2022. november 11., 09:42

Vannak olyan napsütéses napok, amikor vétek az irodában a gép előtt ülve dolgozni. Egy ilyen őszi pénteken határoztunk úgy, hogy nemcsak az irodából, hanem a nagyvárosból is elmenekülünk, és a reggel elkezdett munkát a természet lágy ölén folytatjuk tovább.
Számunkra, akik a boros médiában dolgozunk, nem is volt kérdés, hogy a rögtönzött csapatépítő keretében egy hazai borvidékre látogatunk el. Ebben megbízható és impozáns útitársunk egy a Volvo Galeria Budapest által felajánlott Volvo XC90 volt.

Megszöktünk az irodából a Somlói borvidékre

Öten kényelmesen elfértünk a hétszemélyes Volvo-ban, és lelkesen indultunk el: mindenkit felvillanyozott a gondolat, hogy hamarosan a Somló hegy lábánál nyithatja fel újra a laptopját. Úticélunk ugyanis Magyarország legkisebb borvidéke, a különlegesen ásványos terroir-borairól híres Somló volt.

A Somló hegy a kisalföldi síkságból emelkedik ki, talaja bazaltból és lösszel keveredő bazalttufából áll, ez különösen kedvez a terroir-borok készítésének. A hegyet körülvevő települések borai több stílusban készülnek, köszönhetően az eltérő adottságoknak, különösen a geológiai és geográfiai különbségeknek. A hagyományos és a modern borkészítési eljárások jól megférnek egymás mellett, mivel a somlói fajták frissen és érlelt állapotban is magas minőséget képviselnek. A juhfark neutrális jellegének köszönhetően kitűnően fejezi ki a somlói talaj és klíma adottságait, a talaj mellett a szőlészeti és borkészítési módszereket is hűen visszatükrözi. A juhfark mellett az olaszrizling és a furmint a borvidék meghatározó szőlőfajtája.

Az XC90-ben észre sem vettük, úgy elröppent az a két óra, amíg megérkeztünk Somlójenőre a Tornai Pincészethez.

Megszöktünk az irodából a Somlói borvidékre

Tornaiék a Somló hegy legjobbnak tartott dűlőiben, 70 hektáron termelik a boraik alapanyagául szolgáló szőlőt. Tornai Tamás, az alapító Tornai Endre nyomdokain erősítette tovább a pincészet hírnevét. A hagyományok tisztelete mellett a legkorszerűbb szőlőtermesztési és feldolgozási technológiákat alkalmazzák. Boraik ott vannak több európai és amerikai Michelin-csillagos étteremben, és évről-évre kitűnően szerepelnek a nagy hazai és nemzetközi versenyeken.

A pincészetnél örömmel fogadták érkezésünket: maga Tornai Tamás vezetett körbe minket az épületen, és ő töltötte ki nekünk az első pohár bort - egy 2006-os Tornai Juhfarkot - a Tornai család és Somló történetéről szóló családi múzeumban. Már az első kóstolt tételünk maradandó borélmény volt számunkra, hiszen megmutatta, mit tud Somlón a juhfark, ha nem isszák meg idő előtt.

Tornai Juhfark 2006

Ezután következett a pince bejárása, természetesen jobbnál jobb Tornai borok, többek között a 2020-as Aranyhegy Juhfark és a 2019-es Grófi Juhfark - kóstolása közben.

Acéltartályok között

A pincetúra után benéztünk az étterembe is, amelyről kiderült, hogy megújult ételkínálattal várja a vendégeket. Nem hagyhattuk ki, hogy készítsünk néhány képet az ínycsiklandozó fogásokról.

A kóstolás után úgy döntöttünk, hogy ebben a gyönyörű időben piknikezünk egyet a hegyen. A Tornai Pincészettől gyalogosan is elérhetőek a szőlőültetvények, mi ezúttal kipróbáltuk, hogy bírja a Volvo egy nehezebb terepen. A fotósunk nyerte meg magának a lehetőséget, hogy vezethesse a Volvo-t, hiszen mi borkóstolás után már ezt már nem tehettük volna meg.

Megszöktünk az irodából a Somlói borvidékre

Gyönyörű naplementében érkeztünk a hegyre, csodálatos kilátással a tájra.

Spontán piknik a szőlősorok között.

Már kezdett sötétedni, amikor megérkeztünk a szálláshelyünkre, az 5 Ház Borbirtokhoz. Erről a szálláshelyről, amely maga a nyugalom szigete, itt számoltunk be.

Megszöktünk az irodából a Somlói borvidékre

Itt volt néhány szabad óránk, hogy a reggel félbehagyott munkáinkat befejezhessük, majd vacsora után az 5 Ház Borbirtok és a borász, Weingartner Olivér saját natúr borainak kóstolásával koronáztuk meg az estét.

A borvidéki - akár spontán - utazásokat mindenkinek szívből ajánljuk, aki a természet közelségére, nyugalomra, ízletes ételekre és legfőképp a gasztronómia elengedhetetlen részét képező borokra vágyik. Borvidékeink gyönyörű tájak által körbeölelve várnak bennünket, és tőlük karnyújtásnyira helyezkednek el kulturális örökségünk fontos helyszínei.

A borászok tárt karokkal fogadják a vendégeket, és a velük való személyes találkozásokból megszületnek azok a borélmények, amelyekre sokáig emlékezhetsz majd.

Megszöktünk az irodából a Somlói borvidékre

Ha közelebbről megismerkednél a Volvo XC90 svéd, luxus autóval, látogass el a Volvo Galéria Budapest márkakereskedésébe.

Winelovers borok az olvasás mellé