok illenek az ízekhez?
Az alapízek kottája
Magyarországon Ízbontó címmel játékos formában indul az interneten egy országos kísérlet, amelyhez Oláh Dezső Junior Prima-díjas zongoraművész és DJ Titusz szolgáltatja a zenei alapanyagot - olvasható a szervezők közleményében.
Magyarországon tavasszal indult el az első multisense-kísérlet a siogyumolcs.hu/izbonto oldalon, ahol a látogatók négy hangmintát hallgathatnak végig, miközben egy alapízt kóstolnak. A kóstolás után ki kell választani, hogy melyik dallamnál érezték legintenzívebben az adott ízt. A teszt végeredményét májusban hozzák nyilvánosságra a szervezők.
 
Az oldalon hallható alapíz-hangmintákat Oláh Dezső a multisense-tanulmányok által meghatározott „sorvezető” segítségével játszotta fel, amely többek között hangmagasság, tempó és hangszín szerint tesz különbséget az alapízek között.
A szavazás lezárultával DJ Titusz a legtöbb szavazatot kapott édes és savanyú hangmintákból zenei produkciókat készít.
A multisense-kutatások célja, hogy kiderítse, bizonyos érzékszervek befolyásolása hatással van-e más érzékszervek működésére. A kutatások fő központjai az Egyesült Királyság és Argentína egyetemein vannak.
Az oxfordi kutatók empirikus úton bizonyították, hogy a szaglás és a hallás is befolyásolja az ízlelést, az ízek befolyásolják a vizuális észlelést (más alapízekhez más geometriai formákat társítottak a kísérlet résztvevői), az elsősorban fizikusokból és egy matematikus-zongoristából álló argentin kutatócsapat pedig azt is megfigyelte, hogy a négy alapízt sokkal jobban érzékeljük bizonyos típusú dallamok hallgatása közben. Kimutatták, hogy az édes ízt a moll-jellegű, szelíd, hullámzó, a savanyút a gyors, disszonáns, a keserűt a legato, míg a sós ízt a staccato közben érzékeljük leginkább.
A kísérletezés mellett számos márka, étterem, üzlet és élelmiszeripari piaci szereplő a gyakorlatban is hasznosította a kutatások eredményeit: az Helston Blumenthal nevével fémjelzett, három Michelin-csillagos Fat Duck angliai étteremben például olyan tengeri fogást állítottak össze, amelyet mind vizuális, mind hangtechnikai eszközök segítségével a lehető legautentikusabb, „legtengerközelibb” környezetben tálaltak vendégeiknek.